Unikko: Idänunikko, Tarhaidänunikko, Papaver orientale

Voit kylvää nyt syksyllä suoraan maahan tai purkkiin ulos tai sitten kevättalvella sisäkylvönä. Kumpikin toimii. Pistä vaikka puolet ja puolet, niin varmasti ainakin toinen onnistuu.

Kiitos vinkistä. Niin teen.

Hei apua, jos on siemeniä n.puoli ruokalusikallista, paljonko laitan esmes jugurttipurkkiin yrittämän edes kasvua? Ja voinko laittaa ne jo näin syksyllä? Siemenet ovat tulleet minulle kukkineista unikoista - onko sillä väliä

Vastaisitko meiliini: pauli.joki@pp.inet.fi

olen hänen vaimonsa Tuija Palonen ja yritän kovasti tulla “hortonoomiksi”, jukkapalmu ja oliivivehka ovat mieheni vastuulla, mutta ajattelin yllättää - kesäkukat eivät vielä onnistuneet

Mutta yrittänyttä ei lannisteta…

Hei! Uusi täällä ja täytyy kokeilla miten tänne saa viestejä läpi. Yritin viime vuonna suorakylvöllä ´Coral Reef´iä, mutta joko ei itäneet tai sitten niille tapahtui jotain muuta. Nyt on 13 alkua koulittuna kasvamassa, jos paremmalla onnella tänä vuonna. Musta-valkoisia Checkersiä jne… yritin löytää siemeninä muttei meinannut tärpätä! Viherpeukaloilla olisi ollut taimina, mutten raaskinut tilata. Täytynee jostain vielä yrittää haalia…

Onnistuit vietisi laitossa. Coral Reef onkin kaunis unikko kukkais pyöritystä

Meillä taitaisi oikeasti olla sellainen perinneperennojen piha, mutta yritän ruveta keräämään värimaailmaa valkoisen, vaalenpunaisen ja sinisen sävyjen ympärille. Keltaiset kukat "dumppaan" sitten lammen rannoille takapihalle. Yllättävää olikin, miten paljon idänunikosta löytyy variaatioita, mutta niitä tietysti ei sitten ihan niin yksinkertaisesti löytynytkään kun ostaa meinasi.

Täällä on paljon mahtavia kuvia ja upeita värejä!! Ehkäpä jonain päivänä omakin piha kukoistaa...

Tilasin unikonsiemeniä (coral pink, dwarf allegro, fruit punch). Ajattelin esikasvattaa niitä täällä sisällä ja viedä kesksi ulos ruukuissa, kuten ohjeessa neuvottiin. Osaisko joku antaa vinkkejä milloinne kannattais kylvää. Ohjeessa oli sanottu vain “keväällä”, mutta se on aika laaja käsite. Kevätaurinko jo kivasti lämmittää mutta kinosten vuoksi kesä tuntuu vielä olevan kaukana. Olen kyllä kesäkukkia ikkunoille jo pistänyt kasvamaan ja jotain muutakin, mutta näitä monivuotisia en ole koskaan esikasvattanut (tai ylipäätään siemenestä asti kasvattanut!). Täytyykö niiden manssa toimia jotenkin erilailla? Jos esim. kylvän ne sisällä liian aikaisin ja kasvavat ihan honteloiksi, niin onko peli menetetty jatkon kannata? Tulipa pitkä viesti ja vieläpä sekava… Syksyllä sain tutulta jotain ihania idänunikonsiemeniä ja onnistuin pilaamaan ne niin nyt toivoisin osaavani toimia oikein. Kiitos jos joku osaa neuvoa.

Idänunikon voi kylvää suorakylvönä suoraan kasvupaikalle vaikka heti. Ihan lumen päälle ei välttämättä kannata laittaa, koska sulava lumi saattaa viedä siemenet mennessään. Mutta heti kun maa näkyy, niin sinne vaan sekaan.

Pistin idänunikkoa esikasvatukseen ja tulos on liiankin hyvä. Nämähän varmaan koulitaan yksitellen? täh?

Kiitos muuten Hydrangealle, tässä vain pieni ripaus siemeniä.

pomppivaa naurua Moonlight, yksitellen arvaisin pomppivaa naurua

Niinpä niin no-jaa Tästä kyllä joutaisi halukkaille taimia sitten kun vähän kasvavat. Ovat noita oranssin punaisia.

Taidat saada unikkopellon tuolla taimimäärällä. Idänunikko kun on isokokoinen ja pysyy sitten paikassaan, joten mieti tarkkaan, mihin tuon tiheikkösi istutat aikanaan.

Paikka on jo tiedossa. Eikä mulla niin tarkkaa oo tämä homma, kun eihän mulla “ole edes pihaa” johon laittais kukkia. Tai no pihaa kyllä on, mutta se tulee vielä olemaan ainakin pari vuotta ihan niittynä. Nuokin menee saunan taakse sinne mun “kukkatarhaan”. Joten ei hätää :slight_smile: Sitten kun rempataan ulkosauna, niin siinä ei varmasti kasva enään mikään.

Coral reefin taimet vielä hengissä. Yksi koulituista menetetty...

Nyt alkaa unikot aukeamaan:

Minulla on idänunikot vasta nupulla.

Nupullaan ovat minullakin unikot vielä. Viime kesän siirrot onnistuivat hyvin :]

Minulla unikot eivät ole viruneet eivätkä vanuneet sitten kevään. Nupuista on turha haaveilla, kasvaisi edes lehdet. Taisivat tykätä kyttyrää, kun niitä keväällä pariin otteeseen siirsin paikasta toiseen. Mutta eikös se ole niin, että kun kerran unikon johonkin istuttaa, niin siinä se sitten on eikä eroon pääse? Sillä metodilla odottelen unikkoja ilmestyväksi ainakin jossain päin kukkapenkkiä, jos nyt eivät sitten siinä halua kasvaa mihin ne siirsin.

Näin ainakin minulla: yritin siirtää turhan ahtaassa paikassa rehottavan idänunikon toiseen paikkaan sillä seurauksella, että se ensin mökötti vuoden uudessa paikassa, ja kukkii nyt vähintään yhtä suurella puskalla sekä entisessä että uudessa penkissä. kieli ulkoa

Meillä kituivat unikot tuossa missä kasvavat, kun suuri koivu vei vedet ja ravinteet. Koivu kaadettiin muutama vuosi sitten (turvallisuussyistä, kun niin lähellä taloa) ja nyt on unikoiden määrä kasvanut huimasti! Ja kukkivat todella upeasti.