Mun Royal Weddingit on ihan onnettomia. Punainen idänunikko on jo iso ja kohta varmaan jo kukkiikin, mutta valkoinen puska ei kasvata kunnolla lehtiään ja on erittäin kärsivän näköinen Se varmaan kärsi viime syksynä, kun kaivoin valtavan siperiankurjenmiekan pois sen vierestä. Yritän luottaa siihen, että idänunikko on kestävä sissi, mutta tällä hetkellä näyttää erittäin heikolta
Kohta, ihan kohta se aukeaa. En ole varma, mutta taitaa olla Royal Wedding.
PirjoA: mun Tampereen messujen Mrs. White Perryt näyttää samalta kuin sun, eli ei todellakaan unikoilta. On kyl huijattu olo noista. Mut salkoruusuna myydyt näyttää vielä ainakin salkoruusun aluilta. Eri asia onko ne sit monivuotista kerrottua salkoruusua…
Miten noi messut kehtaa jatkaa tuota menoa, kun kaikilla huonoja kokemuksia? Siirtisnaapurini oli ostamnut kokoelman erilaisia liljoja, jotka hän oli huolella värin ja koon mukaan sijoitellut eri puolille pihaa. Jokaikisestä sipulista tuli tasan samanlainen lilja, joista suurin osa ei sopinut värin puolesta sijoituspaikalleen lainkaan.
Ja nyt se on lähes kokonaan auki…
Onpa kauniita. Unikkoja ei vielä pihalla ole ainuttakaan,mutta jatkossa tulee varmasti olemaan.=)
Tosikko, oon päättäny että en koskaan enää osta messuilta lakritsia erikoisempaa:) Kasvit saa jäädä sinne! Se taitaa olla ainoa keino millä tuo huijaus saatais loppumaan, kun kukaan ei ostaisi…ja minäkin taas tyhmä ostin:(
Mulla on sekä huonoja että hyviä kokemuksia messuostoksista, tosin en ole kuin kerran messuilta ostanut, pari vuotta sitten Pirkkahallista. Kallat piti olla tummanvioletteja, mutta olikin tosi ruman keltaisia. Pionien juurakot oli tosi hyviä, mielestäni olivat mitä pitikin ja heti jo seuraavana vuonna kukkivat.
Vääristä väreistä meinasin tulla tänne kirjoittamaankin, nimittäin ostin Viherpeukaloilta vuosi sitten tarhaidänunikko <span #333333;‘’=“” color:=“” “calibri”,“sans-serif”;=“” font-family:=“” 10pt;=“” font-size:=“”>Patty’s Plum:eja. Hyvin lähtivät kasvamaan ja pari päivää sitten laskeskelin 13 nuppua niissä olevan yhteensä. Pettymys olikin eilen aamulla melkoinen kun ensimmäinen aukesi - kukka oli kirkkaan oranssi! <span #1f497d;‘’=“” color:=“” “calibri”,“sans-serif”;=“” font-family:=“” 11pt;=“” font-size:=“”><span #333333;‘’=“” color:=“” “calibri”,“sans-serif”;=“” font-family:=“” 10pt;=“” font-size:=“”> Kyllä harmittaa. Lupasivat hyvittää ostoksen, mutta eipä se paljoa lohduta kun nimenomaan noita violetteja olisin halunnut. Oranssit ei sovi tuohon ollenkaan enkä muutenkaan ole mikään oranssin ystävä. Ja nyt tulee penkkiin iso aukko. Kurjaa kun ei heillä tuota oikeaa ole antaa tilalle. Tottakai ymmärrän, että välillä sattuu virheitä, mut olispa nyt sattunut jonkun muun kasvin kohdalle. Pieni toiveikkuus tässä vielä on, josko osa taimista olisikin ollut oikean värisiä. Ilmeisesti kukaan muu ei ollut heille vielä asiasta valittanut. Tietääkö joku mistä noita oikeita <span bold;‘’=“” font-weight:=“” #660033;=“” color:=“” “calibri”,“sans-serif”;=“” font-family:=“” 10pt;=“” font-size:=“” style=“font-weight: bold; color: #660033;”>Patty’s Plum<span #333333;‘’=“” color:=“” “calibri”,“sans-serif”;=“” font-family:=“” 10pt;=“” font-size:=“”>:eja tai vastaavia tumman violetteja vois ostaa? Mielellään tietysti Tampereen seudulta… Äkkiä en netistä löytänyt.
