Unikko: Idänunikko, Tarhaidänunikko, Papaver orientale

Viimekesän siemenkasvatteluja, vaaleanpunainen idänunikko.

coral reef? Itelläni epäonnistui.surullinen

Muistaakseni, missä lie taas siemenpussi tietoineen. :slight_smile:

Näitä on paljon.. Minullakin oli noiden samojen siemeniä, kuin välkeelläkin, mutta ei niistä tullut mitään..

Mikähän tämä lienee, on miltei valkoinen, hyvin hennon vaaleanpunainen sydänsydänsydän

Minulla on se suuri, oranssi kerrottu, jonka juuri myrkytin kokonaan. Se on niin risuisen näköinen, kun on kukkinut ja ruskea, että nyt en enää katsele sitä. Se on juuri sellaisella paikalla, johon katse kiinnittyy ensimmäiseksi. Ei taida silti hävitä? Nouseekohan ensi vuonnakin, sillä kovin sitkeä se on.

Minä kiskon pois kaikki unikon lehdet ja varret heti kukinnan jälkeen, ellen halua siemeniä. Yksi siemenkota tuottaa siementä ihan riittävästi, paitsi nuo vaaleammat sävyt. Aukkoja kyllä tulee, mutta niihin voi istuttaa esim narsissitupakkaa tai muita kesäkukkia. Niin, miten saisi sen oranssin kerrotun pois pionien seasta. Onneksi kukinta ei ole kovin pitkäaikainen.

Minä leikkaan alhaalta asti, se kasvattaa nopsaan uusia lehtiä ja on vihreä syskyyn asti, ei jää aukkopaikkoja.Kesäkukkaa olen myös laittanut sinne sekaan.

Kukkapenkin valtaajat unikot saavat heti kyytiä, kun vimeinenkin kukka on kukintansa kukkinut. Leikkaan ne aina alas kokonaan kukkavarsineen päivineen ja syksymmällä alkavat kasvattaa taas uusia lehtiä.

Meillä on yritetty saada sitä (oranssia kerrottua) pois kukkamaasta jo edellisten omistajien aikaan, eli ainakin 15 vuotta. Myrkytetty, kitketty ja katekankaalla. Ja yhä edelleen se putkahtelee uusia lehtiä esiin joka vuosi.

Hienosti rajattu kuva ja silleen, mutta jätti poksahti tänään aukikukkais pyöritystä Yleensä nämä aukeaa siihen aikaan kesää, jolloin alkaa sataa kaatamalla ja kukat sortuu rankkasateessa. Tämä on saanut olla koko päivän rauhassa, kauniina, nyt alkaa näyttää että kohta tulee vettä. Hän onkin tämän kesän ainoa kukkiva iso unikko, muut suuttuivat siirrosta, eikä haittaa...

Viskotteko te noita unikon siemeniä keväällä vaan maahan vai peittelettekö ne? Pari vuotta sitten ripottelin penkkiin unikon siemeniiä ja 30 siemenestä taisi lähteä kolme unikkoa.

Tällä menossa en saa koskaan näyttävää unikkokasvustoa.

Nyt laitoin idänunikon siemeniä turveruukkuihin jos saisin niistä taimet istutettavaksi asti.

Pioniunikon siemenet olen viskonut suoraan maahan. Idänunikot olen esikasvattanut sisällä, ja jopa onnistunut muutamalla taimella.

Mulla on esikasvatuksessa muistaakseni tuota Coral reefiä sisällä. Milloinkohan uskaltaisi pihalle istuttaa? Ovatko miten hallanarkoja?

Jos nyt ennen kesäkuuta kuitenkin…?

Minulla on viime kesänä itsekasvatetut, myöhään syksyllä maahan istutetut Coral reefit jo suuria puskia eivätkä ole olleet millänsäkään näistä kovista yöhalloista. Mutta uusia taimia kannattaisi varmaan vähän karaista ennen istutusta? Yleensä idänunikot eivät näytä vähääkään pelkäävän keväisiä yöpakkasia. Niillä on karvaturkki omasta takaa :slight_smile:

Näillä puheilla saatan minäkin onnistua idänunikon kasvatuksessa. Kaivelee vaan jos ilmeisesti ei tarvitse kukkimista vielä tänä kesänä odottaa kun viikko sitten olen pistäänyt multiin ja nyt on muutaman sentin korkeita veijareita.

Tuulia-tuu: Kukkivatko Coral Reefisi viime kesänä (eivät varmaan, jos kovin myöhään syksyllä vasta istutit? Taimikasvatus on onnistunut ihan hyvin ja nyt on karaisu menossa. Sit kun vielä osais täältä savipellolta valita niille sopivan paikan, kun eivät seisovaa vettä ilmeisesti kestä…

Heips
Minä olen yrittänyt saada unikkoja- epätoivoisesti. Viime vuotiset myyrät söivät ja nyt aion tehdä unikoille unelmapaikan, että ne kasvaisivat. Kerro vinkit miten saisin vihdoin unikot kukoistamaan!!! Olen aina luullut että ne tulevat vähällä toimeen, mutta kokemus on osoittanut että se ei taida olla ihan näin! Olen taas ostanut taimia ja kova halu olisi unikkounelmaan. Kiitos vinkeistä!
otan myös ilolla vastaan tiedon mistä unikkoja voisi saada… lähinnä taimia…

Minä olen ihan lirissä idänunikoitten kanssa, joka paikasta tunkee. Pionien seasta olen kitkenyt. Lähetä villikko hölötietosi, niin lähetän taimia, jos vaikka onnistusit kasvattamaan. Minulla on savensekainen maa, ja tuntuu, että kasvaa missä vaan.

Anneofgreengables: kyselit kukkivatko Coral reefit jo viimekesänä. Eivät kukkineet, mutta nyt takuulla sen tekevät, taimien hurjasta leviämisvimmasta päätellen.Olen alkanut epäillä, mahtavatko ollenkaan olla hienostuneita Coraleja vaan jotain tavallista idänpulliaista… näistä siemenkasvatuksista ei koskaan voi olla varma. Ainostaan wysiwyg-periaate pätee.