Unikko: Idänunikko, Tarhaidänunikko, Papaver orientale

Anna niiden olla omillaan ja toivo parasta!

Selvä.  Toivotaan, toivotaan, toivotaan

Rikkakasvitkin pärjää pieninä taimina talven yli, joten eiköhän monet muutkin. Oletan, että lunta saadaan taas riittävästi. Ei siellä lumen alla niin ankarat olosuhteet pikkutaimille onneksi ole.

Eipä taida tuo kerrottu idänunikko lähteä siemenestä, vai enkö mä taaskaan vaan osaa? Olen nyt kokeillut 1.Kylvö keväällä sisälle, ja alkukesästä potit ulos- ei mitään eloa seuraavaan kevääseenkään mennessä.

2. Syyskylvönä sekä styrokslootaan että taivasalle. ei ainotakaan tainta!

Hermo meni heikkoon kuntoon, ja yritykset loppuivat tästä kasvista.

Voi voi, lähdin katsastelemaan vinkkejä Unikko penkin tekoa varten ja eilen ostin Tarhaidänunikon siemeniä joissa olikin että pitää esikasvattaa! Olisikohan yhtään helpompi kuin ipaneman kerrottu versio?! Silkki-, Tuli- ja Pioniunikko kai nakataan suoraan ulos penkkiin?

Silkki-, tuli- ja pioniunikot ovat yksivuotisia, idän- ja siperianunikot monivuotisia. Viimeksimainitutkin voi kylvää ulos, silloin ne kukkivat vasta seuraavana vuonna.

Mä sain hyvin idätettyä idänunikko mix:in, kun laitoin ne siemenet vaan maahan suoraan viime keväänä,joskus huhtikuun lopussa.

Ärsytti vaan, kun piti olla Papaver Oriental mix, mutta muutama yksivuotinenkin nousi sieltä, äh! Tänä keväänä varmaan kukkivat, että näkee, minkälaisia sieltä tulee=)

Tänä KESÄNÄ siis…

Ja kesälläkin ehtii kylvää noita monivuotisia.

Silkki-, tuli-, mätästuli- ja ruisunikot ovat niitä helppoja yksivuotisia jotka voit kylvää suoraan ulos, niin saat kukkia heti ensimmäisenä kesänä. Niiden lisäksi kun kylvät monivuotisia niin tulevaisuudessa sinulla on monivuotinen unikkopenkki.

Löytyisköhän vielä apuja kun kylvin tuon Tarhaidänunikon n. viikko sitten tuollaiseen isoon rasiaan ja nythän mulla on “miljoona” hentoista parin sentin tainta…iti sitten paremmin kuin ajattelin :slight_smile: Mitenkä on koulinnan laita? Yksi kerrallaanko otan ruukkuihin vai tupsuissa?? Missä vaiheessa ja olisko jo nyt viisainta harventaa? Mä olen niin onneton tän koulimisen kanssa…Ihmekukan taimet kuoli kaikki, Japaninhumalan taimista puolet koulimisen jälkeen…kai tuonkin oppii ajan ja kokemuksen kanssa…

Ei taida siirtyä ollenkaan, on paalujuurinen.

isoja idänunikkoja on vaikea siirtää, saa kaivaa tosi pitkälle juurta myöten. Pienemmät on vielä ihan siirrettävissä…

en osaa sanoa lähteekö juurenpalasesta, mutta yritin kerran siirtää Idänunikkojani ja onnistuin tuhoamaan aika monta yksilöä…

Mulla on idänunikko istutettu ihan juurenpaloista. Eikö se ole pikemminkin vaikea saada häviämään?

Loppukesästähän se voi olla näkymättömissä, mutta keväällä nousee uudelleen.

…kun isoa idänunikkoa yrittää siirtää, sen (pää)paalujuuri katkeaa armotta, samoin lukuinen määrä sivujuuria, eikä se sitten useimmiten selviä hengissä. varsinkin kun se välittömästi alkaa haihduttaa itseään olemattomiin niin kuin kaisaliisa kertoo. harva jaksaa luottaa huomenkevään ylösnousuun, joka tod näk kyllä tapahtuisi, jos vaan puutarhuroijalla uskoa riittäisi.
kaikista sivujuuren pätkistä saa sitten joko ihan purkittamalla tahtoen tai siksi, että niitä jää maahan tahtomattaan uusia idänunikoita. - sukupuuttoon sen saa ilmeisesti tapetuksi yhtä huonosti kuin esim kanadanvuokon ja suopayrtin. jälkimmäisen olen saanut, keskimmäistä en vielä kahdessakymmenessä vuodessa, unikkoa en yritäkään.

Varmaan kannattaisi siirtää juurenpaloja loppukesästä? Ja siirtää niitä pienempiä sivujuuria, eikä itse emokasvia?

Isompaa idänunikkoa kun yrittää siirtää, niin siirretty kuolee helposti, mutta siinä vanhassa paikassa on taas keväällä uusi kasvu. Eli siitä ei pääse eroon, mutta siirtäminen vaikeaa. Pienten siirtäminen onnistuu kyllä.

Jahas, mai-lee olikin asian jo hyvin selvittänyt :slight_smile:

Kyllä se siirto onnistuu,vein likalle pari vuotta sitten, syssyllä itte siirsin omani ja hengissä on molemmat.

Valitettavasti vanhalla paikallakin kasvaa terhakkaasti:(

Minäkin olen siirtänyt ilman mitään ongelmia.