Vaaleanpunaiset ovat jotenkin oudosti ottaneet tummemmista sisaristaan sävyä.
Minun 0,1 neliön pioniunikkopelto alkaa vähän ränsistyä, koskas ne siemenet olisi kypsiä vai kypsyisivätkö, jos otan noita pötiköitä vaikka maljakkoon?
Anna kypsyä pellolla. Siemenkota ruskettuu ja yläosaan aukeaa reiät - silloin siemenet ovat kypsiä.
Unikonsiemeniä kypsyy nyt koko ajan, saa olla silmä tarkkana että saa sopivaan aikaan kerättyä. Siemenet on luonnonvalmiita kun siemenpompula alkaa olla ruskea ja kuiva tai hatun ja pompulan väliin raottuu pieni tila josta siemenet varisevat. Maljakossa voi kuivata vihreitä siemenkotia, mutta siitä mulla ei ole kokemusta, säilyykö itävyys hyvänä, jos siemenkodat kerää ennen (paljon) ennnen aikojaan.
Ok, hillitsen siis vielä vähän aikaa leikkaushimoa
minkä värisiä nuo siemenet on kypsinä? (keräsinköhän liian aikaisin, kun en näitä ohjeita ollut vielä lukenut…)
mustia, harmaita tai tumman ruskeita
Mun pioniunikoilla oli myös vaalean hiekan värisiä siemeniä. Keräilin äsken niistä kuivista siemenkodista siemeniä ja heittelin penkkiin. Toivottavasti ne nousevat ensi keväänä maasta.
otan syksyllä tähän aikaan siemenkodat sisälle ja yleensä pidän ne kokonaisena kevääseen, nyt tumman kodat jo aukesivat ja tiputtivat siemenet pois. Ei mielestäni ole väliä vaikka ovat vielä vihreitä ,kyllä ne sisällä kypsyvät!
Valtava määrä yhdessä kodassa on siemeniä, niinpä ei kaikkien tarvi edes itää.
Ei kellään sattuisi olemaan ylimääräisiä valkoisen pioniunikon siemeniä? Mulla oli vain muutamia tänä kesänä, ja tyhmä kun olin en tajunnut niitäkään merkitä. Vaihtarina saa halutessaan noita itse kerättyjä siemeniä, sekaista sorttia, suurin osa kesän pioniunikoista oli muistaakseni violetteja.
tilasin monenlaisia unikoita äsken: suurin osa somniferumia. Olisinko järkevä, jos kylväisin ne kasvupaikkaan nyt jo peittäen ohuelti hiekalla? Kun viimeksi kylvin toukokuussa vasta, eivät ehtineet osittain kuivuudesta johtuen.
nostan äskeistä unikkojuttua.
Ainahan voi kokeilla… korkeintaan siinä menettää ne siemenet. Mikäli esikasvatustilaa on, harkitsisin esikasvatusta keväällä.
niin vähän arvelin… jos laittaisin pieninä tuppaina kylmään kasvihuoneeseen joskus maaliskuun lopulla?
Itse pari päivää sitten ripottelin kukkapenkkiin pioniunikkojen siemenet. Keräsin tämän kesän sadosta ne, ja oletan etteivät enää ehdi tämän syksyn puolella itämään joten uskalsin kylvää jo. Jos niin ikävästi käy että kelit ovat pitkään lämpimät ja siemenet itävät, on niitä jäljellä sitten myöhäisempääkin kylvöä varten mikäli sellaisen joutuu tekemään.
Ne siemenethän voi kylvää vaikka lumi olisi jo ehtinyt sataa, siihen vaan lumen päälle penkkiin. Itävät keväällä sitten omia aikojaan.
Viherpeippo, jos et kaikkia uskallakaan laittaa suoraan maahan niin laita osa niin pääset näkemään eron kasvihuonekasvatuksesi ja ulkona suoraan itäneiden välillä.
mikä riski suorakylvössä on? Siementen kulkeutuminen lintujen nokassa tai veden mukana pois vai paleltuminen?
En oikeastaan usko, että suoraankylvössä on mitään riskiä. Itse oon noita pion-i ja ooppiumunikoita kylvänyt syksyllä tai aikaisin keväällä. Paras kukinta ja yllätys vielä tuli kerran, kun levitin kmpostimultaa syksyllä kukkapenkkiin ja siemenet putkahtivat sieltä esiin. Voithan jättää osan kevääseen, mutta tarpeen se tuskin lienee. Jos keväällä et sitten ehdi/muista/viitsi niitä kylvää, niin ei ne siellä siemenpussissakaan paljoa kuki.
Riski suorakylvössä syksyllä on se että siemenet ehtivät itämään jo ennen talven tuloa. Itänyt kasvusto sitten menetetään. Mutta jos kylvön tekee tarpeeksi myöhään niin ei pitäisi olla minkäänlaista riskiä
Tai että katit käy kuopimassa - toki siihen auttavat kylvöksen päälle laitetut risut.