Tyräkki, Euphorbia

Minulla ainoastaan kultatyräkkiä. Taimia putkahtelee jatkuvasti ympäristöön. Olen purkittanutkin osaa talteen.

Et sää maire haluaisi vaihtaa yhtä kultatyräkin taimea tarhatyräkin taimeen? ; )

Voin kyllä lähettää sinulle tyräkin taimen tai useammankin. Tarhatyräkkiin ei ole tarvetta, mutta joku muu vaihtari saattaisi kiinnostaa. Saatan kyllä lähettää ilman vaihtareitakin. Palaillaan asiaan.

Maire´ kiva! laita mulle vaikka yksärillä toivomuskasvilistaa, niin katselen sulle vaihtaria… : )

Olisiko kenelläkään kuvaa kultatyräkin syysvärityksestä? Kaikkialla kerrotaan, että sillä on punainen/punertava syysväri, mutta mistään en ole onnistunut löytämään sen kuvaa.

Ei ole kuvaa, mutta muistini mukaan se on punainen syksyllä.

On se punainen… pudottaa sitten alimmat lehdet pois niin että jäljelle jää ranka ja tupsu päähän talveksi :smiley:

Katsos tämä kuvasivu, muutama syysvärikuva näkyy olevan.

Muoks, vielä ku korjaa kirotusvireen AUTUMN, ja laittaa sitaatteihin tuon lattarin, niin tulee paremmiin tulosta

Ah, kiitos, Emo! (Taisi google korjata kirotusvirheen ihan automaattisesti.) Itse tajusin hakea kuvaa vain suomen kielellä, eikä sillä tavalla löytynyt syksyisiä kuvia, vaikka miten syksyisiä sanoja lisäsin nimen perään.

Kiitos myös kukkaistätsylle ja Tuomipihlajalle avusta! Tosiaan olin lukenut syysvärin punaisuudesta, mutta halusin nähdä ennen kuin uskon.  Ei sentäs, halusin tietää tarkalleen, millainen punainen on, ja onko keltaista mukana jne. Eli että haluanko ko kasvia syysleimujen kaveriksi. Tää on kattokaas tarkkaa! 

Oli minullakin Euphorbia amyglaloides, mutta jo toisena talvenaan se kuoli. Harmillista kyllä, niin kaunis se oli. Viime kesänä kylvin E. griffithii, taimia tuli 4-5. Olen lukenut, että himalajantyräkillä on paha tapa vaellella penkissä. Kertoisiko joku, onko vaeltelu kovinkin laajalle ulottuvaa? Tarhatyräkkiin (E.cyparissias)kyllästyin juuri leviämisen takia ja hävitin sen. En kai nyt ole hankkinut toista riesaa? Sitten haluaisin rantatyräkin (E. palustris). Onko kenelläkään siemeniä tai peräti alkua vaihtoa vastaan?

Kyllä himalajantyräkki vaeltaa. Aika isolle alalle on levinnyt. Istutuksen jälkeen se muistaakseni pysyi kohtuullisesti kuosissaan. Nyt kun olen siitä ottanut juurivesoja niin näyttää että paremmin leviää.

Korpikello, sinulta saamani alku, ei ole levinnyt yhtään, toivottavasti leviää, tykkään siitä.

Kiitos tiedoista Korpikello. Millaisessa paikassa himalajantyräkkisi kasvaa, kun kerran niin viihtyy ja vielä 5-vyöhykkeellä? Laitoin omat minitaimeni viettävään, aika kosteaan paikkaan. Toivon kovasti, että ne ovat selvinneet talvesta.

Himalajantyräkki on aurinkoisen ja kuivan maan kasvi. Minulla ainakin on aurinkoisessa paikassa ja hyvin on monta vuotta viihtynyt. Nyt sitten on ruvennut leviämään ihan urakalla. Juuri menee pitkiä matkoja piilossa. Keväällä pitänee siirtää kukkapenkistä pois vähän sopivampaan paikkaan.

Ostin viime kesänä mantelityräkin ja näkyy olevan elossa.

Onko se ikivihreä ?

Kaikki lehdet ja oksat ovat aivan samanlaisia kuin kesälläkin…en leikannut sitä.

Kultatyräkistä tykkään erityisesti, se on vaatimaton, pitkä, kaunis kukinta ja se on kaiken lisäksi kaunis koko kesän. Hankin näitä lisää, ei ole vasta kuin kaksi.

Valeangervo on tehnyt kauniin kauluksen kultatyräkille…

Kun elää niin näkee  toin tyräkkioksia maljakkoon sisälle, silloin selvisi se miksi tyräkki leviää milloin mihinkin, sehän ampuu kypsyneet  siemenet huiskista heijaa tosta vaan, tässä tapauksessa pitkin pöytää

:slight_smile: mikä ihme kultatyräkissä ärsyttää parinkymmenen jutun verran?

Ärsyttää, kun pitää toimia ottamatta asioista ensin selvää. Jaoin viime syksynä upean kultatyräkkini moneen osaan, koska se alkoi tuntua jo liian isolta. Ja enkös nyt lukenut uusimmasta Viherpihasta, että kultatyräkki tarvitsee ehdottoman kasvurauhan, koska ne taantuvat jaettaessa. Nyt pitää taas löytää jostain siementaimi ja aloittaa uudelleen sen kasvatus. Kestää vaan semmoiset 6 vuotta, ennen kuin se on yhtä upea kuin oli ennen mun mokaani.