kiitoos Satues,kuinkahan pieni se on kun oon niin malttamaon,mutta kiitollisuudellella vaihdan sen niihin siemeniinnyt on lopetettava tää touhu,kaamee kuumuus ja nestehukka ja siihen tota Tallinnan lonkeroo,huh,aamulla jatketaan klo 5-6
En nyt muista kokoa, näet kun tulet, mutta alesta voi löytyä isompia.....mee nyt juomaan sitä lonkkua
Missäs vaiheessa se siemenkota on kypsä, että niitä siemeniä sais kerättyä?
Mie tiijän, että tää varmasti lukee jossain, mut en millään viittis alkaa ettimään...laiska mie...
Minä keräilin tänään (mutten ole ennen kerännyt, joten en tiedä onko oikea aika). Ajattelin että kun ne siemenkota-pallurat alkoivat tuntua ontoilta, ja se kota helposti rikkoutui, ja mustat siemenet olivat sisällä irrallisina ja valuivat pois, niin olisivat nyt valmiita. Ihan mahdottoman paljon siemeniä yhdessä kodassa! Vieläkin ihmettelen!
Oulun Miu, oliko ne siemenkodat kuitenki vielä vihreitä? Muuttuuko ne yleensäkään ruskeaks?
Olisko kenelläkään pioniounikkojen kasvattajilla muun väristen kuin vaaleanpunaisten kukkien siemenöitä? Minulla kaikki ihanuudet oli vaaleanpunaisia ja haluaisin ens kesäksi muitakin värejä. Koittaisin keksiä jotain vaihtariksi.
Minä kokeilen ravistamalla kypsyyttä. Kun siemenet selvästi helisee kodassaan, on siemenet mielestäni kypsiä. Kota taitaa pysyä vihertävänä, eikä sen kummenkin rusketu, tuntuu kuivalta. Ja näitä siemeniä kyllä tulee ihan tarpeeksi jo yhdestä kodasta .
Kyllä se kota ruskettuu sellaisen tuleentuneen väriseksi. Kynnellä kopistelemalla selviää rapiseeko siemenet. Vihreistä kerätyt eivät idä.
Kiitoksii taas avusta! Miepä annan niitten ihan rauhassa vielä kypsyä.
Ja hillasuo, mulla on siinä vaikka minkä väristä, punasta, retuliinia, vaaleeta violettia, taitaa olla valkostakin ja sitä vaaleenpunaista.. On hörhyläistä ja rimpsureunaista ja yksinkertaisempaa.
Mie voin sulle niitä antaa, kunhan joskus keräilen. Ja muista ruinata kun mie oon niin huonomuistinen
Kiitos leija, minä muistan kerjätä ja naputtaa että sinäkin muistat Pistän itelleni lapun koneen kylkeen muistutukseksi.
Itse kerään unikkojen siemenkodat talteen siinä vaiheessa kun siemenkodan "hatun" alle aukeavat pienet "sirotusreiät". Ovat varmasti kypsiä silloin. Mutta kerääminen onkin sitten suoritettava varovasti ettei vaan tule maustaneeksi koko puutarhaa unikonsiemenillä .
Hillasuo, minä ottaisin mielelläni niitä vaaleanpunaisia. Vaihdossa voisin tarjota myöskin lilaa ja punaista yksinkertaista rimpsureunaa.
Kenellä oli sitä ihanaa "marianne-karkkia". Sitä olen kuolannut siitä asti, kun sen näin.
Voi miten iloisena heiluu punaiset ja valkoiset ja violetit villalangan pätkät unikkojen varsissa
Jos on punainen ja valkoinen samassa niin se on vaaleanpunainen unikko ja oikein tummassa violetissa on violetti ja punainen lanka. En kyllä käyny erottelemaan hörhyläisiä ja rimpsureunaisia erikseen, värin mukaan vaan laitoin.
Niin, ja valkoisia ei ollu enää kukassa, niitä sit tulee varmaan sekoituksiin, ylläripylläri
Anita, minä pistän muistiin että sinulle varaan vaaleanpunaisia siemeniä (?). Punainen yksinkertainen rimpsureuna kuulostaa mukavalta. Sivulla 19 on kuvaa niistä "mariannekarkeista", kurkistapa anita sinne.
Temskukan suuntaan lähtee taas kaunis kiitos.
Kiitos, Hillasuo. Sekä vaaleanpunaisista siemenistä näin jo etukäteen, että siitä sivunumerosta. Siis Merlinillähän niitä karkkeja oli. Samoin se Nanikan valkoinen vaaleanpunaisilla raidoilla oli aivan syötävän ihana. Kuten on myös tällä sivulla oleva Nannan/Temskukan ihanuus. On varmaan pakko jo tänä syksynä laajentaa penkkiä, vaikka olinkin suunnitellut sen tekeväni vasta keväällä.
Hoi Nanikka, Merlin ja Nanna/Temskukka, saisikohan teiltä noiden unelmien siemeniä?
Hillasuo, mulla saattais olla ns. mustia (Queen of Night). Niissä kyllä kukka on yksinkertainen. Mutta ne sopivat kivasti monien muiden värien kanssa. Siemenkodat eivät ihan vielä ole aukeavia.
Sorry, mulla onkin Black Dragon. Siis tässä.
Fiia, tuo Black Dragon oliskin aivan tyrmäävä, niillä siemenillähän ei olisi pitkä matkakaan reissata tänne napapiirin pohjoispuolelle. Mitäs sinä sitten toivoisit vaihtareiksi ?
Minä käyn vähän väliä kopistelemassa siemenkotia tutkiakseni koska ne olisivat kypsiä.
Heh, kyllä mahtoivat taas saada ilmaiset naurut naapuripalstoilla, kun mie illalla heiluttelin ja koputtelin noita siemenkotia ja kuuntelin, että ropiseeko yhtään... En vielä hirvinny ottaa, annan muhia, kun ei niillä niin tulipalokiire ole.