Ehti onneksi avata kukkansa, ennen kuin poistun pihapiiristä vähäksi aikaa mökkipihaa hoitelemaan.
Vaaleanpunainenkin sai avattua kukkansa ennen kuin poistun pihapiiristä.
Vielä muutama unikko kuvaa.
Ja nämä viimeisen kuvan kukat (punainen ja lila) on samasta taimesta.
No on kyllä upeita. Vaikkei kuki kuin muutaman päivä, niin on sen arvoista.
Kolmen kopla
Idänunikot ovat kyllä upeita. Itselläni kasvaa pihassa se perinteinen oranssi, Royal Wedding ja sellainen kerrottu oranssi. Löytyisikö joltakin idänunikoiden siemeniä?
Pihan maaperästä noussut idänunikko. Muistuttaako kenenkään idänunikko tällaista? Tässä nuo täplät ovat aika hennon purppuranvioletit ja heteet violetit. Lämmin vaaleanpunainen (ei lohenvaaleanpunainen)
Alkuperästä ei tietoa, mutta pihalla on paljon muualta siirrettyjä perinnekasveja, eli voi olla vanhempaa kantaakin. Kuinka paljon idänunikoissa on variaatioita, eli kuinka paljon siementaimet saattavat poiketa vanhemmistaan. Ekana kesänä muistan nähneeni kirkkaanpunaisen unikon samassa paikassa kuin mistä tämä nousi. Luulin hävittäneeni sen, koska uuden valeistutuspaikan päälle appivanhemmat kärräsivät hiekkakuorman… Tämä nousi kuitenkin, mutta juuren palasta, ei siemenestä.
Edelliseen asuinpaikkaani kasvatin idänunikoita siemenistä. Pääosa oli sitä yksinkertaista, oranssinpunaista perusmallia, mutta pari-kolme kukkaa seassa oli tuollaisia. En tullut ottaneeksi siemeniä talteen, joten sinne jäivät ne unikkoni.
Ensimmäinen nuppu bongattu.
Täällä on kans isot unikot nupuilla. Vallanneet vaan mokomat puoli penkkiä niin ettei muuta mahdu kasvamaan. Sitten kun ne leikkaa kukinnan jälkeen alas, on penkissä ikävä aukko. Mutta on se kukinta komea.
Minäkin yritin kasvatella niitä kukkapenkissä, mutta huomasin, että ne valtaavat ison alan itselleen heti keväällä, tukahduttavat ujommat kasvit, kukkivat hetken aikaa ja sitten ränsistyvät nopeasti. Roudasin niitä pihan perälle ja puskien väliin, onneksi kukka on niin näyttävä, että näkyy hyvin sivummaltakin. On ne
niin upeita kukkiessaan, ettei ihan raaski luopuakaan.
Tilasin idänunikon astiataimia netistä 6 kappaletta ja niistä viisi oli jo tullessaan melko pahasia. Ihan vähän vihreää, suurin osa lehdistä kuivineita ja muutenkin maanpällistä kasvustoa niukasti. Juuret oli kuitenkin ihan hyvät, peittivät paakun, joten päätin ne istuttaa.
Nyt kuitenkin ne vähäsetki vihreät ovat kuivuneet ts. kaikki maanpäälliset osat kuolleet, eikä tyvestä näytä tulevan uutta kasvua (istuttamisesta reipas viikko).
Eli voiko tuolta vielä odottaa, että se rupeaisi pukkaamaan uutta kasvua, koska juuret oli hyvät vai kuoliko ne lopullisesti?
Todellakin tämä yksi unikko, jolla oli normaalit lehdet ja eniten kasvua, on ja porskuttaa hyvin, joten tuskin olen niitä hoidollani tappanut.
Mitenhän kauan pitäisi odottaa sitä uutta kasvua ennen rekkua?
En tyytyisi tuollaisiin taimiin vaan pyytäisin lähettämään uudet välittömästi tai rahat takaisin.
Ensimmäisenä kukkansa ehti avaamaan valkoinen royal Wedding.
On tämä nyt sit pirunmoista. Viime vuonna mun kaikki Royal Weddingit oli yhtäkkiä kuoleman kourissa. Tänä vuonna nousi kaksi, joista toinen on tehnyt nyt ison nupun. No, tältä se nuppu tänään näytti
Huonokuntoisen näköisiä idänunikoita myös meillä ja Royal Wedding hävinnyt, samoin Coral Reef. Lineekö syy noissa kylmissä talvissa.
Tuo “Royal Wedding”, jonka nupun kuvan eilen laitoin, avautui tänään. Kirkkaanpunaisena, kuten nupusta jo saattoikin nähdä Onhan ne punaisetkin unikot kauniita, mutta kun niitä on jo useammassa paikassa ja Royal Weddingit on kaikki kadonneet. Toivottavasti Marmeladilta saatu taimi sitten olisi sitä.
Mulla alkaa mennä hermo tohon mun unikkopuskaan. Kukkii toki kauniisti (osa nupuista kyllä kuivui kasaan), mutta kukinta on lyhyt ja lehdet kuivuu ja osa mätänee maata myöden jo alkukesästä. Voi olla, että yritin kaivaa ton puskan pois ja viedä vaikka mökille. Tulisi ainakin tilaa uusille kasveilla. Se pöheikkö kun vie aika lailla tilaa.
Jööti, mulla on tapana leikata heti pian kukinnan jälkeen ne puukolla aivan maata myöden. Sen jälkeen aukkoon kasvaa ajuruohoa vierestä. Aina ne silti jaksaa seuraavana kesänä taas punkea ylös. Eikä siis kannata laittaa unikkoja vierekkäin vaan ripotella ne sinne tänne, jolloin ei ole yhtä isoa tyhjänä ammottavaa aukkoa.
Ajuruoho ei varmaan ole kaikkein paras vieruskaveri, pitäis ehkä olla joku isompi kasvi, joka lehdillään äkkiä peittää tyhjäksi leikatun aukon. Mikäköhän sellainen olis?
Mulla kukkii tänä vonna unikkoja myös toisessa penkissä siellä täällä keskellä sekamelskaa. Saattaa olla, että tuolla leikatut aukot näkyvät vielä vähemmän. Saa nähdä.