Hyvässä paikassa lehtiruusukeen halkaisija liki metrin:)
Tästä ei tullutkaan Tupakkakesä.
Tupukit eivät tykkää kylmästä! jurovat vaan kalpeina penkissä, nuista ei kai ehdi millään tulla mitään ellei tule ihan poikkeuksellisen pitkä ja lämmin syksy mille aatteelle syvästi ja hartaasti peukutan!
Sensijaan ruukku versiot ovat olleet suurimman osan aikaa suojassa kasvarissa ja niistä voinee hyvässä lykyssä kukkia tulla, kielipitkällä odotan sitä tuksuvaa ihmettä.
Itseasiassa en ole aiemmin koittanut Tupakkeja kasvattaa joko olen sattunut saamaan taimet tai ostanut ja nyt tämä suuroperaatio meni kelien johdosta täysin läskiksi, mutta ensi kesäksi uusi yritys? ![]()
Mitenkä muilla? Tupukit tietysti kukkii jo?
Mulla valkotupakat on ainakin hyvin onnettomia.
Bobbie,oliko noi kasvatukset niitä Narsissi N. sylvestriksii,?
vai
Valkoröökei,N. alataa,?
Ei taida tosiaan suurta valkotupakkakesää tulla. Tunnistin viime viikonloppuna kolme tainta samasta ruukusta kevään kylvöistä, koska eivät vielä tee nuppuja kehäkukkien tapaan ja lehden alapinta on aavistuksen tahmainen. Noilla Nicotiana alatan rääpäleillä oli korkeutta maksimissaan 10 cm. Olen aiempina vuosina talvettanut kellarissa yhden juurakon, mutta se päätti kesäkuussa nuutua kuiviin keleihin kasvimaalla.
Jäljessä on tupakat, ja kaikki muutkin. Kyllä nämä kyllä isoja on, ja tänään aukesi eka kukkakin. Huomenna lämpiää, ja alkaa arska paahtamaan. Pistän muutaman päivän päästä kuvan, kun nuput aukeaa. Samoihin aikoihin laitettiin Bobbie kasvamaan. Minä oon näille syytänyt sitä herbisidi luomutomaattilannoitetta, ei näy damagea näillä kasveilla. ![]()
Sehän on ihan mistä tykkää. Minusta esim. valkotupakka ja Dahlia on upeat yhdessä. Risiini voi kyllä olla aika källin näköinen.
Nuo oli vähän yllätyksiä. Mulla oli tarkoitus laittaa matalampia, tai muistelin niin, niin höpö höpö. Ku näitä isoja roikaleita jotakin koristeröökiä. Pitäis olla eri värejä, niin nyt oli valkoinen yllätys. Saapa nähä mitä värejä sitten tulee. Lehtiä piti karsia, kun rötkötti minun vaivalla hyysäämien nukenkaulusten päällä. Petuniat onneksi ovat rauhassa toisessa päädyssä.
Mulla rehottaa tupakka ihan surkeassa mullassa, kertaakaan en oo kastellutkaan. Tökkäsin toukokuun vika päivä noihin ruukkuihin pihalle pikku rimpulat. Nyt alkaa kukkimaan. Siemenkirjeestä siemenet joskus napannut, oisko ollu Lime green.
Aika kivoja oikeastaan, mutta jos alan jatkossa ihan ajatuksella kasvattamaan, niin eihän niistä mitään tule😂
Bobbie,just tuon takia en koulinut Narsissiröökejäni, kun kerran. Ne jurottaa aina kauan kun koulii tai siirtää. Valkoröökit kylvin suoraan viimevuosina Toukokuun alussa maaahan harsonalle ja kesäkuussa kerran koulinta/siirto.
Jos siellä on kuivaa, ni kastele niitä vaikka ns täsmäkastelua, mitä mun yhdessä kuvassa oli aiemmin. Lorautin kastelukannusta vähän jokaiselle ns tiputtanalla sihdistä suoraan päälle. Laitoin jokaiselle vähän myös typpilannosta ihan viereen, kun eivät olleet enää siirrosta nuutuneita.
Pitää varoa ettei osu varteen tai ns kasvupisteeseen
ne palaa sitten.
Pelkästään valkotupakkaa kasvattelen, tuoksun takia. Penkeissä on kukkineet jo kohta parisen viikkoa ja patiolla ruukussa myös. Ihanaa kun tuoksu tulee illalla makkariin.
Tuossa mun värisekoituksessa on yksi violetti, muut valkoista. Näyttää valkoröökiltä, muttei tuoksu miltään. Kylläpä sattui tylsät siemenet pussista.
Kesänlapsi…
Narsissirööki N.sylvestris
ja
Valkorööki N.alata
vain tuoksuvat kunnolla.
Mä keräsin tutun pihalta Valkoröökin N. alata:n siemeniä kamera filmipurkkiin 2001 Niitä oli sitten 10vuodeksi ja vielä silloinkin ne itivät suhteellisen hyvin…Purkki saattaa olla vieläkin jossakin jäljellä.
Filmipurkki on muinaishistoriassa purkki. Jossa myytiin ennen digikamera aikaa. Filmikameran filmi. Jos joku ei tajunnut. Vai pitääkö jollekkin selvittää filmikamerakin.
Valkotupakka kukkii!
Tuli tuohon onneksi tuommoisia hailakan vaaleanpunaisiakin.
Pitäähän sitä nyt vähän olla muita ylempänä
Heinäkuun puolivälissä tunnistamani valkotupakan pikkutaimet ehtivät sittenkin kukkaan jo tällä kasvukaudella.
Korkeutta tällä on noin 20 cm.
Käin kaupungin puistoistutuksista hakee, 3kpl Narsissiröökin N. silvestris ylikukkinutta latvaosaa. Noi siemenet tietääksein kypsyvät ajastaan itekseen, kuten Lupiinin, Jättiputken ym.lajien siemenet.
Jos noi röökit revitään irti maasta lähiviikkoina kuitenkin. Narsissiröökin siemenii löytää kaupoista harvemmin, ku Valkoröökin siemeniä.
Minulla on yhdessä suojaisessa paikassa ulkoruukussa vielä tupakka, ollu pahimmat hallan-uhkaiset yöt harson alla, mutta yhä täydessä iskussa ja nupussa, en tiiä toisko sisälle kukkimaan, tuskin kannattaa eipä tuo ole minulla kuin pelkkä pesunkestävä(?) palturi. ![]()
(Muokk: Vaikka yllättävän korkeaksi kasvoivat hienommin ilmaistuna “vain” Konsulitupakatkin, n. reilulla harpalla metrinen eli reilusti ylikin olivat korkeita ja ihan komeita, luulin että semmoinen 15-20cm:ä niistä vain tulee, erehdyin ilokseni. Tuoksua ei tainnut olla kuin semmoinen miedon kessumainen ihan läheltä nuuskien, hajuste herkille sopivia(?)).
Tomsku (kopioitu Puutarhanetin uumenista)
19.3.2007 9:10:00
No moi. Tupakin kylvöistä kysyttiin, joten:
Olen kylvänyt yleenä joskus maaliskuussa esim. jauhelihan myyntilaatikkoon (sellainen läpinäkyvä, jossa jauhis on jossain kaasussa, korkeus noin 7 cm, leveys 15x20 senttiä). Siemenet ovat pieniä ja on vaikeeta olla ripottelematta liikaa. Päälle olen ripotellut vähän multaa ja sitten suikutellut kosteiksi. Elmukelmu päälle ja siihen saksilla ilma-aukkoja.
Yleensä tupakit itävät todella hyvin. Olenkin heti aloittanut niiden harventamisen. Kun taimissa on pari lehteä on aika koulia. Olen koulinut muovipurkkeihin (jotka ovat olleet alunperin orvokkien ym. kesäkukkien käytössä), 1 per purkki. Maaonnelle annetut nivaskat on napattu tässä vaiheessa. Taimet eivät ole erityisen arkoja. Vaikka lehti tai pari napsahtaa poikki on tärkeintä, että kasvupiste säilyy. Taimet ovat näissä purkeissä siihen asti kun istutan ne maahan. Eivät ole hirvittävän kylmänarkoja, mutta minulla ne ovat yleensä muutaman viikon kasvihuoneessa vankistumassa ennen istutusta.
Tupakin ovat kovia kylväytymään itsekseen. Meillä niitä putkahtelee vähän joka paikasta ja ovat siten melkein ns. kaksivuotisia.
Joten summa summarum: itävät hyvin ja ovat helppoja kasvatettavia. Kukinta on pitkä ja runsas, tuoksu mahtava iltaisin. Ainoa vika niissä on, että niistä tulee aina niin valtavia. Kun pussukassa lukee puoli metriä korkeudeksi, ovat ne aina yli metrin korkeita (minä kyllä onnistun saamaan kosmoskukistakin melkein 2 metriä korkeita). Joten tilaa tarvitsevat.