Unikko: Pioniunikko, Papaver somniferum

No nii-i... se toinen palsta Pionium kun on joku ihmeen "eksoottinen atomi" eikä mikään kukka... Pioniunikot on tällä palstalla.

...ja nyt tyhmä kysymys: voiko noita pioniunikon siemeniä heitellä ihan vaan ruohikkoon (kohtaan, josta ei leikkurilla mennä), vai pitääkö niille ihan penkki perustaa? Tykkään vanhan torppani villistä "puutarhasta".

En usko, että jaksavat nousta, jos ihan vain ruohikkoon niitä heittelee. Sen sijaan kannattaa sieltä täältä rapsutella pieniä laikkuja mullokselle, ja kylvää siemenet niihin. Kun taimet pääsevät vähän vauhtiin, ne pärjäävät heinällekin.

Osaisiko joku valaista kun olen ihan sekaisin noista unikoista mennyt. Ovatko pioniunikot jonkun ryhmän yleisnimi ja esim oopium ja idänunikot ihan eri porukkaa.

Kotoa löytyy kyllä noita muita unikoita mutta ovat sen verran hienoja teidän pioniunikot olleet että niitä pitäisi saada. Pusseissa olevat kuvat ovat hyvin samanlaisia kun pioniunikoiden mutta onko niissä kuitenkin eroja niin että kauppaan täytyy lähteä taas siemeniä hakemaan.

Tämä unikkokysymys kiinnostaa minuakin. Risteytyvätkö pioniunikot, idänunikot ja siperianunikot?

Hemputti, kirjoitin pitkät pätkät tekstiä linkkeineen ja naps -yht´äkkiä kaikki katosi ruudulta...
En usko, että eri lajit risteytyvät keskenään, mutta saman lajikkeen sisällä lajikkeet varmasti!

Voisiko tuota pioniunikkoa laittaa ruukkuun tai parvekelaatikkoon??? Mulla olis noita siemeniä, kiitos Muajussin, mutta kun piha ja kukkapenkit puuttuu... Vai saisinko joltain penttiläiseltä ylimääräisen kukkapenkin...? silmän isku

Eipä hassumpi idea, MarjaBee! En ole mikään pioniunikkoasiantuntija hymy, mutta miksei ne tarpeeksi kookkaassa ruukussa kasvaisi, siinä missä maassakin? Voihan sitä kokeilla 1-2-vuotisena siinäkin..

Mulla on kanssa ihania puna-valkoisia pioniunikkoja, ne voisi olla aika hehkeitä isossa ruukussa! Tosin istuttelen kaikkea myös vanhoihin puulaatikoihin ja vanhoihin pönttöihin, joten en ole ainakaan sen suhteen kovin ronkeli...

Juu, taidampa laittaa kylvöt "tulille"... naurua

Mun pioniunikot ainakin kasvaa melko korkeiksi, eli ihan parvekelaatikkoon parvekkeen yläkaiteelle en laittais, mutta ruukkuun sopivat varmasti.
Syksymmällä komeat siemenkodat koristaisivat varmasti hienosti parveketta!

Jonkinlaista tukea varmaan kaipaisivat sekä laatikossa että purkissa, sillä kaikki unikot ovat aika lamoavia.

Minulla taas on kokemus, että nämä pioniunikot ovat tosi hyvin pystyssä pysyviä, meilläkin, vaikka sentäs tuulee reippaastikkin.

Oletan että läpäisevä ja hiekkainen maa tuottaa tukevampia pioniunikoita kuin liian hikevä ja multainen.

Voisikos lajikekin vaikuttaa tuohon lamoavuuteen (lamouvuuteen? lamoavouteen? sanasokeus iski) , jotkut on pystympiä kuin toiset notkuvat. Vähän kuin me immeisetkin.

Dave''s gardenilla on aina hienoja kuvia kasveista, tässä linkki pioniunikkojen kuviin.

sajohan linkistä käväisin katsomassa, olisiko tuolla saitilla lisätietoja pioniunikosta ja kas, yksi nikki kertoili, että se on ooppiumunikon (Papaver somniferum)muunnos. En usko eri lajien risteytyvän keskenään, muuten meillä olisi jo sekoituksia...

Minulla pioniunikot tulee metrisiksi, mutta pysyvät hyvin pystyssä.

Tähän taloon muuttaessamme tein kahden pihaantuloväylän (eli siis meidän tontlle on 2 liittymää kylätieltä) väliin penkin (jossa nyt kasvaa unikoita, kellokukkia, kärhöjä, humalaa, sipulikukkia, salkoruusua, sormustinkukkia ym. ), joka ensimmäisenä vuonna näytti tältä:

Seuraavana vuonna kuvattuja:

Onko pioniunikolla joku toinenkin nimi; kävin parissa puutarhamyymälässä, enkä tuolla nimellä löytänyt. Opiumunikon kuva näytti vähän samalta.

Papaver somniferum, oopiumunikko on se laji,

lajikkeita:

Laciniatum-ryhmä, mm. ''Daneborg''

Paeoniaflorum-ryhmä,pioniunikko, Peony-lajikkeet

Kiitos. Luenpa pussin kyljestä ensi kerralla tarkemmin.

Kiitos tiedoista, ripeksin joka pussista niin katsotaan mitä tulee

Unikot näköjään ovat jotenkin jääneet minulle mustaksi aukoksi, näyttää löytyvän yksivuotista, kaksivuotista ja vielä monivuotistakin, olen niitä vähän karttanut kun jotenkin on ollut sellainen mielikuva että eivät pystyssä pysy vaan kaatuilevat ja retkottavat pitkin pihaa vähemmän kauniina.

Väärässä ilmeisesti ja toivottavastikin nyt sitten kokeillaan, perästä kuuluu

Monivuotiset idänunikot kaatuilevat helposti. ( Ainakin tämä minun omani kerrottu- ja oranssikukkainen.) Ne myös kuivattavat lehtensä ruman näköisiksi kukinnan jälkeen. Mutta nämä yksivuotiset P. somniferumit ovat pysyneet tosi hyvin pystyssä. Ainut ongelma on siinä, että kun siementävät itsekseen, niin pitää osata harventaa taimet kunnolla. Mitä tiheämmässä kasvavat, sitä pienempi on yksittäinen kukka.

Minulla on tasan yksi monivuotinen unikko pihalla sekin vahingossa tuonne nurkkaan unohtunut, sellainen karvalehtinen, oranssi kukkainen, joka ei pysy pystyssä päivääkään surullinen ja siitä olen käsitykseni unikoista muodostanut.