Miulla on ukonhatut sekapenkissä jossa on tarha-alpia, astereita syyskaunonsilmää, keltakaunokkia, vuorikaunokkeja, dorianvillakkoa, vuokkoja yms perustavaraa.
Mulla on ukonhatut tarha-alpin kanssa ja edessä tulikellukkaa…Kellukka antaa väriä alkukesäksi ja pysyy melko matalana kun taas ukonhattu ja tarha-alpi alkaakin kukkimaan myöhemmin ja aikalailla samaan aikaan,jotenkin värit korostuu kivasti kun on sininen ja keltanen vierekkäin. Toisessa penkissä mulla on ukonhatut hopeamarunan,hopeahärkin ja valkoisen karpaattienkellon kanssa ja reunalla kalliokilkkaa.
Kiitos, molemmat mielenkiintoisia vastauksia, nyt vaan paikkaa miettimään ja värejä suunnittelemaa, tuota tarha-alpia mulla olis jo, että siinä on sinänsä hyvä vaihtis, tulikellukastakin tykkään tosi paljon ja syyskaunonsilmästä. Oliskos jommalla kummalla kuvia kukkivina noista penkeistä sattumalta jossain, en hakemalla ainakaan löytänyt.
Hitsi kun ei tullut kuvattua kun tulikellukat vielä kukki,mutta tarha-alpit ja ukonhatut on hyvällä nupulla,niin ehkäpä lähiaikoina saan kuvan,kun ne kukkii...Niiden yhdistelmä on ainakin helppohoitoinen.
Tässä penkki juuri äsken kuvattuna. Ukonhatut ei sieltä nyt kukkimattomaan aikaa erotu. Siellä on kirjavaa ja sinistä sekä hieman matalampaa sinistä aitoukonhattua.
Kumpaakin väriä ukonhattuja salavan juurella, takana valkoista ukonkelloa ja vaalean hailakkaa jaloritarinkannusta, edessä peurankelloa, saksankurjenmiekkaa ja "hieman" vuorikaunokkia. Paikka on puolivarjoisa muhevamultainen vanha kasvimaa.
Hei, kiitokset kuvista. Tuota tarha-alpia olisi valmiina tuossa penkin taka alalla, Jos sitä saisi vaikka vähän siirrettyä oikealle, olisikohan tuossa kannon luona takana riittävästi tilaa, aika puskiksi näyttäneet teillä kasvavan. Siinä olisi se kelta-sini yhdistelmä aika kiva tulisi, Luulen, että pitkät kasvit takana sopisivat vielä keskenään, mitäs sanotte?
Varmasti hyvä tulisi.
Ukonhatut on oikein kivoja jossain takana, kun tulevat niin korkeiksi ja joskus kirvatkin iskevät. Sillä siirsin omani sivummalle. Yhden palan esim. juhannusruusun kainaloon.
Haittaako kirvat paljonkin noita ukonhattuja… minun ukonhatuissa niitä on ollut jo viikko enkä ole vieläkään saanut mitään niille tehdyksi
Sen huomasin että se aikainen verso ei näköjään niille kirvoille kelpaa kun jo kukkii…
Haittaa kirvat ja jos ei niille tee jotain ei pahemmin kukkiakaan näy:(
No, pitääpi mennä sitten suihkuttelemaan… on vaan ollut niin paljon sateita ettei ole tähän asti pystynyt…
Kurpitsan kommenttiin: lauantai, 28. kesäkuuta 2008 - klo 13. 50 (yli 20 tuntia sitten)
Ok, sitten eikun hommiin vaan. Tässä tänään suuntaan puutarhaani kohden ja kaivan lapion esiin... hiihhaaa!!!
Kiitos Pilville myös kivasta ideasta tuon ruusun edessä, jos tuo ukonhattu tuossa kovin kasvaa, voinha sitä aina jakaa vaikka jonkun ruuusun eteen…
Siirsin viime kesänä ukonhatun ns.“sairastuvalle” koska monena vuotena kirvat olleet kiusana. Ukonhattu jonka vieressä kasvaa nokkosta ja ruttojuurta niin kirvoista ei ole tietoakaan tänä kesänä, kun toisessa paikassa jossa kasvaa yksin niin kirvat on kiusana. Olisiko nokkosella positiivinen vaikutus kirvaongelmaan?
Mulla lähti kirvat, kun siirsin ukonhatut varjoisampaan paikkaan.
Myös minulla sailasin tapaan ukonhatut pääsivät oikeaan kasvuun ilman kirvoja, kun siirsin ne talon pohjoisseinustan penkkiin. Viime kesänä siirretty on tänä kesänä tosi korkea ja kukkanuput ovat valmiina. Tänä kesänä siirretty toisessa päässä on vasta palautunut lehdistönsä osalta tummanvihreäksi ja kauniimmaksi.
Tuo kirvojen "puute" taitaa kyllä johtua ihan ilmoista tänä kesänä. Meillä kukat ovat ihan entisillä paikoillaan, eikä yhtään mustaa kirvaa ole ollut, kun niitä aikaisempina vuosina on ollut varret täynnä. Jonkin verran tosin on tänä kesänä sitten ollut vihreitä lehtikirvoja.
Minulla oli ukonhatuissa alkukesästä niitä mustia kirvoja, mutta sitten vaan hävisivät ennen kuin ehdin ryhtyä mäntysuopapuuhiin.
Minulla oli toisessa penkissä niin paljon ettei enää tänä vunna kuki edes, vaikka suihkuttelin mäntysuovalla vähän välillä mutta sitten taas seuraava sadekuuro vei kaikki mennessään… toisessa penkissä ei sitten ole ollut yhtään taas…