Unikko: Pioniunikko, Papaver somniferum

Ihana tuo Tmeskukan pioniunikko. Tuollaisista minäkin haaveilin. Huoh!

Nättiä on taasen Termskukalla  kukkanen

Oikeassa olitte, nyt nuppu on niinkuin pitääkin.

Minulla on tuota samaa kerrottua vaaleanpunaista pioniunikkoa kuin Temskukallakin, vuonna -04 Saaralta saatu.-)) Siitä asti on itse kylväytynyt ja levinnyt ja ihan saa menemäänkin heittää, jottei valtaa ihan koko kukkapenkkiä

. Viime vuonna penkistä sikisi muutama valkoinen, tummanpunainen ja lähes mustakukkainen yksilö, laitoin niihin oikein nauhatkin kaulaan, jotta olisin kerännyt näiden "mutaatioiden" siemenet talteen ja hallitusti sitten heitellyt kukkapenkkiin, no kerääminen unohtui ja nyt mielenkiinnolla odotan minkälaista kukkaa pukkaa mihinkin:-) tällainen ainakin sieltä nousi, availin vähän kukkaa, kun taisi olla jo menossa nukkumaan...jännästi nämä kyllä kylväytyvät, nämäkin värimuunnokset olivat -ei kerrottuja.

Surkuhupaisa viime vuotisen pioniunikon jälkeläinen. Väri oli emoissa tummempi ja hamosissa paljon-paljon enemmän kerroksia.

Pioniunikot ovat mielenkiintoisia kavereita. Niiden seurassa ei pitkästymään pääse. Nyt on pioniunikkopenkissä tämmöisiäkin

Ja tässä tämä kannanottopenkki, jonka valtasin meidän pihasta viime syksynä. Se on keskeisempiä paikkoja jonka näkee pihaan tullessa ja "joku" keräsi siihen rojua. Eli siihen tehdään kukkapenkki  - jonka miehetkin huomaavat ja rypistelevät ihmeissään otsaansa

Tuo Merlinin unikko muistuttaa minun viimekesäisiä unikoita. Nekin oli ensimmäisenä vuotenaan kerrottuja, sittemmin yksinkertaisia rimsu- reunaisia.. Saa nähdä sitten, millaisia ovat tänä vuonna, värit sekä muodot..

Kaksi auennutta kukkaa, saas nähdä kans millaisia ovat seuraavat.

Ja tämä on tulos jos ihmisellä on liian vilkas mielikuvitus harventamiseen. Mutta ei paha, kivoja nuo pikkupioniunikot

Täällä näyttää nyt tältä. Viime vuonna kun kaksin käsin näitä revein pois, niin nyt ne ovat paljon pienempiä,.... nämä taitavat olla kaksivuotisia nuo unikot eli toisena vuotena kasvavat edellisen vuoden juurista isoiksi ja uudet samana vuonna siementäneet ovat pienempiä....? Vai moniko vuotisia nämä oikein mahtavat olla?

Kuva sameni tänne liitettäessä...

Raid, jopa on komeita! Pioniunikko on yksivuotinen, joten ne ovat kyllä viime vuoden kukista kylväytyneitä uusia yksilöitä.

Pienensitkö kuvan itse? Ja unohditko ruksata ruudun "Säilytä alkuperäisessä koossa"? Silloin kuva samenee, kun jo pienennetty kuva vielä pienentyy. Vaikka en oikeastaan käsitä miksi automaatti pienentää, jos kerran kuva on jo valmiiksi passelin kokoinen.

Pienensin kuvan "resize pictures"- systeemillä ja valitsen tuon pienennetyn kuvan, jonka lähetän tänne ilman että valitsen tuon "säilytä kuva alkuperäisessä muodossa". Nyt kokeilin laittaa rastin siihen kohtaan, mutta pitäjä (?) herjaa, että on liian iso......MUTTA.....opettelin nyt rakentavan palautteesi myötä:-) uuden systeemin, eli valitsen kamerasta heti pienimmän mahdollisen kuvakoon ja liitän sen suoraan,( pienentämättä) tänne ja tulos näyttää tältä:

Ihan terävä ja sopivamman kokoinenkin ( tuo edellinen oli kyllä pystyyn otettu ja tänne laitettaessa käännetty, ehkä senkin takia sameni, jos joutuvat jotenkin sitä venuttamaan...?) Ei mennyt tämäkään päivä harakoille, kun uutta oppi:-)

Raid, minä otan kaikki kuvat omalla kameralla suurimmalla mahdollisella resoluutiolla. Tuloksena on reilu 2Mb kuvia. Sitten kun niitä tänne lataan, niin minä vaan liitän sen. (Säilytä kuvani alkuperäisessä muodossa -kohdassa siis EI ole täppää eli ruksia.)

Tämän sivuston automatiikka hoitaa pienennyksen, ei ole tullut samentumisia eikä ruutuuntumisia (niinkuin tuossa edellisen viestisi kuvassa).

Jos sitten ei halua sitä 500 leveänä, niin siinä kuvan alla on sitten myös se 125 ja 250 leveä vaihtoehto.

Eli toisinsanoen: kaikista helpoimmalla ja parhaita kuvia saat, kun et tee niille kuville etukäteen mitään.

Juuri noin kuin nanikka sanoo.

Minä haluan kuitenkin nähdä ennen tänne tuikkaamista tuleeko isosta kuvasta, jossa on hyvin paljon pientä yksityiskohtadataa, kovin kehno. Haluan lisäksi terävöidä kuvan - kun kuvaa pienennetään dramaattisesti mitoiltaan, terävöinti on usein tarpeen.

Joko luovutan?ärtynyt Pioniunikkokylvös nro 2 iti hienosti, mutta parisenttiset taimet lakoontuvat. Mikä tässä hommassa nyt mättää??? Kylvin siis saviruukkuun (joka on tinaisessa päällipöntössä) partsille. Vettä saavat tarpeen mukaan ja valoisaa on.

Äläs Plumeria luovuta, itse heitin syksyllä kukkapenkkiin ja keväällä tuntui itävyys olevan 100%....ammattilaisesta olen yhtä kaukana kuin Nuorgami Vladivostokista, mutta mututuntuma asiaan on, että heitä kukkapenkkiin ja ....unohda:-))) Luonto hoitaa itse asian:-) Kokeilen vielä tuota kuvan liittämistä tekemättä yhtään mitään....

Tuo otettu 2megapikselillä

ja tämä 4 Vähän liian läheltä otettu, siksi tuollainen... ei oppi ojaan kaada, sanoi oppipoika:-)

Tänä aamuna oli auennut ensimmäinen Pioniunikkoni. Onhan tummaa väriä! Mistähän geeniensä pohjilta lie tuon värinsä etsinyt, ei ole vielä aiemmin ollutkaan täin tummaa yksilöä.

Nuo pioniunikot on kyllä tosi nättejä ja niin erilaisia. Itselläni ei nouse kuin muutama, koska lisäsin kukkapenkkeihin reilusti multaa viime syksynä.surullinen Mutta hyvä että saa täällä katsella.

Hortoilin pihassa ja huomasin tälläisen kuvakulman