Tyräkki, Euphorbia

Uskomatonta, kultatyräkkini on kuollut! Ihmettelin kun mitään ei nouse maasta, nostin paakun ylös ja ihan mädät olivat juuret. Paikka on kuitenkin aivan kuiva. En tiedä mikä aiheutti sen.

myyrä on meillä verottanut kasvustoja :frowning:

se on muuten rutikuivan paikan kasvi?

Myyrät on syöneet meilläkin. Luulin, jo että koko tyräkki on kuollut. Nousi viimein pienet alut.

Kuivan paikan kasvi, jaahas… nyt tulee sitten mieleen, että oliskohan lumien sulamisvedet seisseet liian kauan alkukeväästä sen kohdalla. Voipi olla, että se oli kohtalokasta.

Myyriä meillä ei ole ollenkaan.

MoonR, saatko jostain uudet alut…vai jeesaanko :wink:

MoonRiver, kylvitkös sinä niitä himalajantyräkin siemeniä talvella ja itikö ne? Minulla ei onnistunut homma. Ensin ne näytti itävän mutta sitten kuolla kupsahtivat. Nyyyh...

Meinaan kyllä yrittää uuvestaan jos vain vielä pussiini siemeniä jäi. (pitää vain ensin löytää se pussi)

Himalajantyräkki ei ole herännyt täälläkään, tavis toki on.

Kibu, en panis pahaksi vaikka vähän jeesaisitkin=D laitan hölöä.

Hillasuo, häätyy käyvä tarkistamassa nousiko himalajantyräkkiä.

Hillasuo, kävin tarkistaan, ja juu näyttää purkista nousevan muutamia minialkuja, ei tainnut siemeniäkään olla monta. Laitoin silloin talvella lumihankeen,ja annoin olla ulkona huhtikuun alkuun, kunnes kannoin kasvariin, sisällä ei käyneet ollenkaan. Aika näyttää kasvavatko kunnollisiksi.

Kultatyräkki häipyi täältäkin nyrsijöiden suihin, sen kohdalla oli vain kuoppa kun lumet suli. Onneksi oli apu lähellä ja uusi jo samalla kohdalla kasvamassa.

Ostin viime keväänä kolme kultatyräkkiä, yksi on kuollut. Mielestäni istutin ne kuivaan paikkaan, mutta olisiko sateinen viime kesä kuitenkin heikentänyt sitä. Kaksi muuta on ihan hyvällä alulla.

Minä löysin siemenpussini ja siellä oli vielä muutama himalajantyräkin siemen tallella, eiku uusi yritys sitten myöhemmin käyntiin. Sitä on ihan "pakko" saaha. Niin.

Useampi puska jo kukkii näin ja pikkutaimia työntyy joka puolelta.

Nii-in! 8-D

Äskeinen kommentti Hillasuolle, ja huokaus Mairen kultatyräkille.

Voi hurja tuota Maire´n puskaa ! Onko varmasti tämän kesän kuva? pomppivaa naurua

Kyllä on, päivänmääräkin kuvan alareunassa:))

Minä olen tyräkkitaiteillut tänään. Kultatyräkin siirsin kivikosta tyräkkipenkkiin kahtia jakaen. Kuritin liikaa leviävää Himalajan tyräkkiä ja vaikka luotettavat lähteet kertovat, että se ei juurru rönsyistään niin lykkäsin niitä purkkeihin. Sama luotettava lähde väittää myös, että ao. planttu ei menesty täällä. Oliskohan 6 tai 7 vuotta kasvanut mulla. Nyt se oli levinnyt himppasen liikaa.

Nyt minulla kasvavat siis ranta-, kulta- ja himalajantyräkki ihan isona istutuksena. Ja ne kaikki ovat kosteassa jokirantamaassa hevosenlantakompostin höystämänä. Hyvin kasvaa. Kultatyräkistä minula on sellainen mielikuva, että se menee kyllä ihan vaikka missä - kuivassa ja märemmässäkin.

Onpa Mairen tyräkki komea. Miten ihmeessä se on jo noin mahtava. Minulla ei ole vielä tietoakaan kukinnasta(tai no vähäsen viittaa siihe)vaikka samoilla leveyksillä asustellaan.

Hillasuo, luuletko himalajantyräkin viihtyvän näillä pohjan raukoilla rajoilla? Olen minäkin siitä haaveillut, mutta toistaiseksi tyydyn kulta- ja rantatyräkkeihin. Kerro sitten, miten käy. Sinulta saadut unikot kukkivat viime kesänä upeasti.

Himalajantyräkki menee ainakin täällä vitosella vallan hyvin. Minulla on talvehtinut ja Korpikellon kilinöissäkin näkyy tänäpäivänä lisätyissä kuvissa aika puska olevan nousemassa. Vitosella hänkin.