Kiva saada oikeat nimet kasveille
Nuu, huhuu!
Tuosta perjantai, 20. heinäkuuta 2007 - klo 12. 37 viestin
unikosta voisin kaivella sulle jo valmiita juuria, jos kelpaa.
Hiirenporras, kiitos tarjouksesta! Se on just se unikko jota pihalleni kaihoilen. Laitan sinulle hölöä!
hiirenporras, ei sulla sattuisi olemaan vielä ylimääräistä juurta tuosta kerrotusta unikosta? (kysyy hän , hiljaa ja kainosti).
Farmari, enpä ole varma.
On ollut aika huonossa paikassa ja jäänyt toisten jalkoihin.
Katselen tarkemmin kunhan meen mökille (ehkä viikonloppuna).
Miten te noita lähettelette? Tarkoitan siis, että ihanko postipakettiin pistätte? Kestääkö se siirtoa/postitusta? Mulla on jotakin kerrattua idänunikkoa ihan riesaksi asti. Viime viikonloppuna kuokalla kaivelin jokusia kymmeniä taimia pahimmista paikoista pois. Siinä on paalujuuri, kerrattuja, eikä ole sitä semmoista mustaa keskustaa. Enkä minä havainnut, että se juurirönsyillä leviäisi. Onkohan minulla jotakin muuta idänunikkoa? Heinäkuussa se kummiskin kuihtuu kokonaan pois, ja nyt on taas alkanut uudestaan vihertämään.
Joo, isot juurethan sillä on, yleensä.
Uudistin viimevuonna kukkapenkin jossa kasvoi yksinkertasta mustalaikullista idänunikkoa,
ja huomasin keväällä että aika monesta juurenpätkästä oli kasvanut uusi pieni unikko.
Ainakin osa on niin pieniä että menee kirjeessä (lupasin Nuulle niitä laittaa).
Kun juuristo vahvenee ei varmaan mahdu kirjeeseen.
Se toinen, kerrottu unikko taas leviää kyllä muutenkin.
Olen nähnyt jossain siirtolapuutarhassa orapihlaja-aidan alla
ja hiekkakäytävällä.
Hei, Olisiko vinkkejä idänunikon siemenlisäykseen vähälumisilla alueilla. Olen aina luullut, että idänunikko on hyvä lähtemään kun siemenet vain laittaa syksyllä pintamultaan ja odottelee keväällä kasvua. Sain viime syksynä Savosta siemeniä, jotka ei näytäi itäneen. Onkohan vika lumettomuudessa? Olisiko siemenet palentuneet vai jossain muussa? Pyytäisinkö uuden satsin sitten kun siemenet kypsyvät ja koittaisin ensi keväänä uudelleen? Olisin kovin kiitollinen kokemuksista ja avusta.
Joo, ei siinä mitään saan kyllä siemeniä varmasti uuden satsin sukulaiseltani. Uskoisin kyllä, että olivat ihan kypsiä. En peittänyt siemeniä. Ymmärtääkseni unikko itää valossa. Mutta eikö luulisi jo itäneen kun viime syksynä laiton maahan? Paleltuuko unikon siemenet sitten helposti vähälumisilla alueilla, vai oliko vika maassa? Laitin ihan tavalliseen multaan pinnalle. Ajattelin vain, että jos pyydän uuden satsin olisi kiva sitten tehdä kaikki "oikein", että onnistuisi...
OK, täytyy varmaan tämä kesä odotella, jos ei syksylläkään näy mitään niin hankkia uusi satsi ja koittaa osa vaikka syksyllä ja osa keväällä. Katsotaan kuinka sitten käypi...
Ostin tänään niitä idänunikon siemeniä. Kylvin ne kasvuturpeeseen ja en peittänyt niitä. Esikasvatan niitä siis sisällä. Mutta kyllä ne siemenet olivat pieniä. Olin niin laiska etten jaksanut niitä yksitellen kylvää vaan ripottelin ne riviin. Tulvat varmasti aika tiheään, mutta koulun ne sitten kunhan kasvavat.
Miten idioottivarma tämä kasvi on itse kasvattaa? Eli saako siemenistä hienoja unikkoja? Unelmana olisi suuri unikkojen täyttämä rinne.
Suoraan maahan vain, ei kannata esikasvattaa.
odotan innolla mitä kukkia alkaa keväällä esiin tupsahdella. Heittelin palavanrakkauden ja isomaksaruohon siemeniä eri penkkeihin. En enää muista minne.
Miten te merkkaatte kylvetyt siemenet?
Jos viitsii piirtää jotakin muistiin ja kirjoittaa siihen tietoja,niin on sekin jotain. Helpommalla pääsee kun ottaa kuvia ko. penkistä.(mutta jos muisti on mennyt,niin en osaa sanoa mitään)?
itse aion tehdä nurmikonreunusnauhoista rajattuja alueita, joiden sisään siemenet heitän. nimitikku vaan keskelle. myöhemmin poistan rajat.
hyvä kikka toi nurmikonreunusnauhus. Taidan tehdä itse myös noin… kylvettävää riittää keväällä eli taidan ostaa rullan tota reunusnauhaa. Kiitos vinkistä!
idänunikkolla on paalujuuri eikä se oikein tykkää koulimisesta;kantsii olla aika varovainen sen kanssa
Kylvin sisälle laatikkoon yhden pussin idänunikkoa ja nyt se jo itää. Viime viikolla sen kylvin. Toisen pussin viskelen pihalle. En saanut siemeniä millään niin erilleen toisista, että pakko on koulia…
Miten ne saa ulos yks kerrallaan ripoteltua siis siemenet? Vai onko pikkutaimillakin jo paalujuuri?
Sekoita siemenet hienoon hiekkaan ja ripottele seos maan pinnalle. Lisäksi taimet voi joutua myös harventamaan.
Hei,
istutin viimevuonna idänunikon ja nyt siinä oli jo tosi iso ja komea nuppu vielä eilen, äsken kun kävin katsomassa se nuokkui yläosastaan kuin kissankello, mutta veltosti ja lehtiruusukekin oli ihan veltto. Meillä ei ole myyriä enkä nähnyt tuholaisiakaan, mikä sen on voinut yhdessä yössä saada tuollaiseksi? Ja mitä tehdä, pitääkö vain raakasti katkaista varsi ja toivoa parasta ensi vuodeksi? Nyt harmittaa. Eikä se käsittääkseni kuivuudestakaan voi johtua, kun muut kasvit voivat kaikki hyvin.