Tyräkki, Euphorbia

No, sitäpä pitää hankkia, kun on niin hyvän näköinen.

ostin mantelityräkin plantagenista. Onko kellään kokemusta sen kestävyydestä?

Tämmöisen tyräkin onnistuin löytämään, mutta onko kellään tietoa suomenkielisestä nimestä?

http://www.plantsafari.com/Images350/Euphorbia-dulcis-Chameleon1.jpg

toistaiseksi taitaa nimeneä olla vain tarhatyräkki, punainen?

Kiitos kibu, melkein mustalta tuo kumminkin näyttää ja on oikeasti kaunis.

ja jos kotiutuu, leviää kuulemma sukulaistensa tavoin :slight_smile:

Tässä lainattu kuva siitä, toinen oikealta.

Jos saan kasvamaan, laitan sulle tulemaan jollei sulla sitä jo olekin :-D?

luulen, että sitä lymyää jossain meillä :slight_smile:

Arvasinhan tuon :smiley:

Minulla kasvaa katajan alla tarhatyräkki tyyppiä Euphorbia cyparissias ´Fens Rydy´. Sen lehdet muistuttavat katajan havuja, mutta ovat pehmeitä. Alkukeväästä oksat ovat latvastaan tumman tiilenpunaiset ja alempaa havunvihreät. Kesää kohden punaiset lehdet vihertyvät ja kesäkuussa pensas peittyy shokeeraavan neonvihreisiin kukkiin.
- Tykkään tästä kovasti juuri tuon värivaihtelun vuoksi.

Minustakin tuo on hienon näköinen. Mahtavatko tyräkit olla seuraavat joihin tulee hurahdettua?

Etkös vielä ole - kerkesinkös ensin?

Olen kait sit, ja juu-u kerkesit kuissit niin, nopia ku olet. (Ja ratamoihin).

Ahdekaunokki, vaihtaisitko tuosta pienen alun (jos voi jakaa) mun kaa tuossa edellisellä sivulla olevaan punaiseen Euphorbia dulcis ‘Chameleoniin’?

bee - oikein mielelläni vaihdan. Puskia ei vielä voi jakaa, kun ovat niin nuoria, mutta ainakin pari viime vuonna kylväytynyttä siementainta löytyi puskan juurelta. Ne kyllä saat. PS. Sovitaan yskäreillä järjestelyistä.

Yritän kerätä tuon ihanaisen Euphorbia cyparissias ´Fens Rydy´n siemeniä talteen ja jakaa halukkaille ja ‘panna näin vahingon kiertämään’. silmän isku
Tarttis vain tietää miltä tyräkin siemenet näyttävät ja milloin ne ovat korjuukypsiä. Kylmäkäsittelyn ne ainakin tarvitsevat, luulisin.
PS. Nämä taimet hankin Tommolalta, joten luulisin tämän tyräkin kestävän ainakin kolmos-nelosvyöhykkeellä asti.

Ahdekaunokille privaa… ;-D.

Ostin tänään paikallisesta rautakaupasta alennuksella kultatyräkkejä. Ostin niitä kahdeksan ja pistin ne penkkiin, johon paistaa melkein koko päivän aurinko. Multa penkissä on kovin hiekkapitoista. Tyräkitkin olivat hieman kärsineitä. Toivon niin kovasti, että ne lähtevät kasvuun ensi keväänä. Ne ovat niin kauniita!

Kaksi tai kolme vuotta sitten laitoin siemenkirjeestä (tai monena keväänä useasta sellaisesta) kultatyräkin siemeniä itämään, vaan ei onnistunut. Tuonne uuden kukkapenkin takareunaan olen tyhjennellyt ne purkit, ja mitä sieltä tänä vuonna löytyikään!

Ovat viime vuonna varmaan jo ihan salaa siellä taimeilleet, ja nyt ihan kunnon kokoiset alut.