Mie kylvin eilen muajussilta saatuja pioniunikon siemeniä tuonne ukkokullan kukkapenkkiin aurinkoiselle seinustalle... Katotaas miten lähtee kasvuun...
Minulla oli edellisessä asuinpaikassa niitä oranssi-ja vaaleanpuna kukkaisia idänunikoita.
Ne pysyivät pystyssä siihen asti kun tuli ensimmäinen sadekuuro. Ja yleensä aina kun ne olivat kaikki auenneet, tuli joku ukkoskuuro joka hakkasi ne maahan. Tännekin on mukana kulkeutunut muutama oranssi, viimekesänä pysyivät pystyssä kun ei sattunut satamaan kukinnan aikana. Pikkutaimiakin on tullut lisää. Saa kyllä anteeksi mahdollisen kaatuilun, ovat kuitenkin niin kauniita kukkiessaan
Jaa-a, mitenköhän miun kylvöjen kanssa nyt kävi...Tuota lunta kun on tullu eilisen iltaa ja nytkin on maa ihan valkoisena
Liisukan kuvassa on samaa tummaa unikkoa , jota minulla oli viimekesänä. Ihastuin siihen täysillä, varsinkin sen harmahtavan vihreisiin varsiin ja lehtiin. Kukan värikin oli aivan ihana.
En ole vielä löytänyt noita siemeniä tänä keväänä. Mikähän niiden nimi mahtaa olla ?
Minunkin pioniunikkopenkkini on aivan piukassa siementaimia, ja häälyn kahden vaiheilla: Harventaakko vai annankon luonnon hoidella? En ole koskaan harventanut mutta ei koskaan ole näkynyt noin paljon noita siementaimia ja noin tiheässä. Eli taidan kallistua jonkinlaiseen harventamiseen. Mitenkähän sen tekisi kätevästi jollain aseella, pioniunikkopenkkini on noin 9 m pitkä ja sormin nyppimällä siihen menee tunti poikineen...
Kannattaa varmaan odottaa että taimet kasvavat hiukan isommiksi, on helpompi, vai olisiko nyt aika vaikka haravoida harvalla rautaharavalla tms.?
pihamittari, todennäköisesti samalla paikalla kasvaa tänäkin vuonna tummia(kin) unikoita -siementävät aikas tehokkaasti.
Jostain olin lukevinani, että vuosien mittaan taantuisivat yksinkertaisiksi -lieköhän totta tuo, vai unta?
Omani tilasin Isoäidin kasveista, pussin päällä näkyy olevan latinaksi nimi P. paeniflorum.
Pussinpuhjalla olis vielä siemeniä....*vink -vink, jos joku tarvii...*
MarjaBee: mä ainakin laitan omat pioniunikkoni muoviruukkuun, jonka laitan korkeahkoon tinapönttöön partsille. Viimekesänä taisin kasvatella jossain saviruukussa. Että kyllä nämon aiva omialtaasia ruukkukukkia
Kirjoitan tänne muistiin sen mahtavan kylvötavan joka tänään esiteltiin Iloa Puutarhasta -ohjelmassa.
Kypsyneet siemenkodat huljuteltiin normaalissa keittiösiivilässä niin, että siemenet putosivat alla olleeseen astiaan. Sitten siemenet sekoitettiin sangossa hyvään multamäärään ja heiteltiin multineen penkkiin. Ei tule liian tiheää.
Homman jujuna oli se, ettei pionien annettu siementää itse vaan kaikki kodat piti kerätä.
Kiitos ohjeesta Temskukalle. Samaa kikkaa voisi käyttää moniin muihinkin kylvöksiin!
Tattadaa! Pioniunikot, kylvös nro 2, itivät! Kunpa taimet selviäisivät loppukesään asti, vaikka joudun olemaan väähän väliä poissa ja kukat sulhon armoilla. Olisi upea tänä kesänä nähdä, miltä pioniunikot oikeasti näyttävät. ensi kesäksi on jo pussi siemeniä varattuna...
Ensimmäinen näin suuri nuppu näkyvissä.
Oho.koska oikein olet kylvänyt,minulla taimet vasta pari senttisiä
Olen kylvänyt ne maaliskuussa esikasvatukseen. En tiennyt edes mitä siemeniä ne olivat. Sain niitä pelakuulta ylimääräisenä, nimeä ei ollut pussissa. ja sitten kun olivat taimella, ne tunnistettiin täällä. Istutin maahan toukokuun lopussa.
Miksi kukkavarressa oleva nuppu on mennyt alaspäin? Kuuluuko ollakin, vai onko jotain pielessä? Kasvi on muuten ihan mielestäni ok.
Ellen pahasti väärin muista, niin noin se kasvaakin. Oikenee pystyyn, kun nuppu alkaa aukeamaan.. on vähän ujo tuossa vaiheessa.
Samaa mieltä vuokkiksen kanssa. Ujostelee tuossa vaiheessa ja nostaa leuan pystyyn avautuessaan.
Ei näy minullakaan vielä nuppuja pioniunikoissa, mutta muuten aika mukavassa kasvussa! Tässä nyt unikoista keskusteltaessa, niin missä vaiheessa kannattaa idänunikoista ottaa siemenet talteen? terälehdet alkavat nyt varista ja varrenpäässä heiluu nätti siemenkota, vai miksi niitä lie nimitellään
Siemenkodat otetaan talteen, kun ovat kuivunut ja vaalean ruskehtavia. Heilutellessa kuuluu rapinaa..
Omiani juuri katselin,ne olivat samanlaisesti nuupallaan kuin Pirkko-Martan kuvassa. Minä laitoin siemenet maahan jo syksyllä ja ovat nyt nupulla. Ne siemenet jotka laitoin keväällä, eivät edes itäneet
Kertokaapas kokemuksianne jos olette saaneet minulta niitä pioniunikon siemeniä syksyllä - suosittelin sitä syyskylvöä. Minulla se toimii parhaiten, kokeiltu ja huonoksi havaittu on esikasvatus ja kevätkylvö - tai no ei huonoiksi vaan huonommiksi.
Jakelin niitä siemeniä tänne omalle kylälle myös ja emännät kertovat ettei kukan kukkaa näy, ja yksi kertoi iloissaan silloin syyssateilla että itivät jo! Ja minulla on pioniunikkoa tontilla jo suurinpiirtein miljoona, joko spontaanisti tai tarkoituksella syksyllä kylvetyistä.
Puutarhanettiläisiltä olen saanut näitä "mustien" pioniunikkojen siemeniä. Odotan koska miesväki hoksaa tämän yksilön, joka sateisella säällä näyttää aika erikoiselta