Ukonhattukeskustelu on täysin tyrehtynyt. Itse tykkään niistä kovasti, ei ole kirvoja näkynyt kuin
yks kesä hieman ja ovat hyvin talvenkestäviä syystä että pohjoisen pallonpuoliskon kasveja
luonnostaankin. Yritän keräillä niitä ja siinä onkin sarkaa, luonnonlajeja on ainakin 300 enkä vielä
ole törmännyt yhteenkään joka ei olisi koristeellinen. Lehvästö varsinkin nyt keväällä erikoisen
nätti joillakin lajeilla esim. tässä Aconitum yezoense.
Aconitum albo-violaceum
Aconitum kusnetzowii
300!? Ja minä olen ollut tyytyväinen yhteen aitoukonhattuun, voi hyvä tavaton. Onkos noista sadoista jotkut nyt sellaisia, joita Suomessa tai tässä lähellä kasvaa luonnostaan, vai ovatko ne jotain eksoottisempia? Ukonhattu kuuluu minunkin lemppareihini, se on mun lapsuusmuistokasvi. Vaikka onkin korkea, se on hyvin selvinnyt meidän tuulisella pellolla, vähän suojaisampaa paikkaa olen sille tietysti etsinyt.
Useimmat lajt on kotoisin Kiinasta, Etelä-ja Pohjois Koreasta (jälkimmäisestä ei paljon tietoa ole)
Japanista ja Venäjän siperian seuduilta varsinkin, muutamia Eurooppalaisia lajeja ja varsinkin
Kiinasta botanistit löytävät vieläkin uusia lajeja.
Niin ja vielä ukonhatuista sen verran että kuten monet perennakasvit joilla on paljon lajeja,
valikoima kattaa koko skaalan korkeudeltaan, muutaman sentin alppilajeista metriin tai kahteen
ulottuviin (ukonhatuissa myös köynnöstäviä useita), tällaisia ovat esim. asteri, ritarinkannus,
kello, kaunokki, tyräkki, katkero, leimu, ängelmä ja kullero.
No olihan tuossa mun kirjassa mainittu lehtoukonhattu, joka kaiketi olisi luonnonvarainen Suomessa, mutta siinä oli niin vaatimaton kuva, etten ole siitä koskaan kiinnostunut. Tässäkin ketjussa oli lehtoukonhatun kukasta kuva, mutta olisi kiva nähdä kuva koko kasvista, jos vain sellainen joltain löytyisi.
Ukonhatut ovat ajankohtaisia taas kohta. Ensimmäisenä minun pihalla aloittaa tänä vuonna
A. ferox, joka vei taimesta kukintaikäiseksi 3 vuotta. Tässä vasta nupullaan, laitan auenneet kukinnot
myöhemmin.
Nyt tää on kunnolla auennut, Aconitum ferox, koko kukkavarsi ei mahdu kuvaan.
Pitkästä aikaa saavat kukkia ilman kirvoja.
Aivan, sama havainto. Minä en koskaan jaksanut yrittää mitenkään niitä kirvoja torjua ja näytti siltä, että koko ukonhatut olisivat kuolleet, mutta sitten viime kesänä nousi uusia terveitä taimia, jotka olivat viime kesän vielä niin pieniä, että eivät kukkineet, mutta nyt ovat kauniisti alkamassa kukintaansa. Ja tosiaan yhtään kirvaa ei niissä näy ![]()
Perustetaanko ketju Suuri Ukonhattusota? Tässä olisi ehdokas, mittaa 290cm kymmenen minuuttia sitten (varmaan taas venynyt siitä…) Mikä ihme häntä riivaa yhä ylöspäin?? Vieressä on lisää hattuja á 80cm. Mittakaavaa antavat punalatva 2m ja rantakukat 1,50m. Oikeasti suuret kuunliljat sivummalla näyttävät lähinnä kääpiöiltä…
Tuulia-tuu, onko se tarhaukonhattu? Ihmeen korkea on, tuo paikka aika aurinkoinen kuitenkin?
Sinulla varmaan ravinteikas multa tuossa penkissä.
En kyllä yhtään tiedä mikä ukonhattu, tuossa läjässä on useampia sikinsokin. Puolivarjoa. Ei tällaista koskaan ennen ole tapahtunut, siksi täällä suu auki kummastelen ![]()
Aconitum sczukinii. Parin vuoden jurottamisen jälkeen alkoi nyt kukkia ja osoittautuikin köynnöstäväksi lajiksi, joten se on minulla ihan väärässä penkissä…Kuvassa kukkien asennosta johtuen näyttävät pikemminkin pikku tossuilta kuin hatuilta.
Grimmin 12 tanssivaa prinsessaa, muutamat kengät vain puuttuu:)
Sain kaveriltani viime kesänä kirjoukonhattua. On kasvanut hänen mökillään iät ajat. Etsiskelin siitä vähän tarkempaa tietoa ja törmäsin ongelmaan lattarin kanssa. Samaa kasvia on nimillä Aconitum x cammarum ‘‘Bicolor’’ ja Aconitum stoerkianum ‘‘Bicolor’’. Kumpiko näistä on oikeampi?
Eipä taida meillä ukonhattu kukkia tänä vuonna
. Joka ikinen latva ja joissakin oksissa lehtiruoditkin paksun kirvamaton alla
. Kerran jo kokeilin vesisuihkua, mutta kun puska on tosi tiivis ja tiheä, ei siitä ollut mitään hyötyä. Nyt otin kylmästi puutarhasakset, leikkasin joka ikisen kirvalatvan pois, ja hautasin ne kauas takapihalle rikkaruohokasan alle
.
Ei ne varmaankaan tuosta lopu, mutta jos edes vähenisivät. Täytyy varmaan ottaa harkintaan puskan jakaminen ja siirto - jos se kärsii kuivuudesta ylärinteessä.
biokilliä niskaan. on luonnonmukainen aine…
Sama täällä, kirvat olivat miehittäneet ukonhatut 10cm latvoista vierivieree mattona
On niin sivussa se penkki, että eilen vasta huomasin. Leikkasin koko kirvaarmeijan pois hätäpäissäni ja heitin roskiin , eihän ne kukkia olisi jaksaneet kuitenkaan.
Aikaisemmin niitä on vaivannut härmä, taitavat olla huonolla hoidolla kun aina joku vaiva iskee ![]()