Unikko: Idänunikko, Tarhaidänunikko, Papaver orientale

satues, juuri tuo, sitä olen yrittänyt jo monta vuotta kasvattaa, ensin sain juurakkoa keskellä kesää joka kuivui ja kuoli, nyt sitten siemenistä kasvaneet toivottavasti ovat noita ihanuuksia;)

Laskettu aika lähenee

laskettu aika lähenee

Rankkaa tämä odotusaika tällaisella helteellä, ihan ähky olo

unikon nuppu

Siemenkasvatuksen tuloksena eri värejä…

Meillä on kasvanut idänunikko talon seinustalla koko asunisemme ajan 12 vuotta,
ja on tuo tainnut kasvaa paikallaan jo paljon aikaisemminkin.
Tuo kasvi on hyvä "kalenteri". Olen vuosien varrella oppinut seuraamaan sen vaiheita, ja
joka kevät sen kasvu, nuput ja kukinta menee jotenin samoilla "nuoteilla"

Tässä vielä kuva viime viikolta, ensimmäinen avautunut kukka

Idänunikko, Papaver Orientale

Tuo tarhaidänunikko kukkii meillä yleensä juhannuksen aikoihin, mutta taitaa ehtiä sekin jo kukkia ennen juhannusta tänä vuonna. Sitä kasvaa lähes joka kukkapenkissä, tosi helppo leviämään.

Hei! Kysyisin noista unikoista ja niiden erilaisten lajien yhdessäolosta. Naapurini ihmetteli kun hänen idänunikkonsa ovat kadonneet ja ainoastaan ne “monikerrannaiset, tavallisemmat” unikot kukkivat. Voiko olla että toinen lajike tuhoaa toisen? Itse olen näin ajatellut, että joku voimakkaampi laji saattaa syrjäyttää toiset ja siksi en ole tuota monikerroksellista halunnut ottaa penkkiin. Miten on olenko jotenkin ihan väärässä?

Mulla vähän sama huomio, kun tuo kerrottukukkainen tuli kukkamaahan, idänunikkoa ei ole enään niin paljoa, pikkuhiljaa vähenee pois ja ennen sitä oli joka paikassa.

Minulla on ollut joku “sisäinen ääni” etten ole halunnut tuota kerrottua unikkoa hankkia. Ehkä olen joskus aikoinaan kuullut moisesta. Ehkä ne pitää istuttaa eri penkkeihin, etteivät ne kilpaile. Eli kukkimisaikaan laittais jonkun lapun varteen, mitä mikin unikko on ja sitten siirtäisi ne erilleen. Onko muilla kokemuksia?

Ensimmäistä kertaa kukkii tämä ihanuus.

Mitä lienee ne sellaiset ihmissyöjäkasvin näköiset valtavat idänunikot jollaisia myytiin “kukkakaupassa”. Aikas karmaisevia, kuka niitäkin ostaa(ei siis idänunikot yleensä mutta tämä lajike)

Tuon idänunikon olen kuullut itsestään häviävän eräältä mummulta.Vielä toissa vuonna oli ollut valtava “puska”, viime keväänä (yli vuosi sitten) ei noussut maasta mitään. Hänellä ei ole kasvamassa tuota kerrottua ollenkaan, eli se ei ainakaan ole siellä syynä katoamiseen.

Minulla nuo idänunikot ja myös tarhaidänunikot sen kun lisääntyy, vaikka olen niitä kaivellut pois. Kukinnan jälkeen olen repinyt varret ja lehdet kokonaan pois ja istutellut aukkoihin kesäkukkia. Olen epääillyt että tästä repimisestä johtuu, että tuntuu lisääntyvän tuhatta hullummin, ja muutaman kerran olen löytänyt maanalaista sivuversoakin.

Kohta taas pääsen repimään ja kaivelemaan.

PirjoA voisko syynä olla myyrät? Minulta katosivat hienot unikot kovana myyrävuotena. Ihmettelin kun taimet alkoivat ruskehtaa ja kun tarkemmin katsoin, niin käteen jäi vain tupsu. Kaikki muu oli kadonnut…

En osaa sanoa, tämä paikka on kaukana meiltä. Mummu vain ihmetteli, kun unikko oli kokonaan häipynyt.

Kannattaako vielä istuttaa unikon taimia ajatuksena saada kukkia vielä tälle kesälle? Siperianunikkoa minulla jo on mutta paikka löytyisi vielä jollekin valkoiselle lajikkeelle.

Jos en löydä sellaista niin pitänee sitten kylvää siemeniä syksyllä, vai kuinka?

kiara,ainakin siperianunikot kylväytyvät itsekseen, niinpä keskellä kesähän se niitä siemeniä tiputtelee, kun jo nyt kukkii, joten voihan niitä itsekin kylvää! Siperian unikkoa on valkoistakin, mutta jostain syystä tänä vuonna ei ainakaan vielä ole kukassa kuin oranssia.

Kiitos PirjoA. Ajattelin, että jos sattuisin löytämään toista lajiketta taimena, voisin siperioiden viereen laittaa. Taimitarhalta siperianunikot ostaessani niissä oli pari valkoista kukkaa mutta nyt tulee vain oranssia, keltaista ja pari punaistakin vilahti.

Täytyy tunnustaa että hyvin aikaiseen keväällä heitin jo nyt unohtamani unikonsiemenet penkkiin ja niistä näkyy vain pieniä alkuja, joten tälle kesälle niistä ei iloa ole. Ehkä ensi kesänä pikku penkissä on unikkomeri :slight_smile: toivottavasti. Siellä liljojen kanssa elävät ja toivottavasti tulevat toimeen.

mutta se valkoinen unikko ei anna rauhaa pakko saada jostain

Jos ne kylvämäsi unikot ovat Pioniunikkoa, niin kukkivat tänä kesänä :wink: