Ukonhattu, Aconitum

voiko aitoukonhatun leikata kukinnan jälkeen?

kirjan mukaan ukonhatun kukinnot voi leikata pois kukinnan jälkeen syksyllä. -jätän kyllä 15-30 cm varsia jäljelle puhkomaan lumi ja jääkerrosta ja torjumaan talven tuhoja, jos kukkamaan tyyliin tämmöiset törröttäjät suinkin sopivat...

Muistan lukeneeni ohjeen, jonka mukaan ukonhatun varret pitäisi leikata talveksi kokonaan pois, jottei jokin tuholainen talvehtisi niissä. Muistaakseni kysymys oli jostakin “kääriäisestä”. Olen koittanut etsiä tästä tietoa googlettamalla, mutta en ole osunut oikeaan.

En ole leikannut onttovartisia kukkia syksyllä. Olen menettänyt ainakin nauhuksia, kun olen leikannut syksyllä ja varren tyngät täyttyvät vedellä, niin mätänee juurakot.

Ukonhattu onkin ainoa, jonka leikkaan, muut saavat törröttää.

Toisaalta, jos “kääriäisiä” ei ole kesällä, voisin jättää leikkamatta. Omissa ukonhatuissani oli takavuosina joitakin toukkia, jotka tulkitsin em. tuholaisiksi.

Suomalaisen perennakäsikirjan (Riikonen) mukaan kaikki ukonhatut pitää leikata syksyllä maata myöten. Perusteluja en huomannut.

Tarhaukonhattu kasvun alussa.

???Onko ohdakeperhosia näkynyt???

Mikä on muuten tilanne???

Ukonhattupuska varjoisassa penkissäni.

Sama puska toiselta puolelta, pikku Elviira alppiruusu kyyhöttää juurella.

Kuinkas muuten tuo ukonhattu, viihtyykö happamassa maassa? Perustin tämän penkin vasta viime syksynä, ei siis ole vielä kukkinut tässa paikassa ja alkaa jo huolettaa vähän. Kompostialueella on myös pienempiä "puskia" samaa, ei niissäkään nuppuja vielä näyno-jaa

Ukonhattu ei tunne ph arvoja, kasvaa autuaana varjoisassa paikassa kuten sinulla ja syksyllähän sen vasta on määrä kukkia ja takuuvarmasti senkin osaa.

Kannattaa aina pestä kädet kun ukonhattujen kanssa puuhastelee. Ukonhatun sisältämällä myrkyllä on pilattu vihollisen kaivovesi sekä saatettu pois päiviltä sudet sekä hankalat aviopuolisotsilmän isku Alanko-Kahila: Ukonhattu ja ahkeraliisaTammi, Helsinki 19994 s 131

Hyvä juttu. Siirsin näes nuo komeat puskat pois keskellä pihaa sijaitsevasta perennapenkistä, kun olivat niin suuria ettei siinä muuta juuri sopinut kasvamaan. Olisi harmittanut jos olisi pitänyt taas alkaa siirtohommiin, aika painavia ovat juuripaakkuineen.

Huipla pla plaaa no onpahan mihin turvautua jos avokki käy hankalaksipomppivaa naurua ei vaiskaan. Mutta olen tiennyt että ukonhattua ei pitäisi avokäsin paljon kosketella, mutten tiennyt että sillä voi oikeasti vaikka myrkyttää jotain tai jonkunoho Kasvaa mulla tuomiakin ja kieloja myös, ei kannata ehkä tehdä niistä salaattia.

Minäkin oon pähkäillyt sitä aiemmin jutusteltua mustien kirvojen ongelmaa ja näyttäisi siltä, kuin eri lajeissa/lajikkeissa olisi erilainen houkuttavuus. Länttäsin joskus samaan paikkaan erilaisia hattuja, semmoiseen kohtuulliseen puolivarjoon. Yksi puska on aina mustanaan, toisissa vain muutamia tai ei ollenkaan. Sen pahimman siirsin toiseen toiselle puolelle taloa, mut taas sama juttu.

Mun ukonhattu oli tällä tontilla jo ennen mua eli on jotakin ns. vanhaa kantaa. Siinä ei ole koskaan ollut kirvan kirvaa, ainakaan mun nähteni.

Tänään tasan 21 v siitä kun tehtiin tästä talosta kaupat. Niin ne vaan vuodet vierii…

Mistä erotan aitoukonhatun ja tarhaukonhatun toisistansa? Pihallani on “vanhaa kantaa” erittäin terve ja hyvinvoiva puska, mutta kumpaa se voisi olla…?

Muistaakseni aitoukonhattu tekee siemeniä ja toinen ei. Korjatkaa jos olen väärässä.

aitoukonhattu (aconitum napellus) tekee itävää siementä ja sen kukkavana on ‘oksaton’ - ei siis haaroitu! Kirjoukohattu taas on varsin ‘oksainen’…

Tuolla metsänlaidassa näytti kasvavan ukonhattua muutamassa kohtaa, haluaisin siirtää sen pihaan kun eihän se sieltä pajuryteikön läpi näy mihinkään, uskaltaako sitä nyt siirtää kun se on nupulla vai ootanko kiltisi syksymmälle siirron kanssa?

Odota vaan,laita vaikka jokin keppi sinne,että löydät sen!

kiitos kuutamo

Hienoja Ukonhattuja minulla on niin tuulinen piha ettei ne menestynyt aina meni kukinnot poikki kun oli liian isot kukinnot se oli musta kukkainen.Ostin kesälomalla matalan mallisen Punakukkaisen Ukonhatun pitäis olla matala mutta saa nähä kuinka käy.