Ukonhattu, Aconitum

Kirjoukonhattu Aconitum x stoerkianum ‘Bicolor’
pystyssä pysyvää sorttia. Jännä tuo värin vaihtuminen, kasvutavankin soisi muuttuvan. 

Aikaisemmin  kirjoukonhattuna kerätyt siemenet ja niistä kasvatetut taimet kukki viime kesänä ekan kerran, sinisinä.  Nyt tänä vuonna kasvustoa on jo enemmän ja rehevämpää / tukevampaa selvästi. Mutta  outoa on niiden lehdissä olevat värierot.  Olin vieressä kun Nopsis mulle ne siemenet silloin v. 2021 noukki, ja aika varma oon että ihan  siitä yhdestä kukasta ne otti. Miten ne lehdet näin erilaisia nyt on ?  Siitäkö tulee nimi kirjoukonhattu ? Ei kukan väristä vaan lehtien värityksestä ?

Tässä lehtien reunat vaaleammat vihreät, keltaiseen sävyttyvät,  kuin lehti muuten

Tässä reunat valkoiset ja ripsureunaiset

Ja tässä perusvihreät. Näitä on selvästyi eniten.

Vai onko toi ripsureunainen joku ihan muu kasvi ?  Niitä on kahdessa eri kohdassa missä on tavislehtistäkin kirjoukonhattua joten uskon tuonkin olevan sitä lajia. 

Mä kävin katsomassa ja mulla on kaikki saman näköistä kuin tuo Nuun alin kuva. Mulla on sekä normaalia että kirjoukonhattua sekaisin. Lehdet on ihan samaa, en erota niitä toisistaan. Muuten voisin kaivaa sinulle Nuu ylös sitä…

Mielenkiinnolla ootan millainen kukinta noilla on, onko kaikilla samanlainen vai löytyykö siitäkin eroja.  Viime vuonna kukinta oli tosi vähäistä kun oli niin  nuoret taimet vielä. 

Ukonhatut, Aconitum

on leinikkikasvien suku, johon kuuluu yli 250 lajia. Nimensä suku on saanut suurien kukkien ylimpien terälehtien muodosta. Ukonhatut ovat monivuotisia ruohovartisia kasveja, jotka kasvavat luonnonvaraisina pohjoisen pallonpuoliskon viileähköillä alueilla. Joitakin lajeja viljellään koristekasveina.

Ukonhatut ovat tappavan myrkyllisiä. Vaikuttava aine on akonitiini-niminen alkaloidi, jota on erityisesti juurakossa ja pienempiä määriä muissa kasvinosissa . Korkeus 80-120 cm, puolivarjo, kukinta loppukesällä. Kukat ovat sinisen eri sävyisiä, valkoisia tai valko-sinisiä.

Tarhaukonhattu, Aconitum × stoerkianum