Unikko: Pioniunikko, Papaver somniferum

Mummuk, unikonsiemenien perässä tässä ollaan...laitan sinulle hölöä!

Keräsin asken puoli sangollista unikon siemenkotia ja sitten istuin potagerin penkillä katsellen isännän ohranpuintia ja perkasin kodat. Arviolta 2-3 dl on siemeniä. Noin puolet siemenkodista oli vielä tuleentumatta, eli ne pitäisi kerätä myöhemmin.

Jätin mustat ja valkoiset vielä "puimatta", nyt kerätyt ovat niitä vaaleanpunaisia kerrottuja tyrnuurileidejä.

Voi Temskukka, kehtaisinko pyytää sinulta muutamaa siementä? Olen niitä vaaleanpunaisia unelmiasi ihaillut ja niistä uneksinut jo pidemmänn aikaa.

Temskukka..... ja ensi kesänä maailma hukkuu unikonkukkiin !

Yksi elämäni missioista on levittää tuota pioniunikkoa jokaiseen puutarhaan. Niin kiva kukka.

Laita Anita hölöä niin pistän siemeniä tulemaan.

Temskukka, saanko miekii....silmän iskuVaihdossa jottain toki tarjoon!

Hölöä vaan!

Temskukka, hölöä tulossa täältäkin!

Temsku, vaihtaisitko niitä unikonsiemeniä vaikka harmaamalvikin tai ruusumalvan siemeniin?

Temsku, vienosti ehdottelen, vaihtaisitko, kun ehdit puimaan niitä tummia ja valkeita, pussukallisen niiden siemeniä maurinmalvan siemeniin?
Onpas täällä aika papupata pioniunikon siemenien ympärillä :D.

anita, kyllähän niitä siemenöitä saa jos ehdin keräämään ne ennenkuin putoavat. Ensi viikonloppuna menen taas mökille, sitten ollaan viisaampia. Mutta omalla vastuulla: penkissä oli muunkin värisiä, joten jälkeläiset voi kyllä olla mitä sattuu. silmän isku

Älä huolehdi, nanikka. Kyllä ne pioniunikot käy oikein hyvin, vaikkei olisikaan ihan rotupuhtaita.

Minullakin oli ostosiemenistä kylvetyssä yksi täysin eri värinen toivottavasti kukkii toisenkin kukan niin näen mikä se on!! Löysin terälehdet vasta maasta, oli jo ehtinyt kukkia kauniin värisiä olivat!

Tämän näköinen se kukka on ostosiemenistä kasvatettujen seassa! Risteytyykö nämä kuinka? Minkähän värisiä ja mallisia unikoita ensi vuonna tulee?

Se on vähän niin, että tuo pionien perimä ei aina ole sataprosenttisen puhdas. Kasvullisessa lisäyksessä asia on toisin, mutta tarvittaisiin kai jotakin kloonauksen tapaista, että pionien väri olisi varma. Saattaahan pionien siementen joukossa olla myös eri lajikkeita tai jopa eri lajejakin. 

Mutta itse ihmettelin sitä, että monen vuoden jälkeen istutuksesta v.punaisten värililjojen joukkoon ilmestyi tänä kesänä suurikukkainen valkoinen yksilö. Sillä on lehdetkin aivan eri näköiset.

Temskukka, saitko hölöni koskien pioniunikon siementä?

Olen saanut montakin hölöä koskien aihetta mutta laitoin siemenet vielä kuivumaan sillä en halua että homehtuvat...kyllä ne tallella ovat ja tulossa silmän isku

Ihmettelen kun tänä vuonna kodat ei tahdo ruskettua että olisivat kypsiä,viime kesänä muistaakseni ruskettuivat mitä pikemmin.

Siemenkodat voi ottaa sisälle kuivumaan vihreinäkin, siemenet kypsyvät kyllä, vaikka kota ei ole varressa kiinni.

Aivan niin kuin Nanna kirjoittaa, minä olen ottanut siemenkodat vihreinä ja vielä antanut olla siemenet niissä kevääseen jossain kuivassa, ilmavassa paikassa. Kun siemeniä on jokaisessa kodassa mahdoton määrä, niin vaikka kaikki eivät idä, seuraavan vuoden unikot ovat aina onnistuneet. Tummia on vasta toinen vuosi ja nekin onnistuivat!

Sitä olen ihmetellyt, kun kerrotte, että kylväytyvät itsestään. Kun joka syksy jää kasvupaikalle kotia vaikka kuinka paljon ( kylläkin kai ooppiumunikkoa), niin ei siellä ole minulla kasvanut kuin keväällä kylvämiä. Vaikuttaako siihen että olen joka kevät jyrsimellä möyhinyt sen maan? Mihin aikaan ne jo itävät, näkyykö alkuja jo toukokuun lopulla/ kesäkuun alussa, kun on uusien kylvöaika? En ole huomannut ainakaan taimia!