Unikko: Pioniunikko, Papaver somniferum

Siemenkerjuulle tulisin minäkin. Josko vielä yrittäisin..

Keväällä kylvämistäni kaupan siemenistä ei tullut kun pari tummaa, lähes mustaa jotka hädintuskin päivän kukkivat ja häipyivättäh?. Olisin tykännytkin enemmän muunvärisistä..

Josko joltakulta saisin siemenöisiä kokeilisin vielä onnistaisiko toisella kerallahymy

Lähetän siemeniä mielelläni, mutta pyydän, että lähetätte minulle postimerkillä varustetun kirjekuoren, jossa on osoitteenne ja vielä tieto siitä, mitä siemeniä haluatte. Siemenrumban alkaessa en pysy muuten kärryillä, mitä kenellekin olen luvannut lähettää. Osoitteeni löytyy kotisivultani nannasalmi.com.

Hillasuo, lähetin sinulle hölöä.

Minulla on tällaisia juuri nyt. Ovatko pioniunikkoja vai mitä?

mummuk, ainakin meillä on juuri samanlaisia ja pioniunikkoina olen ne saanut. Tosin väri on melko lailla "synkempi". Nyt odottelen niiden siementen kypsymistä että saan ensi vuonna samanlaisia ja osan vielä jakoon.

Tällaisia kauempaa kuvattuna.

Ja vielä kolmas kuva!

Onpa dramaattisen näköinen kasvusto mummukilla.

Vaan sitten kymysys: onko pioniunikolla ja oopiumiunikolla samanlaiset lehdet? Jos olisin nähnyt vain lehdet, oikopäätä sanonut että kyseessä on oopiumiunikko. Vai onko pioniunikko jalostettu juuri oopiumiunikosta?

Jaa, sitähän voisi kuukkeloida... (menee kuukkeloimaan)

P.S. En minä oopiumiunikkoa kasvattele. Silkkiunikon kaupasta ostettujen siementen seassa on joskus ollut niitäkin. Ne eivät tiettävästi ole juuri sitä lajiketta joissa on oopiumia runsaasti.

Ja kaikki kasvavat suorassa ja ryhdikkäinä kuin sotilaat! Mummuk, miten olet sen saanut aikaan? Sinulla täytyy olla joku loistava tukisysteemi, kun on noinkin laaja kasvusto.

Mummukan pioniunikot ovat upean väriset! Ryhdyn kerjäämään siemeniä hölöllä.

Papaver somniferum, oopiumunikko

Papaver somniferum
-Paeoniflorum-ryhmä, pioniunikko
:)

HA! Kiitos Kibu! Niinhän se sitten oli. (En jaksanut kuukkeloida kuin ponnettomasti, eikä asia hypähtänyt silmille.)

Voi mummuk, miten upea on tuo pionien armeija. Kerro jo, millä konstilla saat kaikki ryhdikkäinä seisomaan, kun yleensä tuppaavat olemaan varret mutkalla mikä minnekin päin.

Mietiskelin päivällä että ens keväänä vois iltakävelyllä käydessä kylvää pioniunikoitten siemeniä vähän sinne sun tänne tienlaitaan naapurien yllätykseksi. Ja kylässä käydessä johonkin sopivaan kohtaan nakata muutaman siemenen kun kohde ei mitään huomaa. cool Hih....ne pitäis vaan olla semmosessa paikassa ettei niitä sitten rikkaruohoina nykittäis pois.

Kuule just samaa olen ajatellut. Ja vähän semmoista teinkin tuossa oman tienpään kohdalla, ja aion käydä vielä tuolla kylätien varressakin - siihen missä lupiinejakin on - mistä tietää jos sieltä väleistä ponnistaisivat valoon.

Ja naapureille ja sukulaisille - pihakierroksella taskusta vähän, viuh naurua

Pommitanpa minäkin muutamalla kuvalla. Voi olla että tällaisista kuvia on jo, mutta näistä ei saa koskaan tarpeekseen!

sydän Aivan ihastuttavia! Myisikö joku minulle siemeniä pulleroista ja kähärätukkaisista vaaleanpunaisista (saa olla vaaleita violettejakin ja pinkkejä)?  Ensi kesä mielessä nimittäin.

En ole tukenut unikoita mitenkään! Kylvin vain tiheään ja siinä ne ovat kasvaneet! Tänään en ole ehtinyt käydä katsomassa ovatko vielä yhtä pystyssä, kun on ollut niin kamala tuuli!

Siemeniä varmasti tulee runsaasti, kun viime kesänä kylvämistä ostosiemenistä iti vain viisi tainta ja niiden siemeniä kylvin toiseen penkkiin ja siinä tänä vuonna on noin paljon kukkia! toinen penkki on kahdesta ostosiemen pussista. Lähetätte vain osoitteita, niin syksyllä saa siemeniä!

Se minusta on hyvä, että omista viime kesänä otetuista tuli aivan saman värisiä, kuin uusista ostosiemen unikoista. Ei tarvitse ensi keväänä ostaa uusia! Keväällä epäilin niiden väriä ja siksi ostin lisäksi uusia siemeniä.

Vieressä kun on muuta unikkoa vaikka kuinka paljon: onkohan se sitä ooppiumunikkoa? Siinä on yksinkertainen kaksivärinen lila kukka ja kukki jo ennen näitä pioniunikkoja! Tekee isoja siemenkotia.

Ensimmäiset siemenet olen saanut niihin kuivakukka-asetelman kodista. En siksi tiedä mitä ovat.

Niitä kylvin vuosia sitten ja joka syksy olen ottanut talteen ja keväällä kylvänyt.

Sekin on minulle uutta, että kylvätte niitä jo syksyllä! Lähtevät aikaisemmin kasvuun varmasti, kun minä olen kylvänyt tähän asti ne vasta kesäkuun alussa!

Mummuk, tuntuu mahdottomalta ettei noilla unikoillasi olisi tukia, mutta uskottava se on kun sanot. Hyvät ihmiset sentään. Somniferum-ryhmän unikoilla täytyy olla jotenkin ratkaisevasti toisenlainen varsirakenne kuin silkkiunikoilla, jotka kiemurtelevat kuin käärmeet.