Unikko: Idänunikko, Tarhaidänunikko, Papaver orientale

Minä olen istuttanut leijonankitoja tai jotain muita puolikorkeita kesäkukkia kitkettyjen idänunikoitten paikalle. Ei tuo idänunikko häiriinny mistään, kun on kerran juurtunut kunnolla. Syksyllä pukkaa uutta versoa ja kukkii seuraavana kesänä.

Ensimmäiset unikkoni aloittelevat kukkimaan.

Nuo ei ole idänunikoita, vaan jotain yksivuotisia kesäunikoita.

Kiitän tiedosta ja kuten jo mainitsin elämäni ensimmäiset unikkoni siemenkirjeestä otetuista siemenistä. Lajikkeesta ei aavistustakaan.

Taisivatpa sitten ollakkin ensimmäiset ja viimeiset.

Olen tätä ketjua selannut, mutta en oikein vastausta löytänyt.

Minulla on mummuhlta keväällä saatuja siemenistä kasvatettuja idänunikon taimia kasvamassa, mutta aika pieniä ovat vieläkin.Eivät taida tänä vuonna kukkia. Nämähän nyt sitten ovat monivuotisia vai kuinka ja jatkossa jos onnistuvat niitä voi jakaa juurakosta??

Idänunikolla on paalujuuri, joten sen jakaminen on hyvin vaikeaa.

Niin, ellei se sitten ole sitä vanhaa kerrottua idänunikkoa, joka lähtee kasvamaan jopa juurenpätkistäkin.

Niinpä :).

Ei ole sitä vanhaa, vaan mummuh on ostanut siemenet keväällä jostain kaupasta. Kuva pussissa on samanlainen kuin Raakilla tuolla ketjussa ennemmin.

Vanhaa kerrottua lajia on minulla jokapuolella!

PirjoA, istuta ne pienet idänunikon taimet maahan syksyllä. Silloin juurtuvat parhaiten, kyllä ne siitä kasvavat, ensi- tai seuraavana kesänä kukkivat.

Ne on jo maassa ja ovat kasvaneet noin 20 cm korkeiksi, mutta nuppuja ei näy, Voiskohan/kannattaiskohan niitä siirtää syksyllä on niin monta vierekkäin?

Syksyllä on parasta harventaa, ovat vielä liian pieniä kukkimaan.

Boleron kukintaa näin "loppukesällä", ei oikein osaa päättää oikeaa väriään.

Kaipaan neuvoa: sain idänunikon juurakoita, enkä tiedä uskallanko istuttaa kun monesti olen lukenut että leviää voimakkaasti. Kaunis se on, mutta riesako siitä tulee?

Kyllähän se siementää, mutta jos pelkäät leviämistä niin nappaa siemenkodat pois tarpeeksi aikaisin.

Mielestäni se ei ole varsinainen riesakasvi, saa sen kaivettua poiskin. Minulla ainakin leviää hyvin hitaasti.

Ja onhan se kauniskin…

satues, tuo on se tarhaidänunikko, sitä on meillä ollut vuosikymmeniä, Idänunikko on erilainen.

Nyt on toiveissa että Idänunikko kukkii ensimmäisen kerran! Isoja nuppuja on!

Tässä se ‘‘oikea’’ idänunikko ?!

Kiitos hopeavillakko! Olisiko kuitenkin niin, että minulla on mennyt idänunikko ja tarhaidänunikko sekaisin? Kaivoin juuret jo hätäpäissäni ylös…