Meilläkin muutamia vuosia sitten ukonhatut olivat ehkä kolmenakin kesänä aivan mustien kirvojen peittämiä ja näivettyivät ihan kokonaan. Kerran pari yritin vesisuihkua tai mäntysuoparuiskutusta, mutta sitten annoin luonnolle periksi. Parina kesänä en huomannut enää koko ukonhattujen olemassaoloa. Mutta sitten ne alkoivat palailla. Ovat taas kasvaneet virkeinä ja levinneet vähän viereisillekin paikoille, kun ehdin jo istuttaa kärhöjä tilalle. Eihän vanhaa maatiaiskasvia mikään tapa!
Peukkuja nyt pystyyn, mutta sen jälkeen kun siirsin varjoisampaan paikkaan ne ukonhatut, joihin aina tuli kamalasti kirvoja, ne eivät ole kärsineet ötököistä. Eli nyt jo toinen kesä menossa. Ainakaan vielä ei näy mitään, vaikka ovat jo korkeita pehkoja. Vähän matkan päässä kuivakassa paikassa oleva siperiankurjenmiekka sen sijaan on ollut kirvastelun kohteena - niin ja muurahaisia riittää niitä paapomassa. Joten pienestä se voi olla kiinni, milloin kasvi altistuu faunalle.
Joo, varjoisampi paikka on varmaan hyödyksi ukonhatulle. Meillä tuo ukonhattujen paikka on vähitellen muuttunut vähän varjoisammaksi.
Mikä vaaleankeltainen vajaan sentin mittainen toukka lymyilee ukonhatun kukkanuppujen sisällä? Pilaa varsinkin valkoisen ukonhatun kukinnan, kun kukat jo nuppuna ruskettuvat. Ja miten moisesta öllötyisestä pääsee eroon???
…mitään pilaa, varmistaa vain oman sukunsa jatkumisen
Tässä (jo vähän rähjäisessä) ukonhatussa on mukavan tiivis kukinto ja varsi on tanakka ja melko matala toisin kuin muilla ukonhatuillani, jotka ovat korkeita monihaaraisia hujoppeja ja kukat ovat harvassa.

Jatuuli, muistatko nimen hälle?
Enpä tiedä nimeä, kun en edes muista, milloin ja miten se on pihaani ilmestynyt. Vuosi sitten sen huomasin ja yritin raivata tilaa ja samalla onnistuin sen katkaisemaan. Ei sitten myöskään kukkia näkynyt. Jämäkkä kasvutapa oli ihan mukava yllätys.
Tuo onkin kiva ukonhattu. Mua ainakin harmittaa, kun ne yleensä kasvaa pitkiksi hujopeiksi ja niitä pitää tukea, etteivät kaadu. Tommosen minäkin halluisin, kun pyssyy matalana.
Hei juu, jos sen leikkaisi keväällä, kasvaisiko tommoseks matalaks. Eiks yhdessä puutarhaohjelmassa isomaksaruoho leikattu kasvuvaiheessa, niin se kasvoi matalammaksi, tanakammaksi ja tuuheammaksi. Jos tuolle käy samoin?
Memuli, ja vähän väärään ketjuun, mutta kultapallojen kanssa olen toiminut siten ja on lyhentyneet, mutta leikkausajankohta täytyy tietää tarkkaan, ettei leikkaa nuppuja pois.
En tukenut hattuja ja nyt mua siitä rankaistaan. Se useampi viikko sitten ollut myrsky lakaisi melkein kaikki mun perennat pitkin maata ja siellä ne ovat edelleen. Pakko on jotain tukisysteemeitä hankkia ensi kesäksi.
Syysukonhatussani on sama hieno sininen kuin Jatuulin ukonhatulla. Omani on korkea ja tanakka ja kukkii nimensä mukaisesti vasta nyt.
Eikö ole aikaista valkoiselle ukonhatulle, kun nyt jo kukkii? Eka kerta kukassa, viime kesänä ei vielä onnistunut, luulin paikkaa huonoksi, tästäkin kiitos Korpikellolle ![]()
Minulla on kahta erilaista samanlaista ukonhattua, joista toinen kukkii nyt ja toinen vasta myöhemmin. Niillä on ihan aavistuksen erilaiset lehdet ja toinen tosiaan kukkii paljon aikaisemmin.
Lehto- ja tavallinen ukonhattu?
Lehtoukonhattu on siitä kiva että matala ja puskamaisempi ku tavallinen, ei levahda niin pahasti!
Tipi en tiedä kumpi, mutta korkeutta riittää…
Tai sit mun ukonhatut on niin erilaisissa paikoissa et lehto on jääny alle metriin reilusti ja tavalliset huitelee taivaanrannassa ![]()
Valkoinen, matala, pensastava ukonhattu kukkii minullakin jo. Yllätyin kun nuppuja näkyi jo ihan alkukesästä.
aukeilevia kukkia on mullakin tavis sinisissä ukonhatuissa jo.