Unikko: Idänunikko, Tarhaidänunikko, Papaver orientale

Minä revin kaikki pois kukinnan jälkeen ja istutan tilalle leijonankitoja. Seuraavana vuonna nousee taas uudet eikä pääse leviämään liikaa.

Tulihan sinne valkoisten Royal Weddingien sekaan vähän väriäkin.

Jööti, mikä lajike tuo punainen on?

Se on joko Manhattan tai Patty’s plum. Molempia olen joskus istuttanut. Joukossa on myös yksi punaisempi (ei kuki ainakaan vielä), luulen että se on Manhattan ja tuo on Patty’s plum.

Kaunis väri, ja kauniisti vähän kerrattu.

Kesällä idänunikot vain katosivat yhdestä penkistä ja sama tapahtui keltavaleunikoille. Mietin, että kuivuusko ne vei vai mitä tapahtui…

Kyllä ne ens keväänä sieltä taas nousee!

Ei onnistunut siirtämällä joten oli pakko kylvää. Muutama vuosi siis odotettu tätä kukintaa ja nyt se sitten kukkii. Kera kurjenpolven.

kuva

Miten ihmeessä sä sait siemenestä tuon kerrotun version?

Olen sitkeesti yrittänyt lähes joka toinen vuosi jo 10 vuotta, mutta yksikään ei ole onnistunut.

Muistaakseni sain loppukesästä työkaverin kukasta siemenet ja kylvin ne heti. Keväällä sitten itivät ja pari vuotta ovat nyt vankistuneet. Kolme nuppua kaikkiaan yhteen tuli ja nyt ne on kaikki auki. Kaameen monta kertaa yritin siirtämällä kunnes lopulta uskoin ettei onnistu silleen.

Ei tuo varmaan lähde juurenpalastakaan, niin kun vois aatella, vaikka

se ei ookkaan mikään voikukka :slight_smile:

Sain kaverilta 2 tuollaista unikkoa,

muttei kertaakaan ole olleet kukassa, lehdet kyllä tulee nätisti

joka kesä.

ipaneman täytyy tulla meillä käymään parin viikon päästä kun mun unikot on kukkineet ja revin ne pois :wink: Saat kunnon juurenpalat niin että muutaman vuoden päästä et voi enää ymmärtää miksi olet niitä halunnut.

Tätä kaveria jos haluaa juurenpalasta siirtää niin se juuri on sitten kaivettava syvältä mukaan. Siis oikeasti samalla tyylillä kuin iso voikukka. Sen jälkeen se ei kuki muutamaan vuoteen, kasvattaa vissiin juuria ensin. Oliskohan mulla mennyt noin neljä vuotta ennenkuin alkoivat kukkia. Sitten se kyllä kukkii, kasvaa ja sitten siitä ei pääse enää ikinä eroon vaikka yrittäisi.

Revit pois????

Josko jaksan (kykenen...), niin tuun käymäänsmiley.

Juu, revin pois koska se leviää… Paljon, liikaa, järjettömästi. Annan kukkia ja sitten kitken pois niin tarkasti kuin mahdollista. Ei ole hävinnyt vielä tähän päivään mennessä, päin vastoin :wink:

Jos et jaksa tulla ni voinhan mä tuodakin :slight_smile:

Joo,sopii oikein hyvin:)

Ja voithan sä tiettykin tulla kans tänne, vaikka mä tulisin sinnekkin:D

Tässä tämä kaunis pirulainen ;)

Aamulla yllärikukka!

kuva

kuva

kuva

Unikotkin aukoo ensimmäisiä nuppujaan, ja jestas että on kukalla kokoa, lähempänä 20cm.ä kuin 15.ta. Kuminanki piti kurkata kuvaan.

Varmaan 6 kpl niitä tumman liiloja ( “manhattan” ja “Pattys plum”) idänunikoita istutin jo 2v sitten. Niitä ei ole sen koommin näkynyt.

Onko ne niin arkoja tapauksia,vai miksi ne ovat vain yhden kesän iloja?

Ihan vieressä tavalliset punaiset kukkivat joka kesä.

Ja miehän en ota pipoa päästä , ensi yönä on pakkasta  !

kuva