Unikko: Idänunikko, Tarhaidänunikko, Papaver orientale

Minun unikot ovat myös alkuunsa murjottaneet, jopa kuihtuneet pois kesken kaiken. Seuraavana vuonna kukkii taas.

Sitä voi lisätä juurenpaloista, jos ei saa juurta kokonaan pois, niin varmasti kukkii entisessäkin paikassa.

Meilläkin unikot jo varovaisesti aloittelevat;

Nämä ovat kaikki semmoisia yksilöitä joiden ei pitänyt olla tuossa penkissä ollenkaan naurua Viime kesänä pistin koko penkin uusiksi ja kaivoin unikkoja talteen minkä pystyin. Siirsin sitten niitä resuisia palasia toisaalle, eikä yhtään unikkoa jäänyt tähän penkkiin (se olisikin ollut aika vaikeata koska uusi penkki on paljon edellistä korkeampikin). Olin vähän huolissani niiden selviämisestä, mutta näköjään turhaan hymy Nuppujen määrästä päätellen saadaan ihastella unikoita vielä hyvä tovi sydän

Nämä kerrottukukaiset unikot ovat valloittaneet kaikki, se leviää aivan tolkuttomasti, vaikka otan siemenetkin pois, ehkä kuitenkin jää senverran, että leviää . Se yksinkertainen unikko on tainnut jäädä jalkoihin ;(

Mulla kasvaa parhaalla paikalla auringossa idänunikko, ja rehottaa, vallannut jo puoli penkkiä. Kaiken lisäksi kylvin siihen siperianunikkoja, mutta ei niitä ole näkynyt. No, loppukesästä on taas tilaa, kun unikoiden aika on ohitse.

Mitä te pistätte niihin aukkoihin mitä idänunikko jättää? (kääk, väärä ketjukin, kai?)

Mulla on niin tiukassa kasvit ja idänunikoita siellä täällä, että toivon ympäröivien kasvien täyttävän ne aukot. Siis toivon :wink:

Ahh, ihania unikkoja teillä. Tahtoo kans. Onneksi olen nyt uudistamassa yhtä penkkiäni ja voisin kokeilla sinne. Tuollainen oranssi voisi olla kiva kelta-punaisessa penkissäni. Pitäisi tosin ensin saada penkki tyhjäksi. :slight_smile: On meinaan mennyt melko villiksi se.

Tuo kerrottu idänunikko tekee sivuversoja, ei sitä saa hävitettyä sillä, että ottaa simenkodat pois.

Illis, hyvä tietää, luulin että lisääntyy vain siemenistä, nyt pitää repiä pois .

Jospa se yrittää sivuversoja tekemällä turvata jatkuvuuden, kun siemenkodat revitään. Minulla on viha-rakkaussuhde idänunikoihin, kun ryöhää ihan minne vaan. Varokaa hyvät ihmiset laittamasta sitä pionipenkkiin. Pionin juurakoiden välistä sitä ei kaiva erkkikkään.

No niin, hyvä sitten. Ehkä minullekaan ei tule unikoita tänä vuonna, muta ensi vuonna sitten siitäkin edestä. Ihan kivahan se on, jos niitä kasvaa siellä täällä perennapenkissä -sopivissa paikoissa. En kyllä haluaisi, että hortensiapuskan keskeltä nousee unikoita. Se saattaa kuitenkin olla totta ensi vuonna, kun taisin sen hortensian laittaa niille seutuville, mistä siirsin unikot pois.

Viimevuotiset idänunikot katosivat talvella myyrän kitaan. Laitoin uusia taimia keväällä, jospa ne kukkisivat tänä vuonna.

Vaalea Idän Unikko. Tänä vuonna ensin ehti kukkaan. Oranssit on vielä nuppu vaiheessa.

Idänunikolla on valtava kukka.

nämä tykkää toisistaan

illis- onko tuo ´Coral reef´? Mulla on tämän kevään siemenkylvöistä tulossa, kaunis väri on tuossa kyllä!

En tiedä, noita sävyjä on erilaisia. Tuo kuvan oranssi häivähdys on kameran vääristämä. Vaaleanpunainen se on.

Minulla on aivan samanlaista vaaleanpunaista, lajike on ‘Coral reef’. Ostin ensin taimena ja kun oli niin viehättävä, niin kylvin siemenestä lisää. Hyvä itämään, että mihinkä ne kaikki nyt sijoittaisi… Onko jollakulla tietoa sen leviämisvimmasta, lieneekö yhtä vahva kuin punaisella? ‘Olympia’-lajikkeesta sellainen huomio, että tietääkseni se ei tuota itämiskykyisiä siemeniä, vaan leviää pelkistään juurivesoista, sitäkin kovemmin sitten. Koemielessä laitoin kerran pieniä juurenpaloja ruukkuihin kosteaan hiekkaan ja kaikki lähtivät kasvuun.

Voiko monivuotisen unikon siemenet heitellä nyt maahan siinä toivossa, että ensi vuonna kukkisi?

Yllätyin vallan äsken kiertäessäni pihalla; yksi unikko oli kasvattanut ensin ainakin puoli metriä vartta ja siitä toiset puoli metriä päästäkseen kohti aurinkoa avaamaan piakkoin kukkansa lännenheisiangervon katveesta :} Varressa oli keskellä iso vee.