Unikko: Pioniunikko, Papaver somniferum

pioniunikko, oopiumiunikko ja leivänkoristelusiemenunikko on kaikki samaa lajia, P.somniferum. Siemenissä ei ole samoja aineita kuin siemenkodasta tihkuvassa nesteessä.

Tai on mutta ei niin paljon…
Saksassa sitä mohn-siemenmössöä saa ostaa oikein kaupasta kuten meillä esim. mantelijauhoa. Siitä tuli aivan erinomainen leivonnainen, mutta ei menny pahasti päähän.

Eipä taida siemenistä saada sitä vanhan-ajan pioniidänunikkoa?

Kokeillut oon varmaan sen seittämän kertaa, mutta mä en vaan sitten osaa.

Hoyabellalta ihan hyvä kysymys! Pohdin myös tätä asiaa viime kesänä. Muistaakseni lain mukaan viljely on laitonta, koristekasvina kasvatus ei… no mihin vetää raja? No ehkei muutama kasvi haittaa, kun ei nyt sentään koko tonttiaan ole valjastanut unikkopelloksi…?? :smiley: Jostain minäkin olen sen tapaista lukenut, että koristekasveiksi jalostetuilla (kuten kerrannaiset pioniunikot) olisi vähemmän kemikaalipitoista maitiasnestettä

Eikös pioniunikko (Papaver somniferum Paeoniflorum-ryhmä) ja idänunikko (Papaver orientale) ole ihan eri lajeja? Meillä on raakkilan kantaa olevaa idänunikkoa (kiitos Raakki), jotka kyllä alkoivat suorakylvönä siemenestä vallan hyvin. Nehän kukkivat vasta toisena vuonna, kun siemenestä kasvattaa. Mutta sen jälkeen ne kyllä kukkivat joka vuosi ja tekevät reipasta juurta. Viime kesänä niitä jouduin jo kaivamaan pois, kun ne valtaavat alaa niin hurjasti.

Pioniunikot meillä on kaikki yksivuotisia ja nekin kyllä kasvavat hyvin siemenestä ihan suorakylvönä.

Nobile

idänunikko
nobilen tavoin joudun kitkemään. ja väittäisin, ettei sitä lopultakaan saa tontiltaan häviämään:-(

Ovat eri lajeja, ja erinäköisiä morfologisestikin

Totta. Ois taas pitänyt lukee tuo otsikko paremmin…oma vika=)

ja vielä sekin ero, että somniferum tekee yleensä kauniin lilansävyisiä kukkia (jotka sopii vaaleanpunaisten kukkien kanssa) kun taas idänunikko vääntää väkisinkin siihen suuntaan tulenpunaista, etten itse kasvata sitä ollenkaan, paitsi mitä nyt yhden pienen plantun sitä roosaa Pizzicatoa …

Millaisessa maassa teidän yksivuotiset unikot kasvaa?
Kun olen vuosien varrella syytänyt maahan siemeniä sellaiset määrät etten uskalla kuvitellakaan. Rakastan unikoita. Ihan sama millaisia ja minkä värisiä, niitä saisi olla kaikkialla.
Tulos: tuhansia kylvettyjä (ostettuja, saatuja, vaihdettuja) siemeniä ympäri pihaa-> PARI pientä, toki kaunista- mutta siis pienen pientä unikkoa. Ei puhettakaan että kasvaisi suuria jättejä, joiden kanssa muut tuskailevat että paikat täyttyy.
Ainoa mikä voi hyvin on vanha idäunikko (jonka juuren sain aikoinaan siemeneltä tai miikokselta-KIITOS! en jaksa nyt kaivaa muistkirjaani esiin tarkistaakseni) samoin parista taimesta kylvämäni siperianunikot ilahduttavat vuosittain.
Mikään muu unikko ei viihdy :cry:
Verrokkina muuten tässä pihassa kasvaa ihan mikä vaan ja kuinka hyvin tahansa.
Mikä unikoilla on minua vastaan?
(ai juu yhtenä vuonna esikasvatin upean ‘Royal Wedding’-unikon, se nousee maasta vuosittain)
Aina vain kaikki "heittelee siemenet pihalle ja ne kasvaa kohisten itsekseen".
Nimimerkillä epätoivoinen, jolla on taas pussitolkulla siemeniä tuossa kylvettäväksi.

Minulla yksivuotiset onnistuvat parhaiten silloin, kun ne kylväytyvät itsestään. Eli kannattaa kylvää syksyllä tai aikaisin keväällä, ja pintakylvönä.

Minulla kasvavat savisella peltomaalla.

Oma kokemukseni on, että kaupan pusseissa on toisinaan huonoja siemeniä.

R&T, sulla varmaan puuttuu se tärkein osa siitä unikkojen kylvöstä.
Täältä saamani ohjeen mukaan siemeniä heitellään suunnilleen sinnepäin minne niitä haluaa ja sitten mennään sisälle ja otetaan lasi konjakkia.
 Tosin ei tuokaan konsti meinaa tehota meillä, siperianunikko on ainoa mikä tykkää. Ja se kasvaa pihalaattojen yms. välissä. Pitänee vaihtaa konjakkimerkkiä, tai sitten vika on siinä että minä kylvän ja mies juo sen konjakin.
Muoks: puutarhamessuilla Niittysiemenen (?) osastolla myyjä sanoi että unikko vaatii itääkseen sen ettei muut kasvit sitä peitä, eli kylvö joko myöhään syksyllä/tosi aikaisin kun muut kasvit eivät ole vielä nousseet tai sitten kylvää sellaiseen kohtaa missä ei kasva muuta. Se ei siis riitä että ei peitä, vaan pitää katsoa että pariin viikkoon ei mikään maasta nouseva kasvi peitä siemeniä.

jep, koska "unikot ovat niitä, jotka itävät valossa"
semmonen rento ranneheilautus joskus syysiltana. saunan jälkeenkin voi kylvää kun käsiään ei saa tahria multaan siinä puuhassa. kaikkein paras on tässäkin tapauksessa antaa kokonaan luojan haltuun kylvö ja kasvatus.

Sitä vaan ei tule aina ajatelleeksi että se, ettei peitä mullalla, ei riitä, vaan ei saa peittää millään eli ei muilla kasveillakaan. Ja unikko on kuulema tosi arka tämän suhteen. Siksi valmiiseen kukkapenkkeihin ei unikkokylvöt kuulema välttämättä onnistu hyvin.

Voi juutas, minä heittelin siemeniä just viikko sitten vähän siihen suuntaan johon unikkoja haluaisin. Mutta se konjakki nyt jäi. No, saa nähdä nouseeko vai ei.

Auts, kun en tykkää konjakista- ehkä hyvän asian vuoksi voisin niellä lasillisen :wink:

Ei maar, tuossa taitaa olla suurin syy, en ole ajatellut että meillä koko piha on hyvin rehevä joten kyllähän kasvit väkisin varjostaa niitä unikoita. Sen olenkin tiennyt ettei saa peittää.

Nyt kun tästä puhutaan nousee mieleen ajatus että olen tästä kuullut ennenkin vaan autuaasti unohtanut.

Tässäkö ratkaisu onnettomaan auki kaivettuun pihaamme: Koko sata neliötä vaan illalla humps unikon siemeniä. Oma unikkopelto takapihalla ja etupihalla :smiley:

Ehkä en saa asialle ihan 100% tukea muilta (lue mies ja naapurit)

Nyyh ei siis unikoita tänä vuonna kun en syksyllä kylvänyt.

Aikaisin keväällä en ehtinyt kun ois ensin pitänyt isot rikkikset kuokkia pois penkeistä ettei niien mukana nouse sitten kylvetyt pienet siemenet.

Oikein hyvin ehtii unikot vieläkin! Eikö sulla olisi aluetta jonka voisi kuoria rikkakasveista ja laittaa ohuen uuden multakerroksen jossa ei olisi rikkisten siemeniä. Sitten siihen vaan siemenet sillä rennolla ranneliikkeellä:

Huhtikuun alussa heittelin unikon siemenet  maahan tyhjään kohtaan kukkapenkissä ja tässä tulos. 

Mä ulkoistin pioniunikon kylvöt pari viikkoa sitten. Tytär 6v ja kaverinsa 4v kylvivät siemenet ties minne. Tulokset näen myöhemmin… Kovin olivat innoissaan.

Sama taktiikka oli käytössä viime syksynä krookusten kanssa, hyvin onnistui.

Viherpeukalon ostettava uusi satsi siemeniä, vielä on tyhjää tilaa - ei  tainnu kaikki siemenet itää

Kuinkas nopsasti nämä itävät näillä ilmoilla? Tuli vaan kylvettyä pussin ohjeiden mukaan, eli siinä ei kielletty peittämästä ja nyt sitten selasin ketjua vähän tarkemmin ja paljastui tämä onneton virhe. Tosin kyllä vaan merkkasin rivin hiekalla, joten ehkei ihan hirveän hyvin peittynyt, mutta jos kuitenkin pitäisi uudet kylvää?