Unikko: Pioniunikko, Papaver somniferum

Meinasin kokeilla sellaista että annan osan siementää syksyllä ja osan siemenistä kerään talteen ja ropsottelen maahan vasta keväällä. Jos vaikka saisi hieman eri-ikäisiä taimia sillä tavalla ja kukinta-aikaa pidemmäksi? Kokeilemallahan sen tietää ja kylväessä kannattaa muistaa Pärskiksen vanha neuvo siitä että siementen kylvön jälkeen pitää ottaa konjakkia (myös huonelämmin Koskenkorva toimii paremman puutteessa), kokeiltu on ja hyväksi todettu naurua

Meillä on meneillään just tämä kokeilu. Annoin (hahhaa, siis unohdin napsaista siemenkodat pois) siementää viime vuonna ja lisäksi kylvin keväällä uusia. Itse kylväytyneet ovat valtavan isoja, niitä on joka paikassa ja ne ovat jo oikeastaan kukkineet. Keväällä kylvetyt vasta aloittavat kukintaansa. Itse kylväytyneissä on se huono puoli, että ne ovat aina just siinä väärässä paikassa naurua.

Syyskylvetyt (lue itsekylväytyneet) unikot alkoivat itää heti lumien sulamisen jälkeen. Sen perusteella uskoisin, että kukinta-aikaa voisi pidentää kylvämällä sekä syksyllä että keväällä.

Näin on! Ja sama ilmiö kuin Tomskulla on mulla silkkiunikoissa: itsekylväytyneet ovat paljon tukevampia ja isompia kuin keväällä kylvetyt. Seuraan tietysti niitä, mutta nyt näyttäisi siltä että ei keväällä kylvetyt jäävätkin hentoisemmiksi.

Kyllä näissä on kukinta-ajoilla eroa, mutta näinhän se jatkuu pidempään. Omat on jo kukkineet, mitä nyt muutamia pieniä jossain, mutta keväällä kylvetyt aloittelee kukintaansa. Tässä ihastuttava vaaleanpunainen. Siemenet sain syksyllä Sakralta, mutta keväällä vasta kylvin..

.iik, no jo on joku linssi-lude kuvassa, vai olisikohan ihan oikea lude?

Hmm.. eihän kaikkien pidä kukkia heinäkuun alussa,minulla nyt noin vajaat pari kuukautta sitten kylvetyt alkaa kukkimaan,eka aukes tänään ja jatkoo on huomenna,laitan jossain kohti kuvan ja siis ovat kylvetty suoraan maahan touko-kesäkuun vaihteessa,mielestäni ehtivät oikein hyvin ettei täydy esikasvatella.

Temskukalle taas kiitokset vuosia sitten saaduista mustanpunaisten pioni?unikoitten siemenistä! Sade ja tuuli on painanut varret kieroon, mutta kauniita ovat silti.

Millähän tämä on selitettävissä, kun minä aina mielessäni puhuttelen omia mustia ja valkoisia Nannanunikoiksi...? Saaranunikot ovat niitä vaaleanpunahörhöjä, jotka ovat kuin suoraan 1800-luvun lopun röyhelöinen tyrnuuripuku. Vaaleanpunaista silkkiä.

Minulla kun on muistikuva, että olen istunut tuoreella terassilla ja selannut paperista taiteltuja siemenpussia ja ne oli lähettänyt Nanna. Niistä tummista unikoista taas tulee mieleen 1920-luku, jazz, imukkeelliset savukkeet ja tummat silmämeikit.

Ja minä kun olen muistavinani aivan varmasti, että sain mustan unikon siemenet Temskukalta. Ehkä ollaan lähetelty niitä ees ja taas.

Muajussilta sain pioniunikon siemeniä ja tämmöisiä siellä nyt on

On vielä laitettava tämä komeus tänne. Koko vaaleanpunainen unikkopenkki loistossaan. Tykkään näistä niin...

Tällainen kukki minulla, sade sen jo särki mutta uusia on tullut tilalle.

Ja tarkennus on sopivasti taustaan... niinpä niin...

Kaikki ihania mutta Vuokkiksen vaaleanpunaiset super ihania jos kauniisti anelee niin riittäisikö syksyllä siemeniä?sydän

.

Joka päivä avautuu erilaisia kukkia, nyt on vuorossa tämä.

Satues,tuonko sulle siemeniä tässä joskus,ne voi olla sitten ihan mitä sattuu en ala niitä erotteleen,oonhan sulle velkaa siitä pasuunasta,p..kelenaurua

Mistä ihmeen pasuunasta olet velkaa, minähän tässä velkaa olen tuosta pasuunasta,äläkä kiroile, vaikka ottaakin päähän naurua Joo, poikkea vaan ja tuo.

Heh,tarkemmin aatellen sä oot mulle velkaa ,mitähän nyt hourin,mutta voin silti tuoda jos haluut.(sainhan sulta kyllä hyviä vaihdokkeja,pitääkin tässä kysellä kun ehdin tarkemmin)siis sujut älä vaan pelästy

Niin siis mähän oon kylvänyt pioniunikot vasta myöhään ja alan saamaan siemeniä vasta nyt kohtaSatues kyllä tässä vielä ehtii syksyn mitaan jos ylensä haluat

Pikkuruusu, joko olet ostanut sen kultasateen, muistui mieleen tuo, piti jo kerran sitä kysyäkin ? Mulla olis alku jos huolit, ei mikään iso , mutta kasvaahan se.