Unikko: Pioniunikko, Papaver somniferum

Pioniunikoita onneksi Itsestään kylväytyneitä on minullakin pilvin pimein, kaiki nuupallaan suojautumiskeinona pahaa maailmaa vastaan, vaan annapa olla kun kukinto aukeaa, jo loppuu nyökkyminen ja jokainen terälehti avautuu ja pörhistelee kuin kunnon pohojalainen kansa: tavallista yritettihin mutta komiata tuloo.

Juu, ja ne huhtikuussa ruukkuun kyetyt ovat ihan kuin Pirkko-Martan kuvassa.

Muistaakseni kylvin syksyllä ja noin miljoona taimea iti. Vain muutama kasvoi samannäköiseksi isoksi pörhelöksi kuin siulla näyttää olevan. Mulla on liian varjoisa ja kostea kasvupaikka niille. Mutta oli hauskan näköistä kun ne ihan pienimmätkin muutaman sentin pituiset taimet teki pikkuriikkisen kukinnon. Vieläkin näkyy nousevan taimia joten jokunen ehti kylväytyä paikalleen loska en uusinta kylvöjä ole tehnyt. Olen kokeillut myös muilta saamistani unikon siemenistä kasvatusta samoin tuloksi.

Edellinen siis kommenttina Temskun kysymykseen.

Minä kylvin siemenet keväällä ja onnistumisprosentti nolla. Kyllä niistä muutama iti, mutta ei ole kasvanut kahta senttiä korkeammaksi. Onneksi siemeniä on vielä jäljellä, pitää yritää syksyllä uudelleen.

Minä kylvin ''hirveät määrät'' pioniunikkoja keväällä, ja tosi vähän nousee. Harmittaa vietävästi. Nyt kyllä kylvän syksyllä.

Muut yv unikot, keväällä kylvetyt nousevat ihan kiitettävästi. Jännä juttu, mistähän johtunee?

Minä kylvin ensimmäisenä keväänä -04 pioniunikkoja huhtikuussa. Laitoin harson päälle. Vappuna tai äitienpäivänä taisi tulla takatalvi. Sinä vuonna kukki unikot upeasti. Sittemmin olen kylvänyt vapun tienoilla muovin alle ja aika kehnot näyttää taaskin olevan tulokset.

Juolahti vaan mieleen, kun luin teitä muita, että pioniunikko mahdollisesti tykkäisi kylmäkäsittelystä?

Siltä se vähän tuntuu, vaikka pioniunikon kylvöohjeissa sanottiinkin, että kylvö huhtikuussa. Minä kylvin ekan kerran huhtikuussa ja toisen kerran vapun tienoilla.

Pioniunikko on ns. kylvökukka, joka kylvetään keväällä suoraan kasvupaikalleen, joten se ei tarvitse mitään kylmäkäsittelyjä. Annoin viime keväänä ystävättärelle muutaman pussillisen erilaisia unikoita, jotka hän kylvi keväällä ja ne kukkivat upeasti sitten kesällä. Mullan pintaan kylvettävät siemenet saattavat kuivahtaa niin, että eivät sitten idäkään, jos ei kylvöstä huomaa kastella.

Sepäs se niksinä onkin kun suositellaan kylvöä keväällä näille pioniunikoille ja minun mielestäni syyskylvö toimii paremmin.

Toivoisinkin kokemuksia ihmisiltä, sillä oman tonttini otanta on pieni

Minä kylvin keväällä ja hyvin ovat itäneet. Pitäisi varmaan harventaa, mutta en viitsi. Kilpailkoon keskenään. Kasvupaikkana on vanhan kompostin alusta, puolivarjo-varjo. Enkä juuri edes kastellut niitä, pari ekaa viikkoa kerran viikossa roimasin vähän vettä päälle, mikä näkyy siementen liikkumisena.

Minä luin jostakin, että pioniunikko vaatii "pienen" kylmäkäsittelyn, siksi se kylvetään jo huhtikuussa, huhti- ja toukokuun kylmät yöt hoitavat asian.  

Mutta jos se kerran kylväytyy itsekseen (pussissa luki niin, ei ole kokemusta, ovat vasta ekat pioniunikkoni kypsymässä), niin eihän sillä sitten liene merkitystä kylvääkö ne keväällä vai syksyllä. Kunhan keväällä on siis riittävän ajoissa liikkeellä.

Minä kylvin joskus kuukausi tai vajaa sitten ja ovat nyt muutaman sentin pituisia ja viikkoa myöhemmin viereen rivin ja nekin jo ovat hyvin itäneet.Samalla tavoin tein viime vuonna,siis melko myöhään ja kukkivat ihan hyvissä ajoin.Anita minultakos sait ne siemenet,ovat kyllä ihan samoja mitä ite istutin.

Kävin juuri tarkistamassa,eka kylvö noin 10 senttistä ja toinen noin 3 senttistä,kasvavat aikas nopeasti.

Temskulta Lapualla saatu ja etelään muuttanut pioniunikon reppana pöhähti pontevaan kasvuun heti maahan päästyään. hymy Toivottavasti tekee siementäkin! Ja annan sen siis itää heti samantien syksyllä!

Pikkuruusu, sinulta sain ne siemenet. Vika ei siis ole siemenissä, vaan niiden kylväjässä. Olisiko niin, että se kahvi ja konjakki unohtui?

Ensimmäinen itsellään kylväytynyt kukki jo tänään

Oi, IHANA! Olen käsi ojossa myöhemmin siemenien perään naurua

Voisiko Temskukka laittaa vielä kuvan, missä lehdet ja varsi näkyvät paremmin, kun juuri yksi ihminen ihmettelee muutaman talon päässä tuolla, mitä hänellä oikein kasvaa aivan täynnään kivijalan vieressä. Näin äkkiä katsottuna kasvusto vaikuttaisi saman oloiselta, ellei sitten sinivaleunikolla ole saman tyyppistä?

Eikun sori sori, nyt vasta kerkesin hoksata, että tätä keskustelua on jo näin monta sivua ja monta tarkkaa kasvustokuvaa löytyycool

pihamittari, ei se ylläpito sitä siirrä, ja modet ei pysty. Sinun pittää se siirtää ite. Eli poistat sen oman viestisi painamalla sitä roskista ja sitten kirjoittelet sen uudelleen (tai tietty ennen poistoa copy-pastaat sen tekstin) sinne "ärsyttää" -osastolle.

Jaha, no kiitos nanikka !