Tyräkki, Euphorbia

Kultatyräkki on lopettanut talviunensa ja aloittanut uuden kasvun.

Oletko kasvattanut kultatyräkkiä siemenestä? Taitaa vaatia kylmäkäsittelyn ja muutenkin huono itämään, koska omissa kokeiluissani ei ole mitään kasvanut.

Tuon kasvin juurelle oli viimekesänä ilmestynyt pieniä alkuja, siemenistä siis. En ole itse niitä kylvänyt vaan kasvi itse siis. Eli jos kerää siemenet syksyllä ja kylvää ne heti maahan niin luulisi onnistuvan? Onko muilla kokemusta?

Mie olen kylvänyt kultatyräkkiä toissakeväänä. Se iti ihan huoneenlämmössä, mutta hitaasti. Viime kesänä se jo kukki ja niin toivon tekevän ensi kesänäkin. kukkanen

Kiitos tiedoista! Viime keväänä en saanut kultatyräkin ostettuja siemeniä itämään  sisällä enkä ulkona , laitoin loput siemenet syksyllä maahan . Niillä ehkä on siis vielä toivoa. Täytyy vaan odottaa...

Lähes kuukausi on vierähtänyt eteenpäin ja näin pieni on vielä kultatyräkki. No, onhan välillä satanut luntakin..

Meillä tuo jo vähän heräilee.

No miten sitten minulla jo kultatyräkit ovat muutaman päivän loistaneet aika täydessä kukassa? Paikka on kyllä lämmin ja aurinkoinen, ettei sen puoleen.

Näin täällä IV vyöhykkeeläkin jo kukitaan.

Olipa tuolla aiemmin jo kirjoituksia kultatyräkistä, mutta epäselväksi jäi, jotta voiko tuota jakaa ihan normaalisti kukinnan päätyttyä? Oma puskani kun alkaa olla suht iso ja tahtoisin sitä muuallekkin pihassani. Kukkii tällä hetkellä komeasti ja pyöreänmallisen alueen läpimitta alkaa lähennellä metriä. juuresta näyttää nousevan uusia versoja jotka eivät ilmeisesti vielä tänä kesänä kuki.

Ostimme viimekesänä omakotitalon täältä satakunnasta ja näiden sivujen perusteella olen tunnistanut pihastamme jo yli kolmekymmentä perennalajiketta. Vähitellen yritän hahmottaa sitä, mikä kukkii milloinkin, millaisen kasvupaikan vaatii ja miten niitä tulisi käsitellä.

Kiitokset jo etukäteen viisaille hymy

Hyvä kysymys, johon minäkin odotan vastausta! Omat kultatyräkkini juuri lopettelevat kukintaansa ja niitä on vain kaksi melko nuorta, mutta samalla penkillä olisi tilaa niitä lisätä, koska näyttävät hyvin viihtyvänkin siinä.

Viimekesäisten kokemusten jälkeen sanoisin, että vallan mainiosti voi. Marjakoo lohkaisi minulle omastaan melkoisen köntin joskus kesällä, ja kotona siitä vielä irtosi yksi pikkuinen pala erilleen. Molemmat kukkivat hienosti tänä kesänä, ja näyttävät kasvaa huinottavan melkoista vauhtia.

Kiitos, A.i.k.a. lohkaisen sitten minäkin rohkeasti lisää kultatyräkkiä Samaan penkkiin viime kesänä siirtämäni jättipoimulehti ei ihan niin kuumasta paikasta tykkää ja sen tilalle laajentelen tyräkit. Poimulehti pääsee paremmille mullille ja vähäsen viileämpään paikkaan.

Ja kattelkaa lähistölle, kultatyräkki on kova siementämään. Pikkutaimia löytyy taatusti kauempaakin.

Kultatyräkki on muuten siitäkin kiva, että sillä on syksyllä ruskan värit. Minusta myös rantatyräkki on kiva. Kukinto on samantapainen, mutta itse kasvi on paljon korkeampi, melkein pensasmainen. Jos täällä menestyis, haluaisin myös himalajantyräkin, mutta se taitaa olle E-Suomen kasveja. Hitsi, kun tämä teksti rupesi leventelemään.

Suuret kiitokset tietäväisille!

Kukinnan päätyttyä saa joku muukin kukkapenkki osansa.

Viime kesänä kaivelin kultatyräkkien lähistöltä pikkuisia siementaimia yhteen nippuun noin 5-10 kpl, jotka niput sitten istutin uudelle paikalle kuivaan ja huonomultaiseen etupihaamme. Kukkivat jo nyt, eli nopeita, helppoja ja vähään tyytyväisiä ovat. Ja komeita. Nipuiksi taimia siksi, että haluan niistä sellaiset pensasmaiset pallerot.

Kiitos hänelle, joka lähetti minulle kultatyräkin alkuja ...en vain muista kuka...nyt se kukkii .

Luin kasvikortistosta ja vähän muualtakin, että kultatyräkki on myrkyllinen ja että hanskat kädessä pitäisi tuota lähennellä. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Voiko kasvia ajatella pihaan, jossa vilistää 3 omaa poikaa ja liuta naapurin muksuja?

Aloin vain hinkuamaan tuota tyräkkiä viime keväänä ihan mahdottomasti, vaikka en edes keltaisesta pidä, ja nyt minulla olisi viimein sille paikkakin keksittynä havuryhmääni. Mutta uskallanko siis sellaisen hankkia? (Ja tähän on sitten vielä mainittava, että viime kevään jälkeen olen kyllä hinkunut ihan mahdottomasti aika monia kasveja, kiitos vain tämän foorumin…)

Enpä minä ainakaan ole häntä haskakätisenä hoidellut, en edes siementaimien siirtelyä ja hengissä vielä olen. Hirveän monet muutkin perennat ovat myrkyllisiä, joten aihetta lie lähinnä komentaa muksut uskomaan, että ne eivät ole edes maisteltavia.