Jos kodan ottaa irti, kun se on vielä vihreä, niin kypsyykö ne siemenet siellä sisällä hitaammin kuin jos antais kodan kypsyä varressa?
Leija, minusta ne silloin kypsyvät kenties hitaamminkin, mutta ainakin epätasaisemmin. Osa siemenistä ikäänkuin näivettyy olemattomiin eikä irtoa sieltä siemenkodan väliseinistä. Osa kyllä kypsyy valmiiksikin.
mummuk, ainakin minun pioniunikkoni itivät tänä keväänä heti lumien sulamisen jälkeen. Luulin ensin rikkaruohoiksi, mutta unikkomattoa se olikin ![]()
Kaisaliisa! Hyvä tietää, että Keski-Pohjanmaalla itävät ,niin toivoa on täällä Etelä-Pohjanmaallakin itävät. Vaikka ei kai siemeninen säilymisellä ole väliä millä kasvuvyöhykkeellä ollaan. Keväällä vain voi halla viedä helpommin taimet kuin Etelä-Suomessa.
Sitäkin olen ihmetellyt, että miksi joillain on niin kiire kerätä niitä siemeniä jo nyt kun syksyä on vaikka kuinka. Parhaiten ne kypsyvät kasvissa ulkona. Ja koskaan siemenkodat eivät ole siemeniä tiputtaneet vielä silloinkaan, kun olen kerännyt. Joskus syyskuussa.
Ja viime talvena tein huomion, että pikkulinnut nakersivat niitä jätettyjä siemenkotia varsin innoissaan. Siksi minullakin kasvaa pioniunikkoa valkosipulipenkissäkin vaikken ole sinne mielestäni yhtäkään siementä heittänyt.
Eli talventörröttäjinä ovat nättejä ja käytännöllisiä.
Keräilin tässä kans pioniunikon siemeniä. Miksiköhän osa vihreistäkin siemenkodista rapisi. Kun aukaisin niin sieltähän niitä tippui valmiina jo, osa oli ruskeita, toisissa kodissa oli sinisiä ja mustia siemeniä. Onkos eri värisillä kukat, eri väriset siemenet? Vai mitenkäs se menee? Suurimman osan jätin kypsymään, tää oli vain kokeilua ja katsomista.
Onpas siemensato
!
Meillä puolestaan pioniunikot valmistuivat jo pari viikkoa sitten. Raivasin rapistuneen kasviston pois ja siemeniä valui ihan valtoimenaan. Siemenet olivat mustia ja harmaita - ja huom., unikoita on vain yhtä väriä ja "lajiketta"!
Kukinta oli parhaimmillaan viikolla 28 (olimme silloin lomamatkalla...)
Ilmeisesti kasvuaika kukinnasta kypsymiseen riippuu lajikkeesta?
mummuk, jyrsiminen varmasti vaikuttaa siihen, ettei unikko kasva "itsestään". Siemenet vaativat valoa itääkseen ja jyrsin varmaan vie ne liian syvään...
Niin kyllä arvelinkin. En vain ole ennen tiennyt etsiä taimia ja jättää muokkaamatta! Olen joka vuosi kylvänyt uudet ooppiumunikot! Pioniunikkoa ei ole ollutkaan kuin viime vuonna. Hyviä nämä keskustelupalstat, kun saa helposti tietoa!
Kannattaako nämä pioniunikon siemenet laittaa maahan vasta keväällä vai jo nyt syksyllä? ovat sellaisia isoja kun kopautin niin rapisi sisällä ja nyt ne ovat purkissa odottamassa maahan laittoa heti kun saan neuvoa tarkempaa
.
En tiedä mitä muut sanoo, mutta minä kylvän aina keväällä. Ei niin suurta vaaraa, että mm. muurahaiset kuskaisi niitä siemeniä.
Minäkin aukaisin kokeeksi pioniunikon ja toisen luultavasti ooppiumunikon kotia yhden kummassakin. Siemenet olivat vielä aivan valkoisia.
Pioniunikonsiemeniä lähtee tänään postiin ![]()
Itse olen kylvänyt aina hyvin myöhään syksyllä ja kovasti kasvavat ja kukkivat aikaisin. Mutta liian tiheään ei kannata kylvää - jollei sitten tykkää sellaisista miniunikoista. Nyt on aivan liian aikaista tehdä kylvöjä, lähtevät vain turhaan kasvamaan ja siitä ei hyvää seuraa.
Apua, taisi tulla tälle tytölle viikonloppu hommia kun tuleva unikkopenkki kasvaa vielä nokkosta ja muuta yhtä mukavaa, kiitos lohdutuksen sanoista... ei vielä kiire kylvää.....huokaus.....
Minä pysähdyin tänään töistä tullessa ja heitin molemmille puolille meidän kujan alkua pioniunikon siemeniä. Paikka on nimittäin tyhjänä kun hiljakkoin menivät siitä kaivinkoneen kanssa ja asensivat jotain laajakaistapiuhaa - minun mielestäni turhaan sillä odotan että pian ollaan netissä kuin kännykät verkossa - langattomasti...
Minulle uusi laji jälleen, en ole ennen uskaltanut lainkaan edes kurkata minkä näköisiä kasveja tämmöisen nimen taakse piiloutuu mutta olivatkin hienoja, varsinkin tykkäsin tosta mummuk:n lähes mustalta näyttävästä kasvustosta...on upea!
Lumi heti kiinnostaa - mitäs vauhtia tuo langaton yhteys teillä tarjoaa? Kas kun meillä on laajakaista, mutta puhelinlankoja pitkin eikä ole ollut ihan luotettava - kaikilla ukkosilla pätkii...
Onko kenelläkään ylimääräisiä pioniunikon siemeniä??
On vaikka kuinka paljon. Laita hölöä.