Mikä unikko? taimena tullut yli 10v sitten . Ei ole levinnyt, eikä siementaimia ole tullut.Kaunis erikoinen väri
Tuo ElluK:n kukka on tosiaankin se ikivanha kerrottu idänunikko, lajikenimeltään Olympia. Nykyään nuo yksinketaiset idänunikot on sitten nimetty tarhaidänunikoiksi ja joillakin niistä on ihan omat lajikenimet, mutta ainakaan minä en osaa tuon mummin kukan lajikenimeä lähteä arvailemaan.
Meillä on syntynyt ihan risteytymällä tuon Coral Reefìn näköisiä värejä ja monia muitakin punaisen ja valkoisen väliltä.
Tässä on eräs itsestään risteytymällä syntynyt väri.
Wau, miten hieno väri Raakin risteymässä. Mulla piti olla valkoisia ja punaisia isoja unikoita oranssien lisäksi, mutta eipä ole näkynyt. Oranssit sen sijaan rehottavat, kerrotut ja yksinkertaiset.
Kiitos kun täällä viisaammat osasivat nimetä mun unikon. Tiesin vain että se on vanhaa kantaa, mutta nimestä ei ollut hajuakaan.
Kaunis se kyllä on ja valtavan kokoiset kukat.
Tässä perusoranssinpunainen idänunikko, valottui kivasti salamalla.
Jotenkin tämä idänunikon nuppu on hiukan…
…härski ?
milloin idänunikosta voi nyppiä siemeniä talteen? siis pitääkö odottaa että kukkanen kuihtuu ja muodostuuko niitä sitten vasta vai miten?
Kukinnan jälkeen jää sellainen pampula, joka on siemenkota, aluksi vihreä väriltään, näihin aikoihin kota alkaa värittymään kellertäväksi ja tuntuu puristaessa kovalta. Tänään irrotin yhden kypsän siemenkodan, jossa oli paljon ruskeita kidesokerin kokoisia siemeniä.
Hei Unikot!
Minäkin tuossa valitin alkukeväästä kun myyrät söivät kaikki hienot unikkoni ja sain tätä kautta juuria ja paljon muuta kivaa kasvia Illikseltä. Ja yllättäen minunkin penkissäni kukki muutama unikko! Kaunis vitivalkoinen ja pienet unikot. Mutta kysynkin näin kuivana kesänä, että kuivuuko unikon lehdet vai onko kastelu ollut liian vähäistä? Olin pois kovan helteen aikana… Vieläkö juuri elää vaikka maanpäällinen osa näyttää kärsineen? Minä kun voin rakentaa tätä puutarhaunelmaani vain niillä kasveilla, jotka lähes pärjäävät ilman hoitoa- aina silloin kun en voi olla paikalla…
Villikko, joka vaan rakastaa unikkoja, pioneja ja kaunista lemmikkiä.
Villikko, unikot ovat mielestäni nimenomaan auringon ja kuivan kasveja, eivät ne hätkähdä sateen ja kastelun puutetta. Vähän riippuu tietysti lajista, esim. oopiumiunikot tuntuvat jäävän aika pieniksi kovin kuivassa paahteessa. Idänunikoille taas on normaalia elämänkulkua lakastuttaa lehtensä pois kukinnan jälkeen. Isot juuret jäävät maahan lymyämään takuuvarmasti. Pahemmasta idänunikoille on kosteus kuin kuivuus.
Tuosta idänunikkojen lakastumisesta ajattelinkin kysyä. Menee varmaan väärään ketjuun, mutta mitä olette laittaneet idänunikkojen ympärille, ettei rumat ruskeat lehdet näkyisi enää tähän aikaan vuodesta. Unikko on alkukesästä kaunis ja loppukesästä ruma.
yritän vielä kerran kun se kuva ei vaan näytä tulevan…
Näyttää temppuilevan tuo kuvansiirto välillä.
Ja nyt on unikosta jäänyt punaväri kokonaan pois.
Jep Perry´s white tai joku semmoinen! photoshopilla voin pistää punaiseksi jos häiritsee !!!
Hieno tuo valkoinen on, ihan leikilläni sanoin.