Unikko: Idänunikko, Tarhaidänunikko, Papaver orientale

Jollei kukaan ehdi etsiä niitä sinulle, etsi itse. Avaat Googlen ja naputtelet hakukenttään "Papaver orientale" ja klikkaat nappulaa "suomenkielisiltä sivuilta". Hakutuloksena on mm. kotimaisten taimistojen luetteloita, joista voit etsiä haluamaasi väriä.

Anita, kyllä minä ajattelin siemenet talteen kerätä kaikista unikoistani, jos vain osaan kerätä ne oikeaan aikaan. Unikoita minulla on punaisten lisäksi pienempiä vaaleanpunaisia, suloisia. Tarkoitus oli kevällä kylvää vielä lisää unikoita (ihan kaupan pusseista), mutta unohtui. Ensi keväänä sitten. Tai ehkä syksyllä jo. Muistuta, niin pistän sinulle sivuun tuon kuvassa olevan siemeniä. Tosin en ole varma, pysyykö väri siemenlisäyksessä samana.

Kiitos, merkurius.  Yritän muistaa syksyllä muistuttaa.

Idänunikoita talon päädystä. Noita on siirretty vaikka kuinka monta kertaa (paikalla on joskus muinoin ollut kukkapenkki) vaan aina sieltä vaan noustaan. Olen luovuttanut -kukkikoot siinä ja sen jälkeen sitten ruohonleikkuri hoitaa loput.

Täällä ois tuollaisille kyllä tilaa silmän isku

Voi niin täälläkin, noita yritin juuri idättää syksyllä ja epäonnistuivat täysin. Miten se menikään "Antaa kaikkien kukkien kukkia.." (Vai?) Sinä olet ainakin toteuttanut tuota sanontaa... silmän isku

Toivottavasti nuo "Marimekot" tekevät itämiskykyisiä siemeniä. Joskus nimittäin (en tiedä kuinka tieteellistä näyttöä on) tuollaiset erikoisuudet ovatkin lisääntymiskyvyttömiä. Minulla oli eräänä kesänä loistavan punainen unikko, yksi puska vaan. Se tosiaankin oli puska, joka haaroittui vaikka kuinka monihaaraiseksi pehkoksi, myös kukkavarret haaroivat. Siinä kukat olivat kuin loistavanpunaista silkkiä. Koskaan en ole nähnyt sellaista väriä tai kasvutapaa unikolla, en ennen enkä jälkeen. Se vain ilmestyi, ei edes kukkapenkkiin vaan nurmikon tosi paahteiseen reunaan ja kukki koko kesän. Otin siitä siemeniä ja kylvin niitä moneen paikkaan toivossa, että jossain menestyisi. Mihinkään ei tullut yhtään samanlaista. Muita unikoita minulla on  kyllä, mutta sellaisen jos vielä saisin, olisin tosi iloinen.

Marimekko-unikko on mielestäni yksivuotinen silkkiunikko, Papaver rhoeas, ei P.orientale,

tekee siemeniä.mutta kukista ei tule varmuudella emonsa kaltaisia

Voisi hyvinkin olla silkkiunikko, koska se on vähän pienempi kuin ne tummemman punaiset idänunikot. Toisaalta se on isompi kuin kaupan siemenistä kasvattamani silkkiunikot. Anyhow, siemenet kerään (ja osan saa Anita). Katsotaan mitä niistä tulee, jos tulee. Hiukan hankalaa, kun ei tiedä minkä lajin unikko on, niin kuva tulee Murphyn lain mukaan aina väärälle palstalle. Noh, on se unikko kumminkin.

Aikaisemmin kukkineet valkoiset unikot tekevät jo siemeniä, mutta vieressä avautui uusia kukkia.

Aivan ihania nuo valkoiset unikot. Itse olen tähän asti jotenkin vaan pitänyt kaikista värikkäistä kukista, mutta kai ikä ja järki tekee tehtävänsä, kun kaikki valkoiset kukat alkaa oudosti hivellä silmää..kaunis. Omat unikot on vaan niitä perusvärikkäitä, kauniita nekin, mutta nyt löytyi kyllä voittaja!

Hienoja nämä tavalliset punaisetkin ovat. ;)

Joitakin vielä löytyy varjoisemmista paikoista.

Unikkoni lie samaa väriä kuin Raakin ja Vuokkiksen, vie huomion tyystin kaikilta multa kasveilta, sopivan yhdistelmän löytäminen on hakusessa. Vinkkejä tälle värille kaveriksi???

Valtsu, minusta tuohon käy kaveriksi hopea ja luonnonvalkoinen sekä pikkusiperövalkoinen On kyllä hieno väri!

Miksei hennon sininenkin.

Kiitokset vinkistä, tarhaidänunikkoni kasvaa sinisten, pinkkien ja valkoisten seurassa, jotenkin oikean värisävyn olemus vaivaa suunnattomasti koko penkissä, siniseen taittuvat sävyt ovat ok, mutta tämä lohenpunainen hyppää aamukahviinivihainen ja nyt suunnittelen tyystin uutta siementaimista jotka kukkivat sitten joskun ...... (kävin poimimassa tyystin vääränsävyiset kukat maljakkoon). Kimppuja olen penkistä poiminut ja niissä homma toimii, mutta kun eivät kuki siinä järjestyksessä kuin olen tuumannut silmän isku Tämä on sitten ihanaa, koko pimeä talvi taas aikaa suunnitella parannusta....

Tämä lienee tarhaidänunikko, mustat täplät nielussa.

Mutta milläs nimellä tätä kerrottua kutsuisin? Leviää pahemmin kuin tuo toinen.

Vastaan itselleni, oisko tää nyt sitä Olympiaa. Kaunis on ja saa hän levitäkkin :D

Hyvin vastattu. ;)

On tuo kerrottu sitä Olympia -lajiketta ja se leviää juurirönsyillä, kun taas tuo tavallinen tarhaidänunikko lähinnä siementämällä.