Coral Reef
Nana Allegro
Sirpuli, aivan kuin postikortti, kaunis tuo Coral Reef.
Isot unikot kukkivat komeasti mutta lyhyen aikaa. Ensin terälehtiä tiputteli kuivuus, sitten tuuli ja sade.
Jostain omituisesta syystä minulla kukkii vain oranssinsävyisiä unikoita, vaikka olen istuttanut myös ainakin valkoista ja tummanpunaista.
Voi tätä Suomen kesää, olen odottanut Idänunikon nuppuja aukeavaksi, nyt sateen vuoksi mätänevät aukeamatta, vain kaksi kukkaa on kunnolla auennut! Vielä on nuppuja jäljellä jospa ensi viikolla;)
Tarhaidänunikko on kukkinut joka puolella runsaasti, mutta senkin isot kerrotut kukat eivät kestä sadetta ja tuulta, niin joka vuosi:( Tuolla maata myöden on oranssi matto!
Minulla unikot näyttävät kukkivan pitkään ja nyt tuntuu, että olen jo nähnyt kaiken, kun olen saanut ihailla unikoiden kukintaa omalla pihalla. Siis tyyliin: "Nähdä Napoli ja kuolla".
Unikoiden kukintaa
Voiettä teillä on ihanan värisiä unikoita! -Mikä se mun räväkän punainen sitten mahtaa olla? - Siperia?, Itä? …Vaiko ihan ooppiumviljelmä:D!
Ai että olen kade Royal Weddingistä… ihana. Laitoitko siemenet maahan viime kesänä vai syksynä?
Olen pähkäillyt että uskallanko syksyllä siirtää hyvään alkuun päässeet idän(?)unikon taimet penkin uudelleenjärjestelyssä (pakko, pieni penkki, kuunliljat saavat lähteä) vai rikonko pienet taimet?
Kiara, kylvin laatikkoon keväällä ja viime syksynä istutin taimet maahan. Yksi ainoa kukka tuli tänä kesänä, mutta on kyllä palkitseva sekin
Mulla ilmestyi pari vuotta sitten tyhjästä (kai siemen tullut saatujen poimulehtien tms. mukana) unikon lehtiruusuke. Tänä vuonna kukki: yksi ainoa Royal Wedding. Ihana. Kokeilin jo heliseekö siemenkota, ja kyllä: kenties parin vuoden päästä mulla on monta Royalia ;D
Eilisessä Puutarhurinmaailmassa neuvottiin, kuinka idänunikkoa voi lisätä juuripistokkaista. Kuulostaa järkevälle ja ilmeisesti aika helpolle, nimittäin kukkivatko kaikki nimilajikkeet siemenistä enää samanlaisina?
Samaa katselin. Oli ihan uutta tietoa taas minulle.
Sanotaan, että idänunikko on vaikea jaettava vaikka paikaltaan sitä ei saa millään häviämään. Siirtelin aikaisin tänä keväänä unikkopehkoja muualle, kaivoin tosi syvään ja juuripaakkua kunnolla mukaan. Aika raaskuja ne ovat, mutta hengissä.
Juurenpaloista unikko on helppo lisätä. Hiekkaan tai hiekkavaan multaan vain juurenpaloja pystyyn, oikein päin, lisää multaa päälle ja odotetaan. Liikaa ei saa kastella, etteivät mätäne mutta hupun voi laittaa.
Minä hävitin koko puskan viime syksynä. Kaivoin lapiolla kiinaan asti poistaen kaikki juuret mitä vastaan tuli. Istutin tilalle muuta. Tänä vuonna unikko kukki taas komiasti kyseisellä paikalla. -Että eihän tuota saa millään tuhottua. No annan sen olla siinä, mutta yritän pitää kurissa.
Coral Reef,teki vielä nuput.
Vuosi sitten syksyllä kylvin tähän unikon siemeniä. Tänään vasta huomasin nämä taimet, vaikka koko kesän ajan olin käynyt kyttäämässä olisivatko siemenet itäneet. Mites nyt suu pannaan: talvi tulossa lumineen, jäineen, pakkasineen ja vesisateineen. Miten saan nämä heiveröiset taimet selviämään tulevasta koitoksesta?
Kuutamolla upea Coral Reef, tuollaisen haluaisin niin mielelläni minäkin
Unohdit rakeet ja jääpoltteen