Pelkään pahinta minäkin. Ostin myös keväällä 2011 Tanskalaiselta taimistolta Patty`s plum:eja ja jotain Manhattan nimisiä, mutta kun
niistä 10 taimesta on 5:stä avautuneet nuput, niin ovat kyllä upean punaisia mustalla keskuksella… Vielä on onneksi paljon avautumattomia nuppuja…
On ne kauniita.
Mun Royal Weddingeistäni yksi on hädin tuskin hengissä ja on nostanut yhden kukkavarren, joka sekin on lyhyt ja onnettoman näköinen. Toivon, että se kuitenkin kukkii ja saan siitä ripoteltua siemeniä, jotta saisin taas uuden ja ison kasvuston. Kaikki muut on henkitoreissaan ja enemmän kuolleita kuin elossa.
Minäkin täällä pitkästä aikaa- Puutarhaunelmat 4 vuotiaan kanssa ovat joskus niitä varsinaisia unelmia. Minullahan on ollut todella huono tuuri noiden unikkojen kanssa. Ostin kalliilla erilaisia taimia ja ne lähtivät upeasti kasvuun, kunnes… myyrät söivät jokaisen juurenpalasen. Ostin uusia toiseen paikkaan ja tänä kesänä on upeita, pulleita nuppuja! Olen niin iloinen. Täysi mysteeri minkävärisenä kukkivat… Laitan kuvia!
Tosikko ja muut. Minä olen ostanut Helsingin messuilta 3 kertaa unikkoja. Ainoastaan kerran sain unikkoja, jotka sitten ne myyrät mutustivat. Kerran tuli akileijaa ja toisen kerran syysleimua… En osta enää messulta! Paljon rahaa siis mennyt ihan vääränlaisiin kukkiin. Akileijoja kun vanhassa puutarhassa on jo ihan vaikka antaa pois. Syysleimun saan kyllä jonnekin ujutettua… mutta ihmettelen minäkin tuota touhua…
Voipi olla väärässä paikassa kun en tiedä mikä unikko lienee. Leviää kiitettävästi.
Luonnossa oranssisempi
Tämä on muhkean kokoinen… ja niin iiihana väri!
Jotain on kyllä vialla noissa Royal Weddingeissä täälläkin Anita. Laitoin useamman valkoisen siemenistä kasvatetun taimen vierekkäin, ja yksi kasvaa hullun rehevänä ja avasi ekan kukkansa - kirkkaan oranssi ja musta. Vieressä sellainen näivettyvänuppuinen ja onneton raasku - veikkaan mitä vain että se on valkoinen. Eikös Tipikin valittanut, että on jo monta vuotta kasvattanut niitä eikä yhden yhtä kukkaa ole saanut aikaiseksi…voi vitsi:-(
No kiva Mistäköhän se oranssi sinne on ilmestynyt? Siemenistä mä nuo omani kuitenkin alunperin kasvatin ja useamman vuoden kasvoi hyvin.
Mulla löytyi keskeltä punaista puskaa yksi valkoinen nuppu
Tänä kesänä näyttää olevan jotain häikkää noilla idänunikoilla. Jodenkin unikoiden nuput on jotenkin täplikkäitä ja heikkokasvuisia. Valkoisen unikon nuput on ihan pieniä ja surkeita, eikä niistä taida kunnon kukkaa tulla. Vaaleanpunainen coral reef on hävinnyt kokonaan, lieneekö syynä tämä kylmä kevät ja ankara talvi. Myyrän jälkiä ei penkeissä ole ollut.
Bolero? (tai Patty’'s plum) aloittaa kukintaansa. Kolme nuppua ja kaiskista näkyy eri väriä, yksi on tämä viininpunainen, toinen on enemmän lila ja kolmas valkolila. Jänniä nämä unikot.
Taustalla näkyvä Royal Wedding on jättiläinen tähän verrattuna
Oletko jööti itse kasvattanut siemenestä vai löytänyt taimitarhalta, upea tuo punainen.
Taimena olen ostanut, mutta nyt on ekaa kertaa enemmän kuin yksi nuppu ja joka vuosi on ollut paljon vaaleamman (haljumman) värinen kukka.