Älä nyt vielä, mahdollisuudet on fiftyfifty. Itse kanssa jaoin pari vuotta sitten, toinen puoli porskuttaa ja toinen kuoli ;p
Aijaaaaa, mie jaoin omani toissa syksynä, ja vähän ihmettelin, kun ne pikku alut kasvoivat niin huonosti :/.
Emo, toivottavasti lähtee vaan hitaasti kasvuun.
Heksu, onko se porskuttava puoli muodostunut yhtä kauniiksi ympyräksi kuin ennen jakamista?
On juu, onneksi!
Jee! Levittelin sitä muutamaan paikkaan (entiseen sekä ojaan aurinkoiseen ja hiekkaiseen maahan, jossa sen pitäisi viihtyä), joten on ehkä toivoa, että edes joku niistä pysyy hengissä ja pyöristyy. Kiitos toivosta, Heksu!
Anita, älä vielä heitä pyyhettä kehään!
Kesällä 2010 ostin yhden taimen… no kaikkihan tietää ettei ne ostotaimet mitään valtavia/tuuheita ole. Polkasin heti ekana syksynä puoliksi. Ja toisen puolikkaan vielä ehkä 3 osaan.
2011 syksyllä jaoin sen puolikkaaksi jätetyn, mutta en niitä pienempiä jakotaimia.
Kaikki ovat kasvaneet tosi hyvin, parhaiten tietysti se joka oli isoimmaksi jätetty, mutta uskon että pienemmäksi pilkotut jakopalatkin ovat tänä kesänä jo pallomaisia! Pienemmäksi pilkotuilla menee vaan vähän kauemman aikaa.
Istutuspaikaksi olen kylläkin valinnut optimaalisen paikan, silläkin voi olla vaikutusta, miksi on tuuhistunut niin hyvin.
Eli meni varmaan kaikkien viherpihan ohjeiden vastaisesti, mutta väliäkö tuolla , elinvoimaisena porskuttavat
Mitä mitä? Mie en tiennyt tällaisista taantumista, kun toissa syksynä puolitin kultatyräkkini ja siirsin toiset puolikkaat jatketun penkin reunaan. Ihan hyvin ne kasvoivat jo viime kesänä isoikisi puskiksi. Ei mitään havaintoa taanumisesta.
Nobile
Mulla on kultatyräkki tupannut aina taantumaan ihan itsestään, mutta sitten olen saanut siihen taas vähän parempaa eloa kun olen siirtänyt. Jakaantunutkin se on samalla vähän, vaikka se ei ole ollut varsinainen tarkoitukseni. Useamman kerran olen siirtänyt ihan vaan pikkasen tai oikeastaan vaan parantanut maata ja istuttanut uudelleen. Viimemmäksi siirsin aivan uuteen paikkaan, hieman varjompaan lähelle pilvikirsikkaa. Nyt elän taas uudessa toivossa. Syksyllä näytti, että olisi kasvattanut uuttakin versoa.
Kultatyräkistä vielä, omaani en ole jakanut, mutta se tekee (tai ainakin viime kesänä oli) paljon siementaimia, joten anita, käpälä ojossa, jos ei porskutusta kuulu tyräkkien suunnalta keväällä.
Ihanan lohduttavia kertomuksia. Kiitos, Pisaralehdellä ja Tuomipihlaja. Lehden mukaan ei saisi siirtääkään, ei kuulemma tykkää siitäkään. Sen olin jo tehnyt ja taimi porskutti vaan entistä tyytyväisempänä
Peukku, ihana tietää, että siementaimenkin saan, jos ei entiset näytä hyvältä
Kultatyräkistä vielä… katsoin neljästä perennakirjasta. Yhdessäkään ei ollut mainintaa tällaisesta.
Sen sijaan kaikissa maininta esim. "lisätään jakamalla". Voisikohan perustua havaintoon, jonkun lehdentekijän omaan tunarointiin. Jos vaikka on siirtänyt sopimattomalle kasvupaikalle (mistä syystä taantunut)…?!
mä en tykkää enää kultatyräkeistä, koska kuolevat kosteassa maassa. Rannikolla pärjäsivät hiekassa ja kohopenkissä, mutta täällä kasvatan vain rantatyräkkiä. Ja KYLLÄ kasvaa, on komiampikin kuin kultaversio, metri kanttiinsa…
Kuivassa ja paahteessa mulla se iso kultatyräkki kasvaa, ja kun oikein muistelen, niin mulla kuoli edelliset kaksi, kun päätin siirtää ne.
Parhaimman näköinen kultatyräkki minullakin kasvaa hiekkamultaisessa rinteessä etelään päin, varjotonta auringonpaistetta hela dagen! Kalkkia tulee lisättyä lumien sulettua. Kultatyräkin kaverina kasvaa rohtokataja, ja sillä paikalla ovat kasvaneet aivan supervauhdilla verrattuna muissa kohdissa kasvaneisiin rohtokatajiin.
Joka vuosi nypin kultatyräkin siementaimia melko paljon. Monta on jäänyt huomaamattakin ja niitä on siksi useammassa paikassa.
Huonossa osto"mullassa" kasvavat.
Mullahan ne on taantunut just siihen märkyyteen, varsinkin talvimärkyyteen. Sitä eivät varmaan siedä. Ei auttanut vaikka pienellä töyräällä olivat. Mut saapi nähdä, miten nyt sitten tässä uudessa paikassa. Ihan helpoimmasta päästä kasvi se ei kumminkaan tunnu olevan.
Lapsuuskodissani kasvoi komea kultatyräkki, josta äitini ei suuremmin pitänyt. Se oli vähän väärässä paikassa, ja siihen pääälle laitettin mun leikkimökkini. Seuraavat kymmenen vuotta tyräkki jaksoi kasvaa terssilautojen läpi, vaikkei laudat olleet erityisen harvassa, eikä mökin alle päässyt sivuiltakaan juuri valoa. Tererassi oli kuitenkin aamuaurinkoon ja etelään päin eikä varjoa ollut kuin iltapäivästä vasta. Paikka oli hiekkaisella moreeniharjanteella. Piha oli kyllä tasainen, eikä tyräkillä ollut mitään kohopenkkiä.
Kultatyräkki porskuttaa lihan hienosti kukkapenkissä, joka on tehty ojaan… 12v kerätty siihen pihamaan ruohonleikkuujätteet, oksat ja maahan pudonneet omenat… tuo oli entisen omistajan tapa pitää piha siistinä!
Kultatyräkki porskuttaa lihan hienosti kukkapenkissä, joka on tehty ojaan… 12v kerätty siihen pihamaan ruohonleikkuujätteet, oksat ja maahan pudonneet omenat… tuo oli entisen omistajan tapa pitää piha siistinä!