Unikko / Yleistä

Raili-45:n unikko ei ole siperianunikko, sen tieteellinen nimi P. croceum, lyhytikäinen monivuotinen kuivan, hiekkaisen paikan kasvi, joka mahdollisuuden saadessaan palkitsee runsailla siementaimilla

tuo P.m on muistaakseni yksivuotinen, en jaksa nyt tarkistaa :slight_smile:

Eipä selvinneet idänunikot siirrosta rantaniitylle, pöh! Olen jo kerran aiemminkin yrittänyt. Niillä on niin mahdottoman syvä juuri. Sen sijaan kahden unikon mukana tuli hopeamarunaa, ja ne kyllä porskuttaa… no ihan kiva sekin, ei tullut edes mieleen että ne voisi menestyä rutikuivassa rantapenkereessä.

Pitäisiköhän kerätä siemeniä ja kylvää ruukkuihin ja istuttaa sitten rantaan, mahtaisivatkohan sillä tavalla selvitä. Tai tietysti suoraan sinne kylvämällä, hehheh…

Voi Poppius - nyt vain kärsivällisyyttä. Kylvin unikkoni n.15v sitten (yritin tyttären rippijuhliin tähdätä). Eilen aukaisi ensimmäisen kukkansa. Että olen onnellinen!

Siis mitäh! Kylvit idänunikot 15 vuotta sitten ja nyt vasta eka kukka??? No ei taida kärsivällisyys siihen riittää, uhhh. Siis kun noita olisi huru mykke tuolla kasvimaalla ja siellä kukkivat, mutta kun ne pitäisi sieltä hävittää, ja haluaisin sitä kumminkin jossain olevan! Enkä halua kukkapenkkiinkään sitä leviämään. Ne ovat siis sitä vanhanaikaista kerrattua oranssinpunaista joka leviääääääää.

Sain naapuriltani ehkä noin neljä-viisi vuotta sitten sen kesän idänunikon taimia ja juuri on kukkinut ensimmäinen niistä. Samanlaisena kuin äidin pihasta peräisin olevat unikot :smiley:

Mutta nuo naapurilta saadut taimet jäivät kyllä aivan lännenheisiangervon varjoon.

Niin ja Poppius, ota huomioon, että idänunikon lehdet kuihtuvat kellastumisen kautta kukinnan jälkeen! Älä heitä toivoasi ollenkaan vielä niiden siirrettyjenkään suhteen siis.

Siirsin tuon unikkokuvan oikean otsikon alle.

Idänunikon siirtoa kannattaa kokeilla syksyllä kun uudet lehdet ilmestyvät, silloin juurtuu juurenpätkästäkin. Minä olen repinyt lehtiä ja katkonut varret maan rajasta heti kukinnan jälkeen ja siitä huolimatta on muodostunut jo ongelmakasviksi, ilmeisesti muurahaiset kuljettavat sen siementä, koska sitä ilmestyy sellaisiin paikkoihin, johon en ole sitä taatusti kylvänyt, siksi en säästä kuin muutaman siemenkodan mahdollisia kylvöjä ja siemenkirjeitä varten. Coral Reefit säästän, koska sen haluaisin leviävän enemmän.

Siperianunikkonpuskan ihania värejä. Mutta miksi nuo lehdet kellastuvat?

Samaa sanon Poppiukselle, älä luovuta! Minä sain keväällä taimivaihdossa idänunikon, ja pahalta näytti viikon kuluttua. Lehdet kuoli kaikki. Nyt vasta (6 viikkoa meni) siihen alkaa kasvaa tyveltä uusia lehtiä.

Idänunikoita:

No, ehkä en ihan vielä luovuta…

Minä leikkaan aina idänunikoiden lehdet kukinnan jälkeen,se kasvattaa pian uudet ja joskus ovat ehtineet kukkimaankin toiseen kertaan,jos on kaunis ja pitkä syksy.

Nyt alkaa kukkimaan tällainen suurikokoinen unikko, korkeutta metrin verran ja kukkaa kun vertaa anopin sormien kokoon, niin reilusti kämmenen kokoinen kukka. On monivuotinen, mikähän mahtaa olla?

Siperianunikot jatkavat kukintaansa muutamam kukka kerrallaan.

Ansu75, sinulla on siperianunikko kukassa.

Ansu75dellä taitaa enemmänkin olla idänunikko kuvassa, siperianunikko on matala. Edellisellä sivulla kuvia molemmistakin.

Mutta kukas on tämä unikko, varsi sekä nuppu karvaiset ja lehdetkin erilaiset kun pioniunikolla kun pioniunikolla? Jotain yksivuotista kaiketi kuitenkin..

Noh, eipä taida kukaan tietää. Laitan näistä kuvan jossa nuput näkyy vierekkäin. Pioniunikko ketjusta päätellen niissä on sellainen nahkea lehti ja karvaton, mikä sitten lieneekään tuo karvaisempi kaveri..

Eli tuo vasemman puoleinen on kaiketi pioniunikko.

Ja tässä pari auennutta tuollaista karvaisempaa versiota.