Unikko: Idänunikko, Tarhaidänunikko, Papaver orientale

Kiitoksia Raakki ja muut kommenteista! Arvasin, että Raakki se varmaan jo vastaakin hymy

Pelkän siemenlisäyksen varaan en tohdi jättää, koska pelkään että joku käy viemässä nuo unikotkin jahka ne alkavat kukkia, jos ei kasveja kokonaan niin ainakin kerää kauniin kukkakimpun niistä itselleen. Pihassa on siis pionien tilalla monta kuoppaa vihainenUnikkoa on tosin sen verran paljon, että ehkä kukaan ei viitsi niitä kaikkia sieltä ottaa, mutta vakuudeksi kuitenkin aion yrittää pari siirtää. Päivänliljat pitäisi myös hakea omaan talteen, ne on onneksi helppoja siirrettäviä.

Ajattelinkin laittaa unikot ja päivänliljat sekaisin ainakin tässä pihassa, unikoiden lehdet saisi sitten hautautua sinne päivänliljojen sekaan. Siirrettäviä yksilöitä en taida uskaltaa harventaa kylläkään.

Tuo unikko on tosi kova leviämään. Yritän pitää sitä yhdessä paikassa, mutta tuntuu, että se valtaa alaa yhä enemmän ja menee sinne ja tänne. Nypin irti keväisin kaikki karanneet taimet. Leikkaan myös koko kasvuston alhaalta poikki kukinnan jälkeen, kun se on niin risuisen näköinen varsinkin penkin reunaan istutettuna. Itse en uskaltaisi laittaa ihan koko kukkapenkkiin.

Mitä unikkoja nämä ovat?

siperianunikko ja idänunikko

Kiitos!

Unikkoa täälläkin

Nyt alkaa vauhdilla avautumaan näitä: tarhaidänunikko, Papaver orientale.

Tässä ihan ensimmäinen Unikkoni! Viime keväänä kylvetty, nyt kukkiva yksilö.

Valkoinenkin aloitti kukintansa.

Aikunihana Raakin valkoinen unikko!!!!!

Nam, oi kuinka suloinen tuo Raakin valkoinen unikko, en ole koskaan nähnyt kuin punaisia sydän

Voisikohan unikon siemeniä kylvää nyt heti maahan, vai täytyykö odottaa syksyyn? Unikkomaa isoilla päivänkakkaroilla maustettuna siintelee mielessä...

Kyllä ne voi kylvää ihan milloin tahansa. Ehtivät vielä tänä kesänä kasvattamaan pienen lehtiruusukkeen ja kukkivat sitten ensi vuonna. Lehdet säilyvät vihreinä talven yli..

Kannattaa muuten varoa kylvämästä liian tiuhaan niitä, koska saattaat tukehtua liian piebessä kasvutilassa. Itse otan siemeniä sormien väliin ja pienessä tuulenvireessä pikkuhiljaa niitä tiputtelen noin metrin korkeudelta ja annan tuulen levitellä ne. :)

Nyt alkaa avautua näitä "värivirheellisiä" enemmänkin.

Tässä ylpeänä esittelen itse kasvattamia unikoita. Punainen väri tuo potkua päivään!

Tämän värinen unikko avautui tänään värisekoitus-Pizzicato lajitelmasta. Olenkin odotellut mitä värejä siitä löytyisikään..

Mikähän unikko tämä lie? Isot idänunikkoni ovat vielä voimakkaamman punaisia (ei siis oransseja), mutta sade ehti rumentaa niiden kukat. Tämä ei ole moksiskaan.

Heh, kuvassa tuo on kuin Marimekon unikko. :)))

Merkurius, otatko syksyllä talteen siemeniä "Marimekon unikostasi?" Olisin käsi ojossa. On niin mahtavan värinen!

Millä lajikenimellä löytäisin vaaleanpunaista idänunikkoa ja mistä?
Minulla on lohenpunainen Helen Elisabeth tai Prinsess Viktoria ja lila Bolero.