Unikko: Pioniunikko, Papaver somniferum

Luulin, että minullakin olisi pioniunikoita, isoja, vaalealehtisiä, mutta kukat ovat tummia ja yksinkertaisia, ooppiumiako?

Mitä tulee jos kylvän nyt pioniunikon siemenet penkkiin? Ovatko ne sitten ensi kesän kukkijoita - eli vaikka lehtiä ehtiikin kasvattaa tänä kesänä vielä, onko samasta kasvajaksi ensi keväänä?

ei ole kasvajaksi ensi kesänä, heitä syksyllä siemenet maahan

off topic - kuinkas siperianunikon kanssa tehdään?

sama, sehän on lyhytikäinen monivuotinen

sen viihtymistä kannattaa hiukan avittaa ja ripotella siemeniä sinne, missä haluais sen kasvavan

tosin se on hento vahvaluonteinen ja haluaa itse valita kasvupaikkansa… kuiva sorainen kasvupaikka on sille mieleen

Kiitos, kibu. Odottelen sitten syksyyn :slight_smile:

Aaahh… toi on sen minun suosikki punainen,jos pistän käden alle tippuuko muutam siemen ?

Nuu, säästä muutama siemen ja kylvä vasta keväällä :slight_smile:

Kibu, Kertoisitko vielä tyhmälle että miksi? Itää eri aikoihin ja saa pitemmän kukinnan? Vai siksi että keväällä kylvetyt lähtee paremmin kasvamaan? (meinaan nää viime talvikylvöni oli onnettomia tapauksia, siellä joitakin sentin mittaisia nyt kasvaa).

Kibun ajatusta en tiedä, mutta kylvän unikoita sekä syksyllä että keväällä ihan siksi että kukinta-ajasta tulee sillä tavalla pidempi. Syksyllä ripsuttelen siemeniä suoraan kodasta maahan, keväällä kylvän pari satsia parin viikon välein. Tänä vuonna keväällä kylvetyt lähti myöhään itämään kun oli alkuunsa niin kuivaa, nyt ovat kuitenkin terhakalla taimella, syksyllä kylvetyt nupulla ja kukassa. Toiveissa siis olisi saada nauttia unikoista pidemmälle syksyyn =)

Minä harrastan syys- ja talvikylvöä. Semmoisenkin olen oppinut, että ikäänkuin taantuu jos kauan kasvaa samalla paikalla, eri kannattaa heitellä siemeniä aina vähän uusiin paikkoihin. Ja tosi tanakoita ja kauniita kasvaa tuolla hienossa hiekassa.

On se niin väärin, kun toisilla kukkii ojanpenkatkin!

Ja goottipenkki, voi maharotoon :smiley:

Nuu, Fellowia mukaillen

unikkojen siemeänsato on yleensä huikea, niitä riittä ruipittavksi vaikka mihin,

esikasvatuksesta sisällä ei ole mitään hyötyä

Eilen laittelin sirkkalehdellä olevia taimia maahan jotain sata… Huonosti olivat itäneet keväällä kylvetyt, vain murto-osa lähti kasvuun. Viime viikolla tein hajakylvön sisällä (kuistilla) laatikkoon. Itivät tosi nopeasti ja nyt pääsivät ruohokatteeseen tehtyihin koloihin. Toivon, että tästä heinäkuisesta esikasvatuksesta olisi sen verran hyötyä, että saan edes muutaman kukkivan. Vaikka olisivatpa nuo varmaan pihallakin itäneet :slight_smile:

Kiitos raitavomppu ja MarjaBee siemenistä! Tässä kukkivat elämäni ensimmäiset pioniunikot (seassa ruiskukkaa) sydän

Tällaisetkin pörröpäät löytyvät porukasta:

No niin siinä taas kävi että sain jotain muuta kuin ostin. Nämä muka Flemish Antique

No leijan siemenissä löytyy aina uusia variaatioita

Upeita unikoita teillä! Minulla kukkii vasta näitä tuikitavallisia, mutta isoja ja näyttäviä nämäkin, kunhan aloittavat kunnolla kukinnan..

Flemish Antique availemassa kukkaansa. Ehkä jo huomenna auki kokonaan?!

Olen niiiiiin harmissani kun omat unikkokasvustot jäivät unelmiksi vaan. Mutta ensi kesänä ehkä täälläkin :slight_smile: Kiva katsella kuvia teidän ihanuuksistanne.

Nuu, et ole ainoa, jota harmittaa. Kun vielä sain penttiläisiltä uusia ja hienon värisien siemeniä!!

samoin omista “mustista” otetut siemenet itivät ja kasvavat niiin hitaasti! Tasan ei käy onnenlahjat;-(

Nyt vain ensi keväänä pitää löytää uusia siemeniä!?