Unikko: Idänunikko, Tarhaidänunikko, Papaver orientale

Unikot ovat talvehtineet aika isoina taimina.

Kovasti kasvussa jo.

Nyt täytyy sanoa, että olenpa aika torvi! Kiitos vaan kuvista. Laitoin viime kesänä idänunukoiden siemenet maahan ja oikeastaan unohdin ne kokonaan. Nyt kun tutkailin kukkapenkkejä mietin, että mitenhän on noin paljon kasvanut ohdakkeita kukkapenkkiini. Tämä on näet uusi piha ja sitä ennen olen taistellut ohdakkeiden kanssa, jotta saan ne pois ennen kukkapenkkien perustamista. Nyt nolottaa........

Olen muuten siinä uskossa ja tässä uskossani myös vahva, että pihaan pesiytyy jostain kumman syystä matkijarikkaruohoja. Siis juuri ja vain sellaisia, joiden kaltaisia perennojakin sulla on. Aina joudut odottamaan ja katsomaan, kumpi kasvaaärtynyt Mulla on ohdakkeen ja vuorikaunokin kanssa välillä tekemistä keväällä. Molemmat ah niin hopeisia ja ohdekkeen lehdet (ja piikit) vielä aivan pehmeät.

Vanhanajan kerrottu unikko - ''Olympia'' - on jo hyvässä kasvussa lämpimällä seinustalla, eikä onneksi ole kovin arka kylmälle.

luontaisesti levinneitä idänunikkoja luvassa melkoinen satsi kesälle; sitkeitä sissejä - ovat pärjänneet melkein lumettomana koko talven. Pahimpien pakkasten aikaan levittelin päälle vähät lumet pihalta ja havuja päälle.

Unikot ovat vaeltaneet pois kukkapenkistä. Niitä on nyt aikamoinen joukko nurmikolla. Olisiko paras siirtää ne pois jo nyt vai vähän myöhemmin?

Näkyi meilläkin olevan jo isoja ja oli levinnyt vähän joka paikkaan. Kyllä niitä voi keväällä siirtää, ainakin itse olen siirrellyt, mutta niillä on tosi pitkät juuret, kantsii kaivaa syvältä, että saat juuret mukaan.

Vieläkö unikot ovat vailla kotia?

Idänunikkoina näitä viime kesänä pidin, ehkä ne niitä on.

Uskallanko laittaa unikkoja tulppaanien sekaan? Vai valtaavatko kaiken tilan tulppaaneilta?

Minä pitäisin yhdistelmää ihan hyvänä. Tulppaanithan kukkivat keväällä ja unikot sitten vähän myöhemmin. Unikoista voi toki nousta joitakin ruusukkeita jo syksyllä ja siten olla tilaa viemässä keväällä, mutta tuskin haitaksi asti.

Kiitos Merkurius! Mulla on yksi penkki, jossa vain punaisia tulppaaneja. Sehän on tosi tylsä kun tulppaanit ovat kukkineet, vaikkei lakastuneet varret näy kun ihan läheltä.

Hei,

voisiko joku neuvoa idänunikon siirtämisessä? Tuossa olikin jo, että pitää kaivaa syvään, miten syvään? Onko sillä paalujuuri vai iso paakku, kuoleeko vallan jos se katkeaa?

Meillä on tontti jossa vanhaa puutarhaa, ja siellä on paljon unikoita. Koska talo siinä on tällä hetkellä asumaton, on joku "mukava naapuri" käynyt jo kaivamassa sieltä kaikki pionit parempaan talteen!! Unikoita pitäisi siis siirtää nykyiselle pihalle. Kaikkia en saa mahtumaan, mutta edes sen verran, että aikanaan saan samaa kantaa palautettua pihalle kunhan talo valmistuu (??).

:) JK, koko kevään tontti-, talosuunnittelu-, muutto ym kiireissä vallan poissa palstalta, ja pihalta

Aika hankala siirrettävä kasvi unikko isona puskana on. Siinä on paksuja hauraita paalujuuria ja niistä lähtee aivan olemattomia silmin näkymättömiä hiusjuuria, eli paakku olisi syytä ottaa ihan lapion syvyisenä ja vielä yrittää pitää se ehjänä. Noin toimien niitä voi saada kasvuun uudessa paikassakin, mutta toisaalta tuo on suhteellisen helpoo kasvattaa myös siemenistä

Helppoja siemenlisättäviä tuntuvat olevan -ilman kylmäkäsittelyä pintaan kylvettynä itävyys on hyvä.

Kyllä ne leviää todella kamalasti siemenistä,kukkamaani on kohta niitä täynnä,

olisi pitänyt laittaa erikseen omaan maahan. apea 

On niitä meilläkin tulollaan, nuppuja hirmuisesti. Yksi penkki (pionisellainen!) on täynnään Raakilta saatujen vaaleitten siemenistä kylvettyjä. Heittelin ne vaan kukkapenkkiin toissasyksynä. Tässä Olympia ilottelee vanhan kurjenmiekan kanssa.

Minä revin unikkojen lehdet ja varret pois kukinnan jälkeen eikä siitä ole ollut mitään haittaa seuraavan vuoden kukintaa ajatellen. Muutaman kukkavarren voin jättää jos siemeniä tarvitsen. Tilalle istuttelen kesäkukkia, esim  viime kesänä istutin narsissitupakkaa, joka on helppo kasvatettava, vaikka aluksi on kovin pieni, mutta alkuun päästyään kehittyy nopeasti.