Unikko: Pioniunikko, Papaver somniferum

On sittenkin noita kerrattuja mullakin.

Kauniita nuo teidän unikot, varsinkin nuo kerrotut kukat. Löysin kukkapenkistä yhden kerrottukukkaisen.

Samaisessa risukossa jatkuu kukkiminen, tässä oikein moninkertainen "hapsu-helma"

..Tämän siemenet kyllä otettava talteen...

Luumun sävyä kukkapenkissä, nämä ei sitten ole kerrottuja, vaan noita hapsu-reunoja...

..Sekä sävy- sävyyn Isontähtiputken kanssa.. Näiden värit on siis tämän kesän oma luomus. Yllätys-yllätys-kukkia, viime kesän sekoituksia..

Mikähän mahtaa olla ongelman ydin, kun minun pioniunikkoni ovat vain 10-15 cm:n korkuisia sekä perennapenkissä (jossa perennat ovat ihan normaalikokoisia) että kylvöpenkissä, jossa niiden lisäksi on myös oikein rotevia silkkiunikoita! :-o Pioniunikot kukkivat kyllä ,mutta eivät ne miltään pioniunikoilta näytä, yhdessäkin oli vain 4 terälehteä. :-( Viime vuonna esikasvatin pioniunikot, ja silloin niistä tuli todella komeita, ja nyt näyttää siltä, ettei niitä kyllä suoraan ulos kannata kylvääkään, jos ne noin pieniksi jää. Harmittaa...

Sama juttu kun Aurilla, paitsi että viimevuotiset kylvin täysin samalla tavalla samaan penkkiin ja olivat isoja ja upeita. Tänä vuonna mitättömän pieniä, eikä edes niin kerrottuja.
Missä vika ? apea

Pioniunikot omista siemenistäni ovat lähes kaikki yksinkertaisia ja aika pieniä kooltaan, joukossa vain muutama yhtä iso ja kerrottu kuin viime vuonna. Onko tämä nyt niitä periytymisen lakeja?
Väritys on viehko, tälläista väritystä en taas muista viime vuoden kerrotuissa olleen.
Satues, saitko multa näiden siemeniä? 

Tällainen pieni tumma kukkii nyt.

Tätä odotin jo eilen eikä aamullakaan ollut vielä auki, mutta nyt, voilá!
Miss Pörröpää on täysin odottamatta ilmestynyt eri penkkiin kuin viime vuotiset eikä edelleenkään muistuta esivanhempiensa Marianne-karkin punavalkoraidallista väritystä.

Merlinin pioniunikot samanlaisia kuin minulla. Ne näkyy jotenkin taantuvan, eli ei enää tulekaan kerrottuja.. Täällä on nuo itse kylväytyneet isompia ja aiemmin kukkivia, kuin mitä sitten on keväällä kylvetyt. Vaikkei olekkaan kerrottuja, ovat kauniita nuo yksinkertaiset hapsu-reunat, värejä niissäkin riittää

Tässä lilanvärinen kukinto.

Onpas Merlininillä hieno unikko.

Minulla on myös samanlaisia nuo pioniunikot kuin Merlinillä ja Aurilla. Viime syksynä ravistelin siemenet maahan ja tuollaisia pieniä tuli. Hassua kyllä muutama karkulainen. jotka on vaeltaneet itsekseen toiseen penkkiin näyttävät suuremmilta, tosin eivät ole vielä auenneet.

Merlin, sain sinulta pioniunikon siemeniä, mutta sitä en muista mikä niiden väri oli.

Mulla on kuitenkin , kaikki, noita vaaleanpunaisia...oliko sinulla tuonvärisiä ? Ei ole yhtään tummempaa, mutta kauniita nuo vaaleatkin ovat, tykkään niistä.

Pioniunikko ja perhonen sävy sävyyn.

Moni-ilmeisiä kaikki teidän unikot. Mulla on nyt kaikki "mustia" joka paikassa, Queen of Night. Mutta eilan aukeni kaksi iii-ha-naa vaalenpunaista kerrottua. Ja nyt en muista, kuka ne pienen pienet taimet mulle lähetti kylkiäisenä. Fellow, Temskukka, Satues? Kiitos joka tapauksessa. Nyt saan hienoja unikoita ensi kesäksi.

Kiitoksia ystävällisistä kehuista, neiti Afrotukkainen on iloinen niistä.
Satues, melkoisen mystistä, tässä kuva viime vuoden mallista. Väritys parhaimmillaan oli lähellä Marianne-karkin kääreiden väritystä, selkeän puna-valkoinen, joskus hailakampi. Kuvassa taitaa
olla väristys aika keskivaiheilta.

Voi kun  upee mariannekarkki......ei mulla kyllä tuollaisia näkynyt  täh?

Mielenkiintoinen uusi tuttavuus mulle nämä teidän pieniunikot! Kukkii siis nyt parhaillaan..? Eli myöhempään kuin unikot? Voisi kenties kylvää niiden sekaan..?