Unikko: Pioniunikko, Papaver somniferum

Kaisaliisan unikot ovat ihania, miten on, jos käsi ojossa olisi saisiko syksyllä siemeniä

Nupuillaan on minullakin Fellowlta saadut pioniunikon taimet. Kiitos vaan Mäntsälään! Missä vaiheessa kukinnan loputtua olette siemeniä keränneet talteen? Varmaan osa kannattaa jättää penkkiin siementämään?

Näin se sitten menee... pois heitettyjen kasvien mukana römppeikköön lentäneet siemenet... niistä tuli sinne kesän kaunein Pioniunikko...

kukkapenkissä aukesi tummaa...

Tämä kaunokainen nosti päänsä huimiin 100cm. lukemiin

... nämä taas samassa penkissä, heikommissa kantimissa.. tiuhaan kasvanutta mini-unikkoa..

Scaleo, kiva että siemenet itivät ja unikot kohta kukassa! Minä olen kerännyt siemenet siinä vaiheessa kun siemenkodan yläreunassa olevat pienet "aukot" on auki (niistä ne siemenet pääsee ulos), kypsät siemenet myös "helisevät" siellä siemenkodan sisällä. Ehtivät tuolla systeemillä kyllä kylväytyä itsestäänkin, kai ne siemenkodat voisi aikaisemminkin kerätä ja kypsytellä, siitä en osaa sanoa. Mie aina odottelen että kypsyvät rauhassa ja sitten keruuseen

Meilläkin alkaa pioniunikot kukkimaan. Tässä esimakua. Viimeisenä minun suosikkini.

heh, jos ne kuvatkin laittaisi... tai ainakin yrittäisi.

pärskis, arvaa mitä! Meilläkin on nyt itänyt  muutamia sinne ja tänne - ihme ja kumma.

Onkos tämä vaatimattomuuden huippu vai erikoisuuden tavoittelija ? Harmahtava yleissävyltään.

muajussin unikko on hurmaava (jos keräät siemeniä niin hyppään jonoon)

Pitää viedä sille lappu kaulaan "Valmu", jotta sitten erottuu kymmenistä eri sävyisistä. Menen.

Muajussi, jätä minullekin pari siementä tuosta ihanuudesta......
(Ps. digiboxi toimiiiiii, se tartti vain miehen (ystävän) kosketuksen ja alkoi pelaamaan. cool)

Ethän vaan liian isoa lappua laittanut, muajussi, ettei taita niskojaan?

Kevyen kankaisen nauhan vein, toivottavasti ei taita. Muistutelkaa sitten elokuun lopulla. Jep hillasuo, sullekin. Ja tyypillisiä koneita, miehen kosketus.....

Toivottavasti saan paljon siemeniäkieli ulkoaOnko kellään hyvää lähikuvaa siperianunikoiden lehdistä, koska alan epäillä, että olen kitkenyt vahingossa kyseisen unikon pikkutaimetsurullinenKylvin niitä sinne sun tänne jonkin verran ja moista unikon alkua ei näy missään minne niitä siemeniä kylvin.

Harmittaa...mutta ensi kesänä yritän paremmalla onnella. Kannattaisiko siperianunikon siemenet kylvää jo syksyllä?

Tässäpä jonkinlainen kuvatus noista lehdistä, scaleo. Siperianunikko kyllä kylväytyy itsestään, takuuvarma kasvi!

Scaleo, minusta siperianunikon siementaimet, jotka oli siemennetty jo viime syksynä, nousivat aika myöhään ja hitaasti, mutta kun alkuun pääsivät, niin kasvoivat pian ja kukkivat jo täyttä päätä kesäkuun lopulla. Joten odottele vielä !

Tässä kuvassa siperianunikkotaimi juurineen ja vieressä kaksi pioniunikon taimea kasvamassa

ABC-puutarhurin tavoin kylvetyt pioniunikot eivät ole itäneet. Mutta sensijaan yhteen penkkiin on ilmestynyt rykelmä, jotka tänään auenneen kukan perusteella ovat Queen of Night-lajiketta eli mustia. Niitä mulla on jo monena kesänä ollut kasvimaan reunalla. Siemenet näköjään kulkeutuvat kymmenenkin metriä.

Siperianunikoista puheen ollen tänään revin isot määrät pois, kun ne valtaavat kaikki paikat. Ne pysyvät elinvoimaisina kun jatkuvasti harventaa. Ja kukkivat ensimmäisenä keväällä eli täälläkin jo toukokuun alussa ja viimeiset vielä lokakuussa. Toisinaan tulee uusia värisävyjäkin. Alunperin mulla oli vain punaisia siperianunikkoja. Nyt on lisäksi keltaisia, valkoisia, vaaleata oranssia, tummempaa oranssia ja punaviiruisia oransseja. Anteeksi tämä viimeinen kappale, otsikkohan on pioniunikko.