Minullakin on monta vuotta tullut mustaa pioniunikkoa samaan penkkiin, mieheni ihmetteli että ompas hienoja tulppaaneja, on keväällä nähnyt samassa penkissä tummia tulppaaneja, luuli kai että nyt niitä taas tulee.
Jepulis Pari kolme päivää olin poissa ja sillä aikaa ekat pioniunikot on auennut!
toinen
kolmas
tämä vielä vähän ujostelee
Ai hei, onks tää pioniunikko luonnostaan myöhäinen kukkija? Luulin että se oli vaan mulla kun vasta toukokuun lopulla sain siemenet maahan. Nii, ja on kait tää kylmä kesäkin vaikuttanut.
Minullakaan ei vielä kuki, tämä kesä on hidastanut kasvua, toukokuun lopulla minäkin osan kylvin, mutta osan laitoin syksyllä. Tosi huonosti ovat tänä vuonna kasvaneet.
Hehee, ja minä kun luulin että kukkivat sillä aikaa kun olin lomareissulla. Mutta eipä siis hätiä mitiä, eikun odotellaan.
Siemenkirjeen siemeniä otin muutaman jostain pussista nimellä Applegreen.
Tuloksena hauska hörselö:
Kylvin nämä muuten heinäkuussa ja koulimisen jälkeen kasvoivat pari viikkoa kasvarissa, jonka jälkeen siirsin ulos omille paikoilleen.
Minun "Applegreen" näyttää tältä. Kukkinut vasta pari viikkoa. Enemmän tykkäsin yksinkertaisista oopiumiunikoista. Pysyvät ainakin minulla pystyssä paremmin kuin nämä pampulat. Tässäkin tämä kumartelee jossain persiljan seassa : D . Maan laatu, kasvupaikan valoisuus ja kasvukauden säät vaikuttaa tietysti tukevuuteen.
Liisukan Applegreeneissä lajike on taantunut (risteytynyt tai sitten se ei säily samanlaisena itseään pölyttäenkään) Muistelen, että pioniunikoilla on taipumus muuttua vähemmän kerratuiksi. Nämä minun ovat kaupan siemenpussista. Nimen perusteella kuvittelin, että viherrystä olisi kukassa vähän enemmän...
Vuorostaan tämmöinen auki
Keväällä kylvetyt siemenet osuivat liika tiuhaan ja tulos tänä päivänä tällainen tureikko. Pioniunikot ottaneet vallan ja paljon vielä nuppuvaiheessa.
Herrajestas, sullako on tuota tummaa pioniunikkoa, kerää mulle siemeniä talteen, niin saadaan meillekin.
Ei ole vuodet veljiä keskenään kukkien kasvatuksessakaan, kun selasin läpi tätä ketjua, niin sivulla 25 minulla on kuvia viime vuotisista valtavista unikoista, nyt niistä otetista siemenistä kasvatetut ovat lähes yksinkertaisia, ja vasta muutamassa kukkia! Yksinkestaistuukohan niiden kukinta vuosien mittaan vai!? Ensi keväänä taidan ostaa Keskiseltä uusia siemeniä, kun ne viime ja toissa vuonna onnistuivat niin hyvin. Tosin viime vuonna toissa vuotisista kerätytkin kukkivat samoin kuin kaupasta ostetut! Huono vuosi nyt! Vaikka näyttävät teillä muilla onnistuvan.
Realta hyvä idea tuo tumman pioniunikon ja keltaisen lupiinin yhdistelmä. Täytyypä kokeilla ensi vuonna.
Ripsireunainen valkoinen ihanuus
Ei näihin kyllästy ikinä
Kesän viimeisiä pioniunikkoja kukassa, vielä muutama valkoinen availee nuppujaan.
rea, sun “tureikkosi” on mun mielestä tosi kaunis! Jos joku haluaa, minultakin saa tuon tumman “black dragonin” siemeniä kunhan kypsyvät. Ostin 4 pussia unikon siemeniä lisää ja tähän 10x15m pihalle ei ihan hirveitä taida mahtua kaiken muun sekaan
Mutta parempi liikaa ku liian vähän!