Bobie. zJos sulla on maakellari tms. Niin röökejä voi kasvattaa loppukesästä-syksyllä taimiksi, ja talvettaa maakellarissa tms
Kevään kylvöt aloittelevat kukintaansa miltei etuajassa. Lämmin keli on tehnyt selvästi tehtävänsä. Istuttelin noita kymmenkunta kasvimaan reunalle. Kuivuuden vuoksi korkeutta ei vielä ole kuin puolisen metriä. Näistä on aiempina vuosina kasvanut liki 1,5 metrisiä. Taustalla kaalien suojavyöhykkeen samettikukkia.
Sarjassa : suuri, suurempi, suurin, narsissitupakka on suorastaan jättiläinen
on se kasvun ihmettä että pienestä pölyhiukkasen kokosesta siemenestä kasvaa tämmösiä
Lumotupakkeja:
Meillä on pieniä tupakan taimia, viime vuoden siemenistä itäneet itsekseen. Ei ehdi kukkiin ja tuskin henkissä pysyvät tällä helteellä.
Eka valkotupakka:
Oikea valkotupakka, Nicotiana alata tuoksuu, mutta vasta iltaisin ja öisin. Siinä on tosi voimakas, mutta silti raikas tuoksu. Ne vaaleanvihreät ja punertavanväriset jalostetut tupakat eivät juuri tuoksu ainakaan omaan nenääni.
Valkorööki N. alata
ja
Narsissirööki N. sylvestris tuoksuu
Mutta vasta illalla hämärässä ja yöllä…
Molemmat vetää hyvin yöperhosii puoleensa.
Tyhmä kysymys, mutta miten tupakeista saa kerättyä siemeniä? Kukkineet tippuvat itsekseen?
Mä olen kerännyt kukintoja loppukesästä, mutten ole kokeillut vielä, onko niiden sisällä oikeasti siemeniä. Olen siis katkonut kukinnot, en vetänyt ainoastaan valkoista terälehtihuppua siitä päältä. Mulla ei tänä vuonna ole valkotupakkaa kasvamassa, koska ylikastelin ja samalla hukutin talvettamani juurakot.
Olen siis talvettanut juurakoita kosteassa perunakellarissa. Koko maan pinnalla näkyvä kasviosuus homehtuu ja mätänee siellä. Parempi olisi, jos peittäisi kasvin turpeella sielläkin niin ei home pääsisi “yllättämään”. Ensi kasvukaudella voin kokeilla itävätkö nuo viime syksynä talteen ottamani (kukinnot) siemenet.
Ylivalii, Kato s,62 kuva
Joo, noi itää hyvin, ylikukkineet, joissakin vähän jo ruskeaa, ni antaa niiden kuivua, ni aukeaa ittestään,
Viimevuotiset kylväytyneet itsekseen:
Huonosti jaksavat kuivassa kesässä. Muutama kuitenkin kukkii.
N. sylvestris
Virginiantupakkakin on ihan komea koristekasvi.
Pari metriä korkeat ja vielä kukkivat.
Minullakin kukkii vielä itsekylväytyneet tupakat mutta ne ei ole tuollaisia monihaaraisia ja kukkia on paljon vähemmän. Voisiko olla eri lajia vai hoidon puutekko lienee niillä…
Narsissitupakan alut.
Mulla on kerrankin tallessa narsissitupakan siemenet. Yleensä ovat keväällä hukassa, eikä niitä löydy ihan jokaisen kaupan valikoimista. Täytyy ostaa kylvömultaa loppuviikosta, ja kylvää sellainen kohtuullinen annos. Siemenet ovat niin pieniä, että herkästi tulee satoja taimia.