Pioniunikot viime kesänä kasvimaan laidalla. Tässä ei näy kaksivärisiä eikä vaaleita, niitäkin on. Peräisin kirppikseltä, kahvisuodatinpussissa luki vain pioniunikko. Ja siemeniä on jo itselläkin puoli kahvikupillista noista viimekesäisistä, josko syksyllä laittaisi johonkin siemenkirjeeseen?
Mukava kun tämä on niin nopea, vasta kesäkuun puolivälissä kylvetty ja ennätti hyvin kukkia.
Sama täällä, ihmeen erilaisia on tullut. Tässä taas kuvia.
Toinen tumma, ihan kiva väri tämäkin.
Tässä nämä minun unikot, joista jo aiemmin kerroin. Ensin ne oikeassa paikassa olevat (nuo hiivatin maksaruohot ei kuulu tuonne!):
ja tässä pari karkuria:
Kuitenkin nuo pikkuriikkiset unikot on jotenkin sympaattisia.
Tämän värinen kukkii nyt.
Minun pioniunikkoni eivät ole pionia nähneetkään Yksinkertaisia ja hapsureunaisia ja ties mitä. Moni niistä oli aika samanalainen kuin nuo Pirkko-Martan aiemmat kuvat sekä hoyabellan kuvat. värin piti olla vaaleanpunaista eri sävyinä ja pinkkiä. kilin villat. jopa violettia on seassa ja oranssinpunaista. Miksi mä saan tänä kesänä vain vääriä siemeniä!!
Sama täällä, suurin osa vielä valkoisia ja minä kun niin odotin sellaisia vaaleanpunaisia koska pussin kuvassa niiden piti sellaisia olla. Katin kontit, ihan muuta kuin odotin.
Minä yritän taas tänä syksynä päästä eroon vaaleanpunaisista pioniunikoista eli kerään niistä siemenet tarkasti talteen. Jos niitä joku haluaa niin ilmoittelen täällä kun ovat kypsiä, ovat ainakin vaaleanpunaisia ja kerrottuja
Fellow, minulle kelpaa jos on riesaksi asti. Palataan asiaan...
Tällainen aukesi mulla toissapäivänä.
Tällaiselta näytti viimekesänä. Tänä kesänä ei tullutkaan kuin muutama.
Pioniunikkoni kukki jo, se oli valtavan iso monikerroksinen, niinkuin näissäkin useassa kuvissa näkyy ja väriltään tumman lila. Osaako joku sanoa onko tämä unikko monivuotinen vai pitääkö kerätä siemeniä? (en huomannut ottaa kuvia niistä)
Pioniunikko on yksivuotinen, eli siemenistä joka vuosi uudet kukat. Nopeimmin näkyy keväällä lähtevän kasvuun ne, jotka on syksyllä maahan tippuneet. Sillä tavoin kyllä tulee hurjan paljon pois harvennettavia taimia. Mutta on muutenkin vaikea kylvää tarpeeksi harvaan.. Nyt ajattelin, että kylvän syksyllä valmiiksi unikot.
Kiitos vuokkis tiedosta, ei muuta kun siemeniä keräilemään syksyksi kunhan kypsyvät ensin.
Laitan pioniunikoistani kuvan, jossa on kivasti sen kehitysvaiheita. On nuppua, kukintoa ja kypsymässä olevia siemenkotia.