Ajattelin laittaa nyt syksyllä ja ensi keväänä useassa erässä jos saisi pidempiaikaista kukintaa. Ensimmäiset heittelin maahan muutamia viikkoja sitten juuri sitä silmällä pitäen että jos ensikeväänä itäisivät sitten jo aikaisemmin. Liian aikaisin menivät maahan ja näin siinä sitten kävi:
Onneksi noita nyt kuitenkin löytyy viimekesän jäljiltä ihan mukavasti jäljellä. Viimekesänä suurin osa viimekesäisistä oli tälläisiä violetteja rimpsuisia, tuommosia kauniita pehmeitä kerrottuja ei montaakaan ollut…
Kylvin keväällä pioniunikkoa kukkapenkkiin, ei noussut yhtään tainta, ja vasta olin ostanut kaupasta sen siemenpussin.
Ethän peittänyt siemeniä ?
Kävin äsken karistelemassa pioniunikon siemeniä urakalla. Toivottavasti edes joku ehtii kukkimaan. Laitoin montaa erillaista. Piti tosin laittaa aikaisemmin, mutta unohdin.
Pioniunikon taimia ensimmäisen kerran löytyi itsestään kylväytyneenä kukkapenkistä:))
Mielenkiintoista minkä värisiä ovat.
Kerätyt siemenet ovat vieläkin pussissa kapissa, kuinkahan ne on sinne unohtuneet!?
Taitaa olla vielä liian aikaista kylvää pioniunikkoa? Kuka muistuttaisi minua sitten, kun aika on sopiva?
Jokohan nuo uskaltaisi kylvää vai vieläkö pitää pelätä, että itävät?
Keleistähän se on kiinni, aika lämmintä taitaa olla edelleen ja luvattu jatkoonkin ?
Sitä pelkäsinkin.
Toisaalta itsestään kylväytyvät kesän aikana, jo heinäkuussa.
Joko kylvit ne unikot Anita? Mietiskelen juuri uskaltaisinko laittaa, kun noita kelejä näyttää riittävän vieläkin.
Tarhatyräkki, oletko selvännäkijä? Justiinsa tänään otin pussukat esille ja tarkoitus oli kylvääkin ne, mutta pieni flunssanpoikanen sai niin laiskalle tuulelle, että päätin vielä siirtää huomiseen.
Tuskin ne näin kylmällä itävät.
Täälläkin pussia hypistellään, pitäiskö käydä ripottelemassa…
Aamun auringonpaiste sai minut ottamaan itseäni niskasta kiinni ja kävin ripottelemassa siemenet maahan. Sinne meni kuuraiseen maahan muutama pussi ja nyt vain odotan, että edes muutama niistä itäisi keväällä. Kaikille lajikkeille ei löytynyt paikkaa
Mie laitan aattona kun ovat luvanneet +5 ja sadetta:)
Mitä lajikkeita laitoit?
Laitoin vaaleanpunaista pioniunikkoa ja Danish Flagiä sekä joulunpunaista ruisunikkoa.
Koristekasveina kasvatetuissa unikoissa ei ole mitään kummallisia kemikaaleja. Näin olen antanut itselleni kertoa. Voihan joku liimapää siemenkotia sinulta penkistä vohkia ja niistä jotain tuhrata, vaan kukinnan jälkeen liekö siitä enää haittaa.
Kasvimaapalstalla olen kasvatellut myös "syötäväsiemenisiä" unikoita kaupan sämpylöiden koristeluun tarkoitetuista siemenistä ja hyvin on niissäkin siemenkodat saaneet olla rauhassa. Metalliset vesihananliitokset aina katosivat, kunnes ostin muoviset. Ammattimiehet/pojat kyllä osaa asiansa.
Kyllä kaikenlaisia unikoita uskaltaa viljellä, vaikka kuuluvat oopiumiunikoihin (Papaver somniferum). Ohjeet unikon lypsämiseen löytyvät aivan helposti, mutta se ei liene nyt kovin muotia…
Itse olen käyttänyt ruuanvalmistuksessa pioniunikoiden siemeniä, hyviä olivat. Olen leiponut mm. kakkua omien unikoitten siemenistä.