Ukonkellon siemenien itämättämyys lienee jotain samaa, kuin mesimarjalla. Saman kasvin rönsyistä lisääntyneet yksilöt eivät tee marjoja vaikka olisi kuinka suuret alat tahansa kasvustoa… Meistä monen olisi kovin kivaa kasvattaa ukonkelloa, joka pysyisi paikollaan lisääntymättä taimista.
Onpa mielenkiintoinen tämä ukonkellon lisääntyminen. Oman ukonkelloni olen jokunen vuosi sitten istuttanut pihaani ja puska on kyllä komistunut, mutta yhtään siementaimia en ole havainnut. Tuttavan pihassa on todella iso vanha ukonkellopuska, eikä sielläkään siementaimia.
Eli ilmeisesti ei kannata ainakaan hankkia toista ukonkelloa, jos ei halua sen lisääntyvän riesaksi asti.
Tänäkin vuonna on näitä kaksvärisiä ukonkelloja, ihanahan se on
Vauts! onpa tosi nättiä kaksivärisinä,tahtois noista siemeniä
Kyllä niitä siemeniä saapi Raili, viime vuonnakin lähetin parille kokeilijalle : ) Sitä en lupaa että tuleeko siemenistä samanlaista kaksväristä mutta mielelläni lähetän jos joku haluaa kokeilla, yksäriä vaan mulle!
Joo, kiitos Marlene, raportoin, että itäneet ovat. Kuulemma kaikki ukonkellon siemenet eivät idä. Väristä tietää vasta 2-3 vuoden päästä,
ainakin omat, yksiväriset ukonkellot kukkivat vasta 3-4-vuotiaina.
Kiva kuulla Araminta että ovat ainakin itäneet, ensimmäinen etappi siis saavutettu ja seuraavaa ootellessa
On noi Marlenen kukat kyllä upeita, siemenistä jälkeläisiä kasvatellaan täälläkin
Heksulta saadut ukonkellot eri paikassa kuin alunperin oli tarkoitus, mutta tähän ne sopivat paremmin.
Aidan raosta "sukulaiset" tunkevat pihan puolelle…
Valkoiset hohtavat hämärässä.
Ukonkellon alkuja nyt keväällä.
Ukonkelloa tuolla…
…ja ukonkelloa täällä…
Mullakin ilmestyi viime kesänä jostain ukonkelloa aivan omavaltaiseen paikkaan. Kaunis kukkiessaan, tykkään puhtaan valkoisista kukista.
Heksu meinaa varmaan tehdä ukonkello nurmikon
Eikä tarvitse itse tehdä mitään, tuosta se tulee noin vain
No johan on eriskummallinen kasvi tämä ukonkello.
Katselin tuolla pihalla omaa puskaani ja mietin voisko sitä lisätä jakamalla, kun niin tykkään siitä. Ensin kuitenkin päätin tutkia täällä tilannetta ja mitä kummallista saikaan lukea tuosta komeasta, mutta niin lyhyen aikaa kukkivasta ukonkellosta.
Itse olen ostanut (sattumalta) varmaan liki 10 vuotta sitten oman sinisen ukonkelloni. Ensin oli lähes varjon penkissä ja kukki siinäkin, mutta sitten kun iskee tämä penkinuudistusvimma, kuten tiedätte, kasvit menee kiertoon/vaihtoon penkistä toiseen
Oma ukonkelloni ei ole siementänyt ainuttakaan alkua, on kyllä vankistunut ja lisännyt kukkavarsia. Olen toivonut että lisääntyisi, mutta ei. Katkon kyllä aika pian kukinnan jälkeen lakastuneet kukkavarret, mutta puska saa jäädä, mikäli ei kellastu liikaa. Tämä kasvi tarvii vettä aika lailla, itsellä on nyt liian kuumassa ja kuivassa paikassa ja ajattelin siirtää, mutta lukemani perusteella, onkoon tuossa. Juurta voi olla melkoisesti…
Annapa siementen kypsyä ja varistele kypsät siemenet johonkin, jossa mahtuu itämään, niin pitäisi kyllä itää aika hyvinkin.
Marlenen siemenistä kasvatellut ukonkellot päättivätkin kukkia jo tänä kesänä, kun olivat valoisemmassa paikassa kuin entiset varjossa kasvavat kelloni. Ihan hyvä, niin ei tartte vuosikausia jännittää. Kolme kukkavartta, kaksi sinistä (vaikka nuput olivat lähes valkoiset), kolmas valkoinen - paitsi että kun menin katsomaan viimeisiä kukkia, kohtasi tällainen yllätys (sorry, tarkennus pielessä, mutta ehkä näkyy tästä):
Ylin kukka on selvästi kaksivärinen, kahdessa alemmassa on kalpean siniset raidat ja alimmat olivat valkoisia. Eiks Marlene sulla ollut väritys niinpäin, että kukan alaosa oli toista ja yläosa toista väriä (en pääse nyt katsomaan)?
Toisessa paikassa, varjommassa, kasvaa vielä kolme vartta, kahdessa siniset nuput, yhdessä valkoiset, kukkivat ehkä viikon päästä. Täähän käykin jännäksi!
Jos tää on näistä ainoa kaksiväristä perimää kuljettava, ei perimä varmaan lisäänny kuin kasvullisesti, oon ymmärtänyt, ettei ukonkello ole itsepölyttyvä (tai ehkä oon ymmärtänyt väärin). Eikä ole varmaa sekään, mulla valkeat on tehneet uusia kasveja vierelleen, kun taas siniset vain kasvattavat samaa puskaa uusilla varsilla. Aion kummiskin kokeilla, kasvaisiko tää siemenestä ja millaisia sen kukat tulisivat. Marlene, kiltti, jos saat tänä vuonna yhtään siemeniä näistä, lähettäisitkö mulle vielä vaikka muutaman, nyt heräsi kokeiluinto?
Hephep kaksivärisen ukonkellon siemeniä saaneet, joko teillä kukkii? Olisin utelias tuloksista. Ja tietääks kukaan mihin Marlene on hävinnyt pentistä, onko joku ollut yhteyksissä?
Araminta! Yhteyksissähän tuossa yksärillä jo oltiinkin mutta laitanpa nyt tännekin että kyllä ne mun kellot oli/on silleen että “pohjaosa” on violetti ja kai sieltä semmosta hentoa viivaa nousee, ja sitten se yläosa on valkoinen. Vähän erinäköinen kuin tuossa sinun kasvattamassa jälkeläisessä, jännittävää
Ja laitan toki siemeniä lisää, sinähän teet mielenkiintoista tutkimustyötä tässä!
Niin ja vauva-elämäähän minä oon viettäny, ei äipän kädet eikä aika riitä nyt pihahommiin eikä aktiiviseen nettielämäänkään tällä hetkellä mutta palaan kyllä kunhan tässä joutaa taas Terveisiä vaan kaikille pentti-tutuille!