Unikko: Pioniunikko, Papaver somniferum

Noi kerrotut on tosi nättejä. Niiden siemeniä pitänee ruinata, jos ei itselle sellaisia tule. Mutta katsotaan, mitä ovat kun alkavat kukkimaan.

Epäilen, että tämän syksyn pioniunikkojen siemensato nousee jo parin kilon pintaan. Eiköhän niistä jouda naurua

"Sinä muista minua silloin"

Oijoi, miten mahtava kuva tuo, missä pioniunikot ohrantähkiä vasten. Saisi ihanan postikortin! ...Nuo vaaleanpunaiset sykähdyttävät aina meikäkäistä!

Upeita! Varsinkin tuo mustakieli ulkoa Minulla ei jostain syystä nuo pioniunikot kukoista. Joskus tilasin mustan siemeniä ja koko pussista sitten sain ilokseni kaksi miniunikkoa jotka "ilahduttivat" parilla pienenpienellä omituisen punaisella kukalla.no-jaaÄidillä kylväytyy itsekseen kerrattukukkaista lilaa ja yhtenä syksynä varmaan litran niitä siemeniä keräsin ja kylvin osan syksyllä ja osan keväällä.. Saldona ehkä 10 vaivaista kukkaa ja nekin ihan uuveloita. Meillä ei varmaan käy kemiat yksiin pioniunikoiden kanssa..ärtynyt

Komeat on kuvakulmat juu. Aivan huikean upea tuo tummakin unikko.

Termskukka, kelpais tännekin sitten syksymmällä nuo pioniunikon siemenet.  kieli ulkoa

Aronja, liityn tumpelo-unikoiden- kasvatuksessa kerhoon. Olen yrittänyt kylvämällä jo monena vuonna, mutta tuloksena on aivan pikkuriikkisiä kukkia, tai ei yhtään kukkia apea Liian ravinteikas maaperä? Idänunikot ei onnistu myöskään kunnolla.

Wheat, täällä on kokeiltu sekä kunnon kompostilla ja hevonpaksalla ryyditetty kasvualusta että kuiva ja ravinteeton tienvarsi.. tulokset yhtä kehnot kummassakin. Idänunikko kyllä rehottaa -keskellä nurmikkoaapeaSiinä on muinoin ollut alkuperäisen omistajan kukkapenkki ja kaikki muut kasvit on siirtyneet suosiolla muualle (lapiolla kaivaen ja kottareilla kyyditen) mutta tuo penteleen puska ei lähde millään (lukuisten siirtoyritysten jäljiltä siellä sun täällä kasvaa idänunikkoa mutta aina tuosta samasta kohtaa keväällä punkee unikkoa ylös). Olen tullut siihen tulokseen että kukkikoon -sitten tulee Stiga ja tekee selvää jälkeä..silmän isku

Mun idänunikot kasvattaa lähinnä lehdistöä, ja vain vähän kukkia. Nämä on kyllä niitä erikoisemman värisiä, mutta  tuskinpa se nyt  vaikuttaa asiaan.

Tästäpä pääsemmekin asiaan, eli mikä on salaisuus kukkivien (pioni)unikko yksilöiden kasvatuksessa? Ei riitä vastaus että ropsaisin vaan siemenet penkkiin naurua

Eli Termskukka, mitä teet, että saat noista pioniunikoista noin komeita?

Minäpä kerron salaisuuteni. Jätän perkaamatta itsellään kylväytyneet pioniunikot ja  saavat etelänpuolella paljon aurinkoa. Harventamattomassa penkissä - joka on aivan piukassa pioniunikkoa - osa kasvaa pikkuruisiksi miniunikoiksi.

Tykkää hiekkamaasta, ei lannoitetusta. Nuo ohrapeltoa vasten kuvatut kasvavat laattojen välisessä hienossa hiekassa.

Kiitos Termskukka ohjeista.silmän isku

Mulla kupsahti kaikki Temskukalta saadut pioniunikon siementaimet, taisi olla liian vahva maa surullinen

Hoo, Temskulla on varmasti vielä jotkut salaiset taikasanat joilla loitsii ne kasvamaan..naurua En uskokaan että se noin helppoa muka on....silmän isku

Oho,onkos se noin vaikeeta teillä niitä tosiaan kasvattaa,mulla onkin kerrankin kait käynyt säkä että on oikeanlainen maa jos se siitä on kiinni.Varmaankin kaikki pikkuriikkiset siemenet on itänyt viime ja tänä vuonna ja myös kukkineet runsaasti.En nyt osaa maasta paremmin sanoa mutta ei varmaan mikään super hyvä,siinä kasvaa kehäkukat,hajuherneet ja kesä asterit myös.

Minulla on tällainen ihana unikko, jonka lajikkeesta en tiedä. Saatu penttiläiseltä ansiomerkki. Ja kasvaa hyvin.

Ei kai se ole vaikea kasvattaa, onnistuin vaan söheltämään ja laitoin liian vahvaan multaan. Kun viimein hoksasin siirtää heikompaan kasvualustaan, oli jo myöhäistä surullinen Mutta minähän olen onnistunut tappamaan suikeroalpinkin...

Temskukka, lähettämäsi harmaamalvikit voivat oikein hyvin.