Unikko: Pioniunikko, Papaver somniferum

Upeat!

Temskukka, ei ole pelkoa että kyllästytään! Lisää kuvia vaan!

Temskukka, en ole sinulta saanut siemeniä. Tämä pallero on leijan siemenistä

Perässä tullaan naurua
Kuivassa paikassa saattaa unikko jäädä aika pieneksi

Ei näihin kuviin voi kyllästyä, se on ihan turha pelkokukkanen Muoks: Ihana toi Liisukan pieni unikko... muistuttaa meitä unikonkasvatuksessa syystä tai toisesta epäonnistuneita että ihan yksin emme ole pomppivaa hymyä

No, mutta -kyllähän sekin sentään aikoo kukkia : )

Onko pioniunikoita yksinkertaiskukkaisinakin? Minä kylvin monenlaisia unikoita tänä keväänä purkkeihin ja levittelin niitä sitten penkkeihin. Ne mitä mielestäni kylvin pioniunikoina ovat melkein kaikki yksinkertaiskukkaisia. Muutama kuva on tuolla unikot kaikki palstalla. Ovatko ne pioniunikoita? Varret ja lehdet on kyllä samannäköisiä kuin tämän palstan kuvissa.

onneksi on:-) makuasia tietenkin mutta ovat mielestäni kauniimpia kuin pullerot kerrotut.

Niin minunkin mielestäni. Seassa on jokunen kerrottu yksilö, mutta suurin osa minulla on tuommoisia yksinkertaiskukkaisia. Hyvä niin. Kunhan vaan lisääntyisivät. Nyt niitä on vain yksi siellä toinen täällä.

Papaver somniferum, oopiumunikko

yksinkertaisia

Papaver somniferum, Laciniatum-ryhmä

ovat niitä hörhelöisiä

Papaver somniferum Paeoniflorum-ryhmä, pioniunikko,

ovat niitä kerrannaiskukkaisia pulleroita

kiitos oikaisustasi, kibuvitsi. lupaan kutsua yksinkertaisiani tästä lähtien huumeunikoiksi:-)

Tiedätkö kibuvitsi oopiumunikon siementen syömäkelpoisuudesta? Siemeniä tulee aika paljon, ei tarvitsisi ostaa kaupasta leivontatarkoitukseen :wink:

Käsittääkseni “leivontaunikonsiemenet” ovat oopiumunikoiden siemeniä, mutta onko lajikkeella väliä?

samaa “kamaa” :slight_smile:

siemenet sämpylöihin ja kodat kuivakukiksi

Taidan olla omavarainen ensi talven! Olen leiponut myös unikonsiemenkakkua, josta pidän paljon.

Nämä pullerot pioniunikot ovat valitettavan haaleita väreiltään.

Kaisaliisa, saammeko unikonsiemenkakun reseptin tuonne alemmas reseptinurkkaan? Minulla on ollut kurpitsa-unikonsiemenkakun ohje, vaan nyt on kadoksissa 8 ].

Laitoin jo muistilapun itselleni…

Muutaman minuutin tauko siivouksesta....laitan tässä välissä napsaisemani kuvan. Pioniunikot olivat avautuneet viime yönä. Ei ollut tämä purple passion ihan sen värinen kuin odotin. Odotin sellaista ihanaa vaaleanpunaista kuin Temskukalla on. No, menee kun taustalla on viiruhelpiä antamassa kontrastia.

Kauanko muuten unikko kukkii? Pari viikkoa?

Minulla aurinkoisessa kohdassa yksittäinen kukka ei kestänyt kun pari päivää, mutta kun uusia aukeaa kokoajan lisää kukkia riittää siten pitkään. Niitä täytyy siis olla runsaanlaisesti niin kukintaa jatkuu pidempään.