Unikko: Siperianunikko, Papaver croceum

Ensimmäiset siperianunikot tunkee rönsyleinikkien välistä…vaikka ovat rikkiksiä, niin näky on aika kaunis, kuva ei tee oikeutta, paitsi jos katsoja kuuluu keltaisen inhoajiin.

Onkos tämä nyt oikeassa unikkopaikassa !
 Kun olen arvellut , että idän vai siperianunikko ?
 Siellä on sisällä kymmeniä pikkukärpäsiä  :)

Sanoisin että siperian-.

Minä sanoisin Irsan kukkaa idänunikoksi…kerrottukukkainen :slight_smile:

Samaa sanoisin kuin satues, lehdet eivät näytä siperianunikon lehdiltä.

Näkyykö tässä paremmin lehdet  ?

Idänunikko se on :slight_smile: Lehdistä tunnistaa parhaiten, idänunikolla karvaiset, sahalaitaiset, kun taas siperialaisella pyöreäreunaiset liuskoittuneet. Ei oikeastaan voi sekoittaa toisiinsa!

Kiitos kaikille ongelman ratkaisuun osallistuneille :smiley:

En mie edes nähnyt lehtiä :confused:

Meillä näitä putkahtelee sieltä sun täältä rikkaruohoina. Valitsin jonkun helpon kasvin aloittaa siementenkeruu ja aloitin näistä, vaikken nyt varsinaisesti rikkaruohojen siemeniä tarvikaan. Näiden siemenistä ei vaan voinut oikein erehtyä kun kuivuneita kukkia ravisteli.  Tietäisköhän joku täällä, kun nyt minulla askarruttaa, että tuleeko siemenistä aina emokasvin värisiä vai voiko väri vaihdella? 

En minä ainakaan pidä niitä rikkaruohoina kukkivat uskollisesti koko kesän, nyppäsen pois kun on kukkinut valmiiksi niin ei ole rumentamassa kukkapenkkiä. Helppo harventaa jos tulee liikaa.

Siksi ne on meillä rikkaruohoja, kun ne kasvavat ihan villisti kaikkialla muualla kuin penkissä. :slight_smile: Kissan ulkohiekkalaarin reunalle olen siinä kasvaneet jättänyt, sokkelin reunoilta ja muista sellaisista paikoista kiskon nuo pois. Kauniitahan nuo kuitenkin on. Siksi mietin nuita siemeniä, että jos keräisin valkoisesta siemeniä niin saisinko enemmän valkoista siihen hiekkalaatikon reunalle.

Kyllä ne mulla pysyy siinä missä pitääkin, mutta voihan olla että tuulen mukana siemenet lentelee sinne sun tänne :slight_smile:

Minä omaksi yllätyksekseni epähuomiossa onnistuin kitkemään aivan kokonaan omasta puutarhasta kaikki siperianunikot ;/ Tätä se on kun on liian innokas kyntämään ja kaivelemaan keväällä eikä jaksa odottaa että mitä kukkapenkeistä putkahtelee kun ilmat lämpenee. Ei auta kun alkaa kylvämään niitä uudelleen, ovat sen verran hauskan näköisiä :slight_smile:

Meillä on selvästi jotain paholaiskantaa olevat unikot, ne ei kyllä pysy yhtään siellä missä saisivat luvan kanssa kasvaa. :smiley:

Nuo unikot oli jo tällä tontilla kun muutettiin, ei silloinkaan kyllä kukkapenkissä kasvaneet. Enkä vieläkään ole saanut niitä kadotettua vaikka kesäsin niitä kiskonkin pois reilulla kädellä vääristä paikoista. Jospa ne joskus taipuisivat tahtooni ja alkaisivat kasvamaan ainoastaan tuossa laarin reunalla. :slight_smile:

Siperianunikko ei taida tykätä maasta, jossa on talvimärkyyttä, vaan se hakeutuu kuivemmille paikoille kuten sokkelinreunoille. Siis siemenestä lisääntyy kuiville paikoille, kun taas tiiviimmillä paikoilla kuolee yhden kesän jälkeen.

Meillä siperianunikot ovat siirtyneet kukkapenkistä pihakiikun puulaattojen väliin. Puulaattojen alla on maanrakennuskangas, joten aika heikossa paikassa ne viihtyy. Vaikka kukkapenkkikin on kohopenkki, joten ei sekään ole märkä.

Tuo on tullut huomattua että viihtyvät kuivilla ja karuilla kasvupaikoilla. Meillä niitä kasvaa sorassa, maakellarin kummulla ja tuossa hiekkalaatikossa pelkässä hiekassa.

Kaikista tuuheimmat yksilöt on hiekkalaatikossa, joka siis on ihan alunperin tavallinen lasten hiekkalaatikko. Meidän ulkokissa omi sen vessakseen niin jätettiin se sille käymäläksi ja siitä tuli kissanvessalaari. Vissiin nuo kissan jätökset antaa nuille ravinteita, kun ainoastaan siinä olevat unikot ovat enää kukassa.

Nyt tartteis noviisi pikaista apua. Mulla on ihan järjetön määrä…siis järjetön…unikon siemenkotia tuolla pihalla. Ja kysynkin, että voiko minkä tahansa unikon siemeniä käyttää esim. leivonnassa? tietääkö kukaan. Osan siemenistä toki otin ensi vuotta ajatellen talteen, mutta jos noi kaikki kylväisin niin saisin melkomoisen unikkomeren tohon kotipellolle (mikä ei nyt sinänsä ole paha asia ollenkaan ;)).

Mut siis…voikohan noita käyttää leivonnassa?

Leivonnassa voi käyttää kaikkia Papaver somniferum -unikoiden ja sen alalajikkeiden siemeniä. Itsekin olen käyttänyt hyvällä menestyksellä.

Mutta käsittääkseni ei esim. siperian-, idän-, kaliforniantuli- tai ruisunikoiden siemeniä.