ei ole välttämättä kultatyräkin paras lisäystapa tuo jakaminen… kaiken lisäksi siemenistä kasvattimen on helppoa ja nopeaa!!
Eikä kultatyräkkiä tarvitse vartavasten edes siemenistä kasvattaa, minulla ainakin oli siementaimet varsinainen riesa. Kasvien luonnollinen siementäminen onnistuu hyvin, jos ei haraa maata sen enempää kuin rikkojen poistamisen kannalta välttämätöntä.
Minun kultatyräkkini juuristossa on noin 7 cm halkaisijaltaan olevat paksut juuristot, jotka leviävät laajalle. Koko juuristo on noin 17 vm leveä. Keväällä se kukkii hienosti, mutta loppukesästä lakoaa tosi rumasti maahan. Siis leikkaanko jo nyt syksyllä? Muutin vuosi sitten ja leikkasin keväällä tosi vanhoja oksia pois.
Ehkä se tänä kesänä vain on saanut liikaa vettä, sitähän on riittänyt. Kuivemmalla paikalla ei niin kovasti lakoa eikä kasva ihan niin korkeaksikaan. Kokeilisin siirtoa kohopenkkiin tai kuivempaan paikkaan. Muutoin minusta ihan sama, leikkaako syksyllä vai keväällä. Itse suosin kevätleikkauksia.
Mä meni ja muutin otsikon koskemaan kaikkia perennana kasvatettavia tyräkkejä. Niihin hurahtaneita jos ylen määrin ilmaantuu niin jaetaan sitten pienempiin osastoihin.
Alkukesästä törmäsin ekan kerran himalajantyräkkiin (Euphorbia griffithii) kibun pihalla ja se sai minut värisemään! Nyt on omallakin pihalla samanmoinen istutettuna, ja sillä on upea syysväri. Eilen näin Eetenineevan pihalla taas minulle uuden tyräkin, sekin meni heti pakkosaada-listalle, joten nyt on jo yksi siementilaus tehtynä.
Tässä himalajantyräkkini tämänpäiväisessä asussansa.
Onneksi sain tuollaisesta pienen alun kesällä.
Miten olette lisänneet himalajantyräkkiä? Sen juuristohan on kuin iso meduusa - se heittää peruskasvupisteestään “lonkeroita”, mutta ne lonkerot eivät kasvata hiusjuuristoa. Ajattelin keväällä kokeilla katkaista näitä lonkeroita kun kauempana olevat alut nostavat päätään - josko niitä hiusjuuriakin kehittyisi?
Keräsin siemeniäkin, mutta vein ne Särkälle. Katsokoon mitä lajia niistä kasvaa. Vieressä kasvaa rantatyräkki enkä tiedä risteytyvätkö ne. Tuskin…?
Tarviiko himalajantyräkin siemenet kylmäkäsittelyä ? Koskahan pistän ne multaan ?
Hillasuo on kaivanut saman siemenkirjeen samaa pussia minun kanssa. Minäkin hyötyisin tästä samasta tiedosta.....
"Euphorbia griffithii, Sow at 18-22ºC
(64-71ºF) for 2-4 wks, move to -4 to +4ºC (24-39ºF) for 4-6
wks, move to 5-12ºC (41-53ºF) very slow germinator" - kopioitu kylvöraamatustani.
Jeps, MoonRiver, sinua tässä muutenkin äsken ajattelin kun mietin missä piiankielen siemenet on.
Löysin pussin.
Lisätään keväällä siemenistä ja syksyllä pistokkaista.... sanoo eräs eepokseni, jota kurkkasin. Kylmäkäsittelystä ei mainita mitään: siis ei. Itämisaika kolmisen viikkoa.
Mai-lee olikin näköjään löytänyt tarkemmat ohjeet. Ja siellä menee kylmään....
No, ei sitten ihan heti kannata pistää siemeniä multaan. Joutuvat vielä odottelemaan liian monta kuukautta näillä leveysasteilla ulos pääsyä.
Jaahas vai niin… nopeaa tämä toiminta täällä. Minen ehdi mukaan.
Kylmäkäsittelyn ovat ainakin minun kylvämät tyräkin siemenet saaneet. Useimmiten olen kylvänyt jo syksyllä.
Onko kenelläkään kokemusta mantelityräkistä (E. amygdaloides)? Tarkeneeko vaivatta Suomen talvessa, vai vaatiiko kovasti hyysäystä?
Minulla on E. amygdaloides 'Purpurea’a ja olen kyllä aivan myyty. Sopii ongelmapaikkoihin kuivaan varjoon eikä vaadi suurempaa hoitoa. Erityisesti pidän tämän lajikkeen tummien lehtien ja limettiin vivahtavien kukkien yhdistelmästä sekä (ainakin tässä ilmastossa) ikivihreydestä. Näkyy tehneen pari siementaimeakin.
Suomessa talvehtimiseen en valitettavasti osaa sanoa mitään…
Hehheh, Zibuli. Olen ensimmäisen kerran bongannut tyräkin Alan T:n jostakin ohjelmasta, eli tiesinkin jo, että teillä se pärjää Minustakin sen väriyhdistelmä on juuri se “jokin”, ja siksi siitä haaveilen.
Muistelinkin että pidit tummista lehdistä. Hätätilassa laita tummalehtisiä heucheroita jättipoimulehtien viereen
Tässä tätä väriyhdistelmää